Dacia Sandero była w lipcu najczęściej kupowanym nowym samochodem na Starym Kontynencie. Nie, to nie pomyłka. Nie chodzi tylko o rodzimy rumuński rynek, ale o 27 państw Europy.
Lipiec bieżącego roku trudno uznać za udany na europejskim rynku nowych samochodów. Kupiono bowiem (dane Jato Dynamics dla 27 krajów) 970 tys. szt. osobówek, podczas gdy w ubiegłym roku było to 1,27 mln szt. (spadek o 24%), a w 2019 r. – 1,32 mln (spadek o 26%).
Tym samym lipiec jest pierwszym od czterech miesięcy, w którym nie zarejestrowano więcej aut niż w 2020 r. Ostatnio tak niski wynik miał miejsce w 2012 r. Gdy jednak weźmie się pod uwagę dane za siedem miesięcy, to sprzedaż w 2021 r. jest wyższa o 17% niż w 2020 r. (wyniosła 7 381 735 szt.), ale o 24% niższa niż w tym samym okresie 2019 r. – czyli ostatniego przedpandemicznego.
Ten rok – wyjątkowo – przynosi też częste zmiany na fotelu lidera wśród najchętniej kupowanych modeli w danym miesiącu. Były nim już Toyota Yaris, Peugeot 208 i Volkswagen Golf. Ale największe zaskoczenie miało właśnie miejsce w lipcu. W tym miesiącu na czele zestawienia bestsellerów uplasowała się Dacia Sandero. To pierwszy raz, gdy ten samochód rumuńskiej marki znalazł się na miejscu numer 1, wyprzedzając o 1021 egzemplarzy Golfa (który pozostał jednak liderem po siedmiu miesiącach).
W sumie nie ma się co dziwić, że nowe Sandero dobrze się sprzedaje. Obecna generacja jest wyraźnie lepsza od poprzedniej, znacznie atrakcyjniejsza wizualnie, a nadal przystępna cenowo. I to pokazuje, że klienci nadal potrzebują ciekawych, ale niezbyt skomplikowanych i drogich aut. Czyli dysponujących atutami, których w większości nie mają modne SUV-y i crossovery.
Tak dobry wynik (20 446 szt.) był efektem znacznego wzrostu popularności Sandero m.in. w Niemczech (+15%) i Rumunii (+24%). Poza swoim ojczystym krajem Sandero było najchętniej kupowane także we Francji i Hiszpanii. W rankingu za siedem miesięcy 2021 r. ten miejski samochód zajmuje obecnie 8. pozycję.
Warto wspomnieć też o najchętniej wybieranych samochodach z napędami alternatywnymi. Wśród hybryd plug-in w lipcu prowadzenie utrzymał Ford Kuga (4247 szt.), natomiast wśród aut elektrycznych najwięcej osób postawiło w lipcu na Volkswagena ID.3 (5433 szt.).
Zdecydowanie najwięcej nowo kupowanych samochodów to SUV-y i crossovery. Bez podziału na klasy stanowiły one w lipcu 46,1% wszystkich. To tyle, ile aut mini, miejskich, kompaktowych, klasy średniej, sportowych i segmentu luksusowego razem wziętych.
Oto podium wśród najlepiej sprzedających się samochodów w Europie w lipcu 2021 r (dane: Jato Dynamics).
Poniżej podajemy dane dla 10 najlepiej sprzedających się w lipcu samochodów osobowych w Europie (dane: jato Dynamics).
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż w lipcu 2021 r. (szt.) | Różnica do lipca 2020 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 20 446 | +6 |
2 | Volkswagen Golf | 19 425 | –37 |
3 | Toyota Yaris | 18 858 | +3 |
4 | Volkswagen Polo | 17 343 | –8 |
5 | Volkswagen T-Roc | 16 496 | –17 |
6 | Hyundai Tucson | 14 883 | +39 |
7 | Volkswagen T-Cross | 14 170 | +12 |
8 | Dacia Duster | 13 329 | –19 |
9 | Ford Puma | 13 283 | +2 |
10 | Peugeot 2008 | 13 134 | –34 |