Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Sandero przód

Sensacyjny lider – Dacia Sandero bestsellerem lipca w Europie

Sensacyjny lider – Dacia Sandero bestsellerem lipca w Europie

Dacia Sandero była w lipcu najczęściej kupowanym nowym samochodem na Starym Kontynencie. Nie, to nie pomyłka. Nie chodzi tylko o rodzimy rumuński rynek, ale o 27 państw Europy.

Lipiec bieżącego roku trudno uznać za udany na europejskim rynku nowych samochodów. Kupiono bowiem (dane Jato Dynamics dla 27 krajów) 970 tys. szt. osobówek, podczas gdy w ubiegłym roku było to 1,27 mln szt. (spadek o 24%), a w 2019 r. – 1,32 mln (spadek o 26%).

Tym samym lipiec jest pierwszym od czterech miesięcy, w którym nie zarejestrowano więcej aut niż w 2020 r. Ostatnio tak niski wynik miał miejsce w 2012 r. Gdy jednak weźmie się pod uwagę dane za siedem miesięcy, to sprzedaż w 2021 r. jest wyższa o 17% niż w 2020 r. (wyniosła 7 381 735 szt.), ale o 24% niższa niż w tym samym okresie 2019 r. – czyli ostatniego przedpandemicznego.

Ten rok – wyjątkowo – przynosi też częste zmiany na fotelu lidera wśród najchętniej kupowanych modeli w danym miesiącu. Były nim już Toyota Yaris, Peugeot 208 i Volkswagen Golf. Ale największe zaskoczenie miało właśnie miejsce w lipcu. W tym miesiącu na czele zestawienia bestsellerów uplasowała się Dacia Sandero. To pierwszy raz, gdy ten samochód rumuńskiej marki znalazł się na miejscu numer 1, wyprzedzając o 1021 egzemplarzy Golfa (który pozostał jednak liderem po siedmiu miesiącach).

W sumie nie ma się co dziwić, że nowe Sandero dobrze się sprzedaje. Obecna generacja jest wyraźnie lepsza od poprzedniej, znacznie atrakcyjniejsza wizualnie, a nadal przystępna cenowo. I to pokazuje, że klienci nadal potrzebują ciekawych, ale niezbyt skomplikowanych i drogich aut. Czyli dysponujących atutami, których w większości nie mają modne SUV-y i crossovery.

Tak dobry wynik (20 446 szt.) był efektem znacznego wzrostu popularności Sandero m.in. w Niemczech (+15%) i Rumunii (+24%). Poza swoim ojczystym krajem Sandero było najchętniej kupowane także we Francji i Hiszpanii. W rankingu za siedem miesięcy 2021 r. ten miejski samochód zajmuje obecnie 8. pozycję.

Warto wspomnieć też o najchętniej wybieranych samochodach z napędami alternatywnymi. Wśród hybryd plug-in w lipcu prowadzenie utrzymał Ford Kuga (4247 szt.), natomiast wśród aut elektrycznych najwięcej osób postawiło w lipcu na Volkswagena ID.3 (5433 szt.).

Zdecydowanie najwięcej nowo kupowanych samochodów to SUV-y i crossovery. Bez podziału na klasy stanowiły one w lipcu 46,1% wszystkich. To tyle, ile aut mini, miejskich, kompaktowych, klasy średniej, sportowych i segmentu luksusowego razem wziętych.

Oto podium wśród najlepiej sprzedających się samochodów w Europie w lipcu 2021 r (dane: Jato Dynamics).

1. Dacia Sandero (20 446 szt.)

Dacia Sandero
Dacia

2/ Volkswagen Golf (19 425 szt.)

Volkswagen Golf
Volkswagen

3/ Toyota Yaris (18 858 szt.)

Toyota Yaris
Toyota

Poniżej podajemy dane dla 10 najlepiej sprzedających się w lipcu samochodów osobowych w Europie (dane: jato Dynamics).

Pozycja Marka/model Sprzedaż w lipcu 2021 r. (szt.) Różnica do lipca 2020 r. (%)
1 Dacia Sandero 20 446 +6
2 Volkswagen Golf 19 425 –37
3 Toyota Yaris 18 858 +3
4 Volkswagen Polo 17  343 –8
5 Volkswagen T-Roc 16 496 –17
6 Hyundai Tucson 14 883 +39
7 Volkswagen T-Cross 14 170 +12
8 Dacia Duster 13 329 –19
9 Ford Puma 13 283 +2
10 Peugeot 2008 13 134 –34

Czytaj także