Jeśli ktoś marzy o wygodnym, kompaktowym SUV-ie do miasta, będzie zawiedziony. Grand Vitara to ucywilizowana terenówka.
Tym modelem naprawdę kiepsko się jeździ na co dzień. Jest sztywny, dość głośny i ma krótkie przełożenia ręcznej skrzyni biegów. Komfort jazdy istotnie poprawia skrzynia automatyczna. 3-drzwiowe Vitary mają mikroskopijny bagażnik, a w wersji 1.6 napęd bez reduktora i blokady dyferencjału. Wersja 5d jest znacznie lepiej wyposażona i dzielniejsza w terenie – lepsze wersje mają profesjonalny napęd, który sprawdza się w najtrudniejszym terenie.
Wszystkie benzynowe silniki zasługują na uznanie, ponieważ są trwałe. Wybór jest spory, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Do miasta wystarczy 2.0/140 KM, z tym, że konsekwentnie polecamy automat. Jeszcze lepsze, choć bardzo paliwożerne są silniki V6. Jedyny dostępny diesel rozczarowuje. To stary 1.9 dCi od Renault. Ma wysoką kulturę pracy i zapewnia niezłe osiągi, ale nie grzeszy trwałością.
Obawiać należy się jedynie diesli, które są nieprzewidywalne. Trzeba także uważać, by nie kupić auta zamęczonego w trudnym terenie.
Ceny aut można zazwyczaj mocno negocjować. Koszty serwisowania zależą od wersji. Najmniej wydaje się na te benzynowe.
W ogłoszeniach przeważają diesle. Na jedno auto z silnikiem benzynowym przypadają trzy na olej napędowy.
15 000 zł – Najtańsze samochody. Zwykle do napraw lub z zajeżdżonym silnikiem wysokoprężnym.
30 000 zł – Szeroki wybór samochodów w przedziale od 25 do 35 tys. zł. Sporo egzemplarzy z polskich salonów.
50 000 zł – Egzemplarze z końcówki produkcji. Często z kompletnym wyposażeniem i poniżej 100 tys. km przebiegu.
SILNIK | 1.6 16V (3d) | 2.0 16V | 2.4 16V | 2.7 V6 | 3.2 V6 | 1.9 DDiS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1586 cm3 | 1995 cm3 | 2393 cm3 | 2736 cm3 | 3195 cm3 | 1870 cm3 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Moc maks. | 106 KM | 140 KM | 169 KM | 185 KM | 233 KM | 129 KM |
Maks. moment obr. | 145 Nm | 183 Nm | 227 Nm | 250 Nm | 291 Nm | 300 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,4 s | 12,5 s | 11,7 s | 9,7 s | 9,3 s | 13,2 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 175 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 200 km/h | 170 km/h |
2005 premiera Grand Vitary w wersji 3-drzwiowej i przedłużonej, 5-drzwiowej
2008 subtelny lifting, ofertę uzupełnia topowe 3.2 V6, zauważalna poprawa jakości
2010 wycofanie z oferty diesla
2012 nieznaczna kuracja odmładzająca
2015 Grand Vitarę zastępuje nowa Vitara
+ Trwałe silniki benzynowe.
+ Duża dzielność w terenie.
+ Niewielka awaryjność i wysoka trwałość ogólna.
- Przeciętne osiągi i wysokie zużycie paliwa wszystkich wersji benzynowych.
- Mały bagażnik (raczej wyklucza montaż LPG).
- Dosyć ociężałe prowadzenie.
Polecamy wszystkie wersje benzynowe. Do terenu lepsze będą „manuale”. W mieście lepiej sprawdzają się automaty.
Wybór diesla zawsze będzie okupiony pewnym ryzykiem. Z dystansem należy także podchodzić do aut z USA.
Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 4/6
SUMA 18/24 pkt