Jeszcze rok temu Skoda nie produkowała nawet auta hybrydowego, a teraz przedstawia elektrycznego SUV-a klasy średniej – i może być z nim pierwsza na rynku.
Enyaq iV to najmocniejsza seryjna Skoda w historii. Ma też najpotężniejsze koła ze wszystkich aut tej firmy i największy ekran w środkowej konsoli. Poza tym jest pierwszą od 30 lat produkcyjną Skodą z tylnym napędem.
Na dodatek może być też pierwszym dostępnym w Polsce elektrycznym SUV-em klasy średniej popularnej marki. Enyaq iV pojawi się u nas w I kwartale przyszłego roku. Choć światowa premiera konkurencyjnego Nissana Ariya odbyła się już 15 lipca, to nasze salony sprzedaży zobaczą go dopiero w II połowie 2021 r. Jeszcze wcześniej, w listopadzie 2019 r., Ford przedstawił Mustanga Mach-E, ale w Polsce może się on pojawić miesiąc-dwa po Enyaqu iV. Jeśli Ford i Nissan bardziej się nie pospieszą, to z tytułu nici.
Skoda jest szybka z jeszcze innego powodu. Oficjalny pokaz elektrycznego SUV-a odbył się w niecały rok po rozpoczęciu produkcji pierwszej seryjnej Skody z napędem hybrydowym. Enyaq iV ogłasza zaś powrót do tylnego napędu.
Tylny napęd występuje wyłącznie w zestawieniu z jednym silnikiem, umieszczonym z tyłu. Najmocniejszy tylnonapędowy Enyaq iV ma 204 KM, dalej rozciąga się już teren 4x4. Tym rozwiązaniem dysponują dwie dwusilnikowe wersje auta, w tym RS iV, pierwsza seryjna Skoda rozwijająca przeszło 300 KM.
306-konny RS iV imponuje przyspieszeniem (0-100 km/h: 6,2 s), ale jeśli komuś bardziej zależy na zasięgu, powinien się zastanowić nad jednosilnikową, 204-konną odmianą 80 iV, która zajedzie o 50 km dalej (510 vs. 460 km).
Pomaga w tym m.in. aerodynamika. Enyaq iV to najbardziej opływowy seryjny SUV w historii Skody (Cx: 0,27; aż o 0,05 lepiej od Kamiqa i o 0,06 od Kodiaqa). Ma też największe koła. Średnica obręczy sięga 21 cali. Dla Kodiaqa maksimum wynosi o cal mniej.
Generalnie oba modele są gabarytowo zbliżone. Enyaq iV jest o 4,8 cm krótszy od Kodiaqa, o 0,3 cm węższy i 6,5 cm niższy, rozstawem osi ustępując spalinowemu autu o 2,6 cm. Enyaq iV ma też krótszą maskę i dłuższą kabinę, efekt zastosowania nadającej się wyłącznie do elektrycznych aut platformy MEB.
Klient Kodiaqa za dopłatą może w środkowej konsoli zafundować sobie co najwyżej 9,2-calowy ekran. Enyaq iV będzie dostępny m.in. z 13-calowym wyświetlaczem. Apple CarPlay i Android Auto zadziałają bezprzewodowo.
Ze smartfonem w dłoni Enyaqa iV da się zdalnie zaparkować – prostopadle i równolegle (niezbędna jest odpowiednia aplikacja; system bierze na siebie kierowanie i hamowanie). Można też włączyć „nagrywanie” manewru parkowania, aby później w tym samym miejscu go odtworzyć, powierzając automatowi kręcenie kierownicą i operowanie hamulcem (oba rozwiązania zapewne będą opcją).
W aucie wypada choć raz puścić jakiś utwór Enyi, chociażby „Caribbean Blue”. Enyaq pochodzi bowiem od irlandzkiego imienia „Enya”, oznaczającego „źródło życia”. Nazwy kolejnych elektrycznych SUV-ów Skody również zaczną się na literę „e” i skończą na „q”. Na dodatek będą się wywodzić z północnych części globu. Twórcy mają więc ograniczone pole manewru, ale ponoć właśnie wtedy powstają najlepsze idee.
A propos idei: koncepcja elektrycznej Skody jest starsza od Enyaqa iV o 112 lat. Sięga jeszcze czasów firmy Laurin&Klement, która w 1925 r. połączyła się ze Skodą. W 1908 r. przedstawiono Laurina&Klementa E, którego dziś nazwalibyśmy „elektrykiem z range extenderem”. Pierwsza seryjna osobowa Skoda na prąd debiutowała zaś 29 lat temu i bazowała na spalinowym Favoricie. W latach 1991-1993 powstało ok. 100 sztuk modelu Eltra 151L z 21-konnym silnikiem i maksymalnym zasięgiem 80 km. Enyaq iV to jednak coś zupełnie innego – pierwsza osobowa Skoda od podstaw zaprojektowana jako samochód elektryczny.
Skoda Enyaq iV
Pierwsza seryjna osobowa Skoda zaprojektowana od podstaw jako elektryczne auto. Mierzący 465 cm długości i 162 cm wysokości SUV zadebiutuje w Polsce w pierwszym kwartale przyszłego roku i będzie oferowany równolegle ze zbliżoną gabarytami spalinową Skodą Kodiaq.
Wersje silnikowe Skody Enyaq iV (dane wstępne) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Wersja | Liczba silników | Napęd | Moc | Pojemność akumulatorów | Przyspieszenie 0-100 km/h | Maksymalny zasięg (WLTP) |
50 iV | 1 | tylny | 148 KM | 55 kWh | 11,4 s | 340 km |
60 iV | 1 | tylny | 180 KM | 62 kWh | 8,7 s | 390 km |
80 iV | 1 | tylny | 204 KM | 82 kWh | 8,5 s | 510 km |
80x iV | 2 | 4x4 | 265 KM | 82 kWh | 6,9 s | 460 km |
RS iV | 2 | 4x4 | 306 KM | 82 kWh | 6,2 s | 460 km |
Dla auta przewidziano aż 10 różnych wystrojów wnętrza. Jednym z nich jest ecoSuite Design Selection ze skórzaną tapicerką z beżowymi przeszyciami.
Klimatyzacja ma kilka sugestywnie nazwanych programów działania, np. dobra widoczność, chłodne stopy lub ciepłe dłonie.