Jeśli ktoś marzy o wygodnym, kompaktowym SUV-ie do miasta, będzie zawiedziony. Grand Vitara to ucywilizowana terenówka.
Tym modelem naprawdę kiepsko się jeździ na co dzień. Jest sztywny, dość głośny i ma krótkie przełożenia ręcznej skrzyni biegów. Komfort jazdy istotnie poprawia skrzynia automatyczna. 3-drzwiowe Vitary mają mikroskopijny bagażnik, a w wersji 1.6 napęd bez reduktora i blokady dyferencjału. Wersja 5d jest znacznie lepiej wyposażona i dzielniejsza w terenie – lepsze wersje mają profesjonalny napęd, który sprawdza się w najtrudniejszym terenie.
Stylizacja trąci myszką, zaoszczędzono także na jakości tworzyw. Na szczęście montaż jest precyzyjny.
Wszystkie benzynowe silniki zasługują na uznanie, ponieważ są trwałe. Wybór jest spory, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Do miasta wystarczy 2.0/140 KM, z tym, że konsekwentnie polecamy automat. Jeszcze lepsze, choć bardzo paliwożerne są silniki V6. Jedyny dostępny diesel rozczarowuje. To stary 1.9 dCi od Renault. Ma wysoką kulturę pracy i zapewnia niezłe osiągi, ale nie grzeszy trwałością.
Obawiać należy się jedynie diesli, które są nieprzewidywalne. Trzeba także uważać, by nie kupić auta zamęczonego w trudnym terenie.
Ceny aut można zazwyczaj mocno negocjować. Koszty serwisowania zależą od wersji. Najmniej wydaje się na te benzynowe.
W ogłoszeniach przeważają diesle. Na jedno auto z silnikiem benzynowym przypadają trzy na olej napędowy.
15 000 zł – Najtańsze samochody. Zwykle do napraw lub z zajeżdżonym silnikiem wysokoprężnym.
30 000 zł – Szeroki wybór samochodów w przedziale od 25 do 35 tys. zł. Sporo egzemplarzy z polskich salonów.
50 000 zł – Egzemplarze z końcówki produkcji. Często z kompletnym wyposażeniem i poniżej 100 tys. km przebiegu.
SILNIK | 1.6 16V (3d) | 2.0 16V | 2.4 16V | 2.7 V6 | 3.2 V6 | 1.9 DDiS |
---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1586 cm3 | 1995 cm3 | 2393 cm3 | 2736 cm3 | 3195 cm3 | 1870 cm3 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Moc maks. | 106 KM | 140 KM | 169 KM | 185 KM | 233 KM | 129 KM |
Maks. moment obr. | 145 Nm | 183 Nm | 227 Nm | 250 Nm | 291 Nm | 300 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 14,4 s | 12,5 s | 11,7 s | 9,7 s | 9,3 s | 13,2 s |
Prędkość maks. | 160 km/h | 175 km/h | 185 km/h | 185 km/h | 200 km/h | 170 km/h |
2005 premiera Grand Vitary w wersji 3-drzwiowej i przedłużonej, 5-drzwiowej
2008 subtelny lifting, ofertę uzupełnia topowe 3.2 V6, zauważalna poprawa jakości
2010 wycofanie z oferty diesla
2012 nieznaczna kuracja odmładzająca
2015 Grand Vitarę zastępuje nowa Vitara
Suzuki Vitara
+ Trwałe silniki benzynowe.
+ Duża dzielność w terenie.
+ Niewielka awaryjność i wysoka trwałość ogólna.
- Przeciętne osiągi i wysokie zużycie paliwa wszystkich wersji benzynowych.
- Mały bagażnik (raczej wyklucza montaż LPG).
- Dosyć ociężałe prowadzenie.
Polecamy wszystkie wersje benzynowe. Do terenu lepsze będą „manuale”. W mieście lepiej sprawdzają się automaty.
Wybór diesla zawsze będzie okupiony pewnym ryzykiem. Z dystansem należy także podchodzić do aut z USA.
Funkcjonalność 5/6
Gama silników 5/6
Niezawodność 4/6
Koszty 4/6
SUMA 18/24 pkt