Chiński rywal Toyoty Yaris Hybrid właśnie przybył do Polski. Choć od podstawowej wersji japońskiego auta ma o 79 KM więcej, jest od niej o 2450 zł tańszy. Na dodatek kosztuje mniej niż najnowsze, 83-konne Suzuki Swift z przekładnią CVT. Szach-mat?
MG weszło do Polski pod koniec 2023 roku, a jego sprzedaż właśnie zaczyna się mocno rozkręcać. Do końca maja ta brytyjska marka, będąca w posiadaniu chińskiego koncernu SAIC, sprzedała w Polsce 1918 samochodów. Z kolei w samym maju było to... aż 671 aut.
Ale MG idzie za ciosem. Na ten rok zapowiedziało premierę dwóch nowych SUV-ów – miejskiego i kompaktowego – natomiast w przyszłym gamę tego wytwórcy uzupełnią cztery nowe modele.
Teraz na rynek wchodzi nowe MG3, które światowy debiut świętowało podczas lutowych targów motoryzacyjnych w Genewie. Na razie w ofercie jest wyłącznie jeden wariant silnikowy. To mocarna hybryda, wytwarzająca łącznie aż 195 KM. Pod koniec ma do niego dołączyć słabsza wersja benzynowa.
Chińczycy MG3 wycenili na 87 950 zł w podstawowym wariancie Standard. O 6550 zł więcej należy zapłacić za wersję Excite, natomiast najbogatsza odmiana Exlcusive kosztuje 101 000 zł. Co otrzymujemy w zamian?
Już najtańsze MG3 nie oszczędza na aktywnym bezpieczeństwie. W jego wyposażeniu znajdziemy więc m.in. adaptacyjny tempomat, układ utrzymywania na pasie ruchu, asystenta jazdy w korku, aktywne hamowanie awaryjne czy alert uwagi kierowcy.
Do tego Chińczycy „dorzucają” jeszcze przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, a także automatyczny hamulec postojowy. Podstawowe MG3 porusza się na 15-calowych kołach stalowych i dysponuje światłami halogenowymi z LED-ami do jazdy dziennej.
Wewnątrz znajdziemy m.in. cyfrowe zegary, 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego, nawigację satelitarną, wielofunkcyjną kierownicę czy system audio z 4 głośnikami. Standardem ponadto są automatyczna klimatyzacja, kamera cofania oraz tylne czujniki parkowania.
Środkowa wersja Excite dorzuca do powyższych m.in. 16-calowe obręcze z lekkich stopów i elektrycznie składane lusterka. Z kolei Exclusive oferuje jeszcze oświetlenie diodowe, asystentów martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym przy cofaniu, podgrzewane fotele, zestaw kamer czy dostęp bezkluczykowy.
Najciekawszym elementem MG3 jest jego hybrydowy układ napędowy. Składa się on z 1,5-litrowej wolnossącej jednostki 4-cylindrowej o mocy 98 KM (128 Nm przy 4500 obr./min), współpracującej ze 136-konnym silnikiem elektrycznym (250 Nm).
Układ napędowy chińskiego auta łącznie rozwija 195 KM i 425 Nm, a do współpracy ma 3-stopniową przekładnię automatyczną. Osiągi? 0-100 km/h w 8,0 s i prędkość maksymalna na poziomie 170 km/h. Zbiornik paliwa ma pojemność 36 l, natomiast średnie zużycie paliwa producent określił na poziomie 4,4 l/100 km (zgodnie ze standardem WLTP).
MG3, pomimo zastosowania skomplikowanego układu napędowego, nie jest przesadnie ciężkie. Waży od 1285 kg i udźwignie ciężar o masie 448 kg. Największy z jego schowków legitymuje się 293 l pojemności, którą można zwiększyć do 983 l.
Rywalami MG3 na polskim rynku, obok wspomnianej Toyoty Yaris, są również Renault Clio E-Tech 145 full hybrid oraz... Yaris z mocniejszym napędem hybrydowym.
Najtańszy hybrydowy wariant tego japońskiego auta (od 90 400 zł w promocji) jest wprawiany w ruch przez 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 l, połączony z napędem elektrycznym. Moc takiego układu to 116 KM, zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 s i prędkość maksymalną 175 km/h.
Tyle samo uzyskuje mocniejszy, 130-konny Yaris Hybrid (od 118 000 zł), który do 100 km/h rozpędza się o 0,5 s szybciej. Według Japończyków średnio na 100 km zużywa on 4,2-5,1 l/100 km (WLTP). W przypadku słabszego wariantu należy liczyć się z wynikiem 3,8-4,4 l/100 km. Podobnie jak MG3, Toyota Yaris Hybrid ma stosunkowo nieduży, 36-litrowy zbiornik paliwa.
Francuski rywal obu modeli, czyli Renault Clio, w wersji hybrydowej w cennikach startuje z pułapu 99 600 zł. W jego przypadku mamy do czynienia z układem napędowym, na który składają się 1,6-litrowa jednostka wolnossąca, silnik elektryczny oraz alternator z funkcją rozrusznika.
Układ napędowy Clio rozwija 145 KM, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,3 s i prędkość maksymalną 180 km/h. W jego przypadku zużycie paliwa wynosi od 4,2 do 4,3 l/100 km, a zbiornik paliwa ma pojemność 39 l.
Co ciekawe, MG3 prezentuje podobną półkę cenową, co... nowe Suzuki Swift z przekładnią CVT. To 83-konne auto, wprawiane w ruch przez 3-cylindrowy, wolnossący silnik 1.2 z układem mild hybrid, zapewnia przede wszystkim imponujące wyposażenie w systemy wsparcia kierowcy.
Jest jednak znacznie wolniejsze niż MG3 (0-100 km/h w 12,5 s), ale – przynajmniej na papierze – równie oszczędne. Jego zużycie paliwa według cyklu WLPT średnio wynosi 4,4 l/100 km. Cena? Od 93 900 zł za wariant Premium Plus do 97 900 zł za wersję Elegance.
I jeszcze jedno. MG3 na swoje auto zapewnia 7 lat gwarancji mechanicznej z limitem przebiegu 150 000 km. Do tego dorzuca 7-letnie darmowe assitance i 7 lat darmowych przeglądów.
Co na to rywale? Czekamy na odpowiedź!