Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
salon Volkswagen

Sprzedaż aut w Europie – kwiecień i 4 miesiące 2021 r.

Sprzedaż w kwietniu wzrosła gigantycznie w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale po czterech miesiącach także jest zdecydowanie, bo o blisko 1/4, wyższa.

W kwietniu 2020 roku pisaliśmy o katastrofie i kompletnej zapaści na rynku nowych samochodów w Europie wynikającej z lockdownów związanych z pandemią koronawirusa. Dane z kwietnia 2021 r. pozwalają patrzeć z umiarkowanym optymizmem na przyszłość sektora motoryzacyjnego. Sprzedaż powinna systematycznie rosnąć – pod warunkiem, że przestoje produkcyjne wynikające z braku układów scalonych nie potrwają na tyle długo, że klienci będą, ale zabraknie pojazdów.

Według najnowszych informacji ACEA w kwietniu 2021 r. zarejestrowano w 30 krajach Europy (Unia Europejska, EFTA, Wielka Brytania) 1 039 810 nowych samochodów osobowych. To więcej aż o 747 657 egzemplarzy (+255,9%) niż w kwietniu 2020 r. W żadnym z państw nie zanotowano spadku sprzedaży w czwartym miesiącu br.

Najbardziej spektakularnie wyglądają dane dla Włoch. W kwietniu 2020 r. zarejestrowano tam 4295 aut, a teraz – 145 033 szt., co jest drugim po Niemczech wynikiem w Europie (wzrost rok do roku wyniósł 3276,8%). Wzrosty powyżej 1000% zanotowano też w Irlandii (7164 szt.; +1988,6%) oraz Hiszpanii (78 595 szt. +1787,9%).

W okresie od stycznia do kwietnia 2021 r. przybyły z kolei na Starym Kontynencie 4 120 443 samochody. Oznacza to wzrost o 23,1%, co przekłada się na 774 433 auta. Spośród 30 państw wzrost sprzedaży miał miejsce w 25. Najbardziej „na plusie” znajdują się Włochy (+68,4%), Francja (+51%) oraz Grecja (+41,2%). Tylko w pięciu krajach trwa kryzys sprzedaży i jest ona niższa niż w 2020 r. To Rumunia (–14,5%), Holandia (–11,7%), Litwa (–7,3%), Portugalia (–4,5%) oraz Słowacja (–0,9%).

Wśród marek prym nadal wiedzie Volkswagen, który ze sprzedażą powyżej 450 tys. szt. wyprzedza o 166 tys. szt. Peugeota. Z głównych firm 27 odnotowało wzrost popytu, natomiast sześć – spadek. W tej pierwszej grupie na czele znajdują się Smart (+218,4%), Alpine (+78,5%) oraz Jeep (+67,9%). W strefie spadkowej najbardziej ucierpiały Mitsubishi (–37,3%), Łada (–30,3%) oraz Honda (–17,4%).

Jeśli chodzi o koncerny to na pierwszym miejscu znajduje się Volkswagen (1 051 124 szt.), a na kolejnych Stellantis (895 328 szt.) oraz Grupa Renault (344 285 szt.; po doliczeniu wyników aliansowych partnerów Nissana i Mitsubishi to 464 516 szt.).

By tak naprawdę zobaczyć, jak wygląda sytuacja i czy wychodzimy z kryzysu, trzeba spojrzeć nie na dane z kompletnie rozchwianego 2020 r., ale na te z 2019 r. I wtedy okazuje się, że powodów do optymizmu jest jednak mniej. W kwietniu 2019 r. zarejestrowano na starym kontynencie 1 344 863 aut (czyli obecna sprzedaż jest niższa o 22,6%), natomiast w okresie I-IV 2019 r. 5 491 050 szt. (teraz jest to mniej o 24,9%). Do normalności zatem sporo jeszcze brakuje i zapewne powrót do poziomu sprzedaży sprzed pandemii zajmie jeszcze sporo czasu.

Poniżej podajemy dane dotyczące rejestracji nowych samochodów osobowych w Europie w 2021 r. (dane ACEA): top 10 państw i top 10 marek.

Miejsce Państwo Rejestracje I-IV 2021 r. (szt.) Różnica do I-IV 2020 r. (%)
1 Niemcy 886 102 +7,8
2 Włochy 592 181 +68,4
3 Francja 582 217 +51,0
4 Wielka Brytania 567 108 +16,2
5 Hiszpania 264 655 +18,8
6 Polska 158 014 +28,6
7 Belgia 156 429 +17,9
8 Szwecja 112 743 +32,5
9 Holandia 104 497 -11,7
10 Austria 85 818 +30,2
Miejsce Marka Rejestracje I-IV 2021 r. (szt.) Różnica do I-IV 2020 r. (%)
1 Volkswagen 451 798 +15,8
2 Peugeot 285 537 +41,9
3 Toyota 245 308 +31,1
4 BMW 243 141 +23,9
5 Mercedes 242 737 +11,1
6 Renault 225 785 +11,3
7 Skoda 218 920 +17,6
8 Audi 212 952 +20,9
9 Ford 208 721 +18,7
10 Opel/Vauxhall 177 741 +21,5
Volkswagen Golf tył jazda
Volkswagen pozostaje najpopularniejszą marką w Europie, a VW Golf jego bestsellerem.
Volkswagen
Smart ForTwo EQ przód jazda
Smart produkuje już tylko modele elektryczne. W ciągu pierwszych 4 miesięcy 2021 r. zanotował największy wzrost sprzedaży w stosunku do okresu I-IV 2020 r.: o 218,4% (z 4,2 na 13,3 tys. egzemplarzy).
Smart

Czytaj także