Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Silnik BMW 3.0 R6 biturbo M3/M4

W Europie nadal dominują silniki benzynowe. Diesel najmocniej traci, zyskują napędy alternatywne

W Europie nadal dominują silniki benzynowe. Diesel najmocniej traci, zyskują napędy alternatywne

To tylko kwestia czasu, by samochody z silnikami elektrycznymi przegoniły te z jednostkami wysokoprężnymi. Dzieli je bowiem tylko trzy procent udziału w rynku.

Dynamiczne zmiany zachodzące na europejskim rynku nowych samochodów osobowych widać jak na dłoni po analizie danych dotyczących rejestracji pojazdów w podziale na rodzaje zastosowanych w nich napędów. Czasy, w których jednostki wysokoprężne były na Starym Kontynencie wyjątkowo popularne dawno minęły. Obecny kryzys i stopniowe, ale coraz szybsze, przechodzenie na napędy alternatywne "wykańcza" właśnie przede wszystkim Diesle.

Klienci coraz rzadziej wybierają samochody z silnikami zasilanymi olejem napędowym (ich oferta jest też zresztą coraz mniejsza, szczególnie w segmentach miejskim czy kompaktowym) – najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za trzy kwartały bieżącego roku pokazują, że to właśnie sprzedaż aut z Dieslami spadła najbardziej. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku była mniejsza o ponad 1/4, a udział w rynku skurczył się do 15,2 procent.

Jednocześnie dynamicznie rośnie sprzedaż pojazdów elektrycznych – w ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. była wyższa niż w trzech kwartałach 2021 r. aż o 25,8%. "Elektryki" osiągnęły łączny rynkowy udział w 30 europejskich krajach (Unia Europejska, EFTA, Wielka Brytania) na poziomie 13,1 procent. Można zakładać, że już w przyszłym roku przynajmniej dogonią one auta z dieslami.

Nadal jednak najchętniej w Europie kupowane są samochody z jednostkami benzynowymi (oczywiście ich sprzedaż także spada – z jednej strony to efekt elektryfikacji, a z drugiej – ogólnego kryzysu). Ich udział wynosi ponad 38% (co daje ponad 3 mln sztuk). Trzeba jednak zauważyć, że tak naprawdę jest znacznie większy, bo zdecydowana większość pełnych hybryd i hybryd typu plug-in także z nich korzysta.

Poniżej podajemy pełne dane o sprzedaży nowych aut osobowych w Europie w okresie styczeń-wrzesień w podziale na rodzaj napędu (poza liczbą zarejestrowanych egzemplarzy zaznaczamy zmianę w stosunku do analogicznego okresu ub.r. oraz rynkowy udział).

Rodzaj napędu Rejestracje I-IX 2022 r. (szt.) Udział (proc) Zmiana liczby rejestracji do I-IX 2021 r. (proc.)
Benzynowy 3 164 861 38,3 -16,9
Hybrydowy 1 958 459 23,7 +3,5
Diesel 1 255 146 15,2 -25,6
Elektryczny 1 002 720 12,1 +25,8
PHEV 687 887 8,3 -11,3
LPG, E85 188 036 2,3 +12,8
Gaz ziemny 15 314 0,2 -57,7
peugeot_208_e_tyl
Ze wszystkich samochodów największy wzrost sprzedaży jest udziałem tych z silnikami elektrycznymi. Po trzech kwartałach 2022 r. wyniósł on niemal 26% (rok do roku). 

Czytaj także