To tylko kwestia czasu, by samochody z silnikami elektrycznymi przegoniły te z jednostkami wysokoprężnymi. Dzieli je bowiem tylko trzy procent udziału w rynku.
Dynamiczne zmiany zachodzące na europejskim rynku nowych samochodów osobowych widać jak na dłoni po analizie danych dotyczących rejestracji pojazdów w podziale na rodzaje zastosowanych w nich napędów. Czasy, w których jednostki wysokoprężne były na Starym Kontynencie wyjątkowo popularne dawno minęły. Obecny kryzys i stopniowe, ale coraz szybsze, przechodzenie na napędy alternatywne "wykańcza" właśnie przede wszystkim Diesle.
Klienci coraz rzadziej wybierają samochody z silnikami zasilanymi olejem napędowym (ich oferta jest też zresztą coraz mniejsza, szczególnie w segmentach miejskim czy kompaktowym) – najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za trzy kwartały bieżącego roku pokazują, że to właśnie sprzedaż aut z Dieslami spadła najbardziej. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku była mniejsza o ponad 1/4, a udział w rynku skurczył się do 15,2 procent.
Jednocześnie dynamicznie rośnie sprzedaż pojazdów elektrycznych – w ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. była wyższa niż w trzech kwartałach 2021 r. aż o 25,8%. "Elektryki" osiągnęły łączny rynkowy udział w 30 europejskich krajach (Unia Europejska, EFTA, Wielka Brytania) na poziomie 13,1 procent. Można zakładać, że już w przyszłym roku przynajmniej dogonią one auta z dieslami.
Nadal jednak najchętniej w Europie kupowane są samochody z jednostkami benzynowymi (oczywiście ich sprzedaż także spada – z jednej strony to efekt elektryfikacji, a z drugiej – ogólnego kryzysu). Ich udział wynosi ponad 38% (co daje ponad 3 mln sztuk). Trzeba jednak zauważyć, że tak naprawdę jest znacznie większy, bo zdecydowana większość pełnych hybryd i hybryd typu plug-in także z nich korzysta.
Poniżej podajemy pełne dane o sprzedaży nowych aut osobowych w Europie w okresie styczeń-wrzesień w podziale na rodzaj napędu (poza liczbą zarejestrowanych egzemplarzy zaznaczamy zmianę w stosunku do analogicznego okresu ub.r. oraz rynkowy udział).
Rodzaj napędu | Rejestracje I-IX 2022 r. (szt.) | Udział (proc) | Zmiana liczby rejestracji do I-IX 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
Benzynowy | 3 164 861 | 38,3 | -16,9 |
Hybrydowy | 1 958 459 | 23,7 | +3,5 |
Diesel | 1 255 146 | 15,2 | -25,6 |
Elektryczny | 1 002 720 | 12,1 | +25,8 |
PHEV | 687 887 | 8,3 | -11,3 |
LPG, E85 | 188 036 | 2,3 | +12,8 |
Gaz ziemny | 15 314 | 0,2 | -57,7 |