Błyskawicznie wzrasta sprzedaż samochodów elektrycznych i ich udział w rynku – mimo ogólnie trudnej sytuacji w branży.
Publikowane co kwartał przez stowarzyszenie ACEA dane dotyczące sprzedaży samochodów w podziale na poszczególne rodzaje napędu długo wyglądały niemal za każdym razem tak samo – ogromny udział samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, a minimalny wszystkich innych. Od pewnego czasu tak już nie jest.
Szczególnie mocno kurczy się udział diesla – samochody wyposażone w niegdyś tak przecież popularne jednostki stanowią obecnie w krajach Unii Europejskiej 16,8% wszystkich nowo rejestrowanych aut. Zaledwie trzy miesiące wcześniej – pod koniec 2021 r – było to niemal 20%.
Jednocześnie trzeba zauważyć, że ogólny kryzys i spadek sprzedaży nie dotknął samochodów z zasilaniem hybrydowym – w I kw. br. zarejestrowano ich 563 tys. szt., czyli o 5,3% więcej niż w tym samym okresie 2021 r. Radykalnie wzrosła za to sprzedaż aut elektrycznych – w ciągu trzech miesięcy 2022 r. kupiło je w UE 224 tys. osób – aż o ponad 53% więcej niż przed rokiem.
Łącznie samochody elektrycznie i hybrydowe plug-in już wyraźnie wyprzedziły diesla – ich skumulowana sprzedaż w UE wyniosła 423 tys szt., a aut z silnikami zasilanymi ON – 378 tys. szt.
Dla porządku trzeba oczywiście wspomnieć, że nadal najpopularniejsze – i to ze spora przewagą – są pojazdy z jednostkami benzynowymi, stanowiące w UE 36% (spadek w stosunku do I kw. 2021 r. o 4 punkty procentowe).
A oto jak przedstawia się udział poszczególnych rodzajów napędu w sprzedaży nowych samochodów osobowych w krajach Unii Europejskiej w I kw 2022 r. (dane: ACEA)
Rodzaj napędu | Udział rodzaju napędu I-III 2022 r. (%) |
---|---|
Silnik benzynowy | 36,0 |
Napęd hybrydowy | 25,1 |
Silnik Diesla | 16,8 |
Silnik elektryczny | 10,0 |
Napęd hybrydowy plug-in | 8,9 |
Silnik zasilany LPG/etanolem | 3,0 |
Silnik zasilany gazem ziemnym | 0,2 |