Podczas gdy w wielu europejskich krajach sprzedaż nowych aut jest gorsza niż w ubiegłym roku, w Polsce notujemy coraz lepsze wyniki. Po rekordowym wrześniu przyszedł czas na... kolejny rekordowy miesiąc. W żadnym z dotychczasowych październików – w całej historii notowań! – nie zarejestrowano u nas większej liczby samochodów osobowych niż w zeszłym miesiącu.
Według najnowszych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w październiku zarejestrowano w Polsce 48 097 nowych samochodów osobowych – więcej o 17,6% niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Okazuje się, że tak dobrego października nie było jeszcze w historii. Poprzedni najlepszy wynik tego miesiąca zanotowano w 2019 roku, gdy sprzedano u nas 46 895 aut.
Od stycznia do października włącznie polscy klienci wyjechali z salonów 446 728 autami – to wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku aż o 14,2%. Sprzedaż samochodów marek popularnych zwiększyła się w tym czasie o 12% natomiast tych premium o imponujące 22%. Warto zaznaczyć, że w przypadku klientów indywidualnych zainteresowanie nowymi autami rośnie znacznie szybciej niż w przypadku firm (odpowiednio +30% i +8%).
Toyota króluje niepodzielnie na naszym rynku. W ciągu dziesięciu miesięcy sprzedała bowiem aż 83 142 auta, podczas gdy druga Skoda "tylko" 47 877. O skali dominacji Toyoty doskonale świadczy na przykład to, że samej Corolli sprzedało się wyraźnie więcej niż wszystkich samochodów zajmującego 9. miejsce w rankingu marek Renault (21 539 do 16 410 szt.) Trzeba zaznaczyć, że wśród dwudziestu najpopularniejszych marek tylko Kia sprzedała mniej samochodów niż w okresie I-X 2023 r. (-9,6%).
Pośród modeli przewodzi Toyota Corolla, ze znaczną przewagą nad kompaktową Skodą Octavią. W pierwszej piątce bestsellerów znajdują się jeszcze trzy inne modele Toyoty. Co ciekawe, wśród klientów indywidualnych na pierwszym miejscu uplasował się Yaris Cross, zaś Corolla (z wynikiem 3428 szt.) znajduje się dopiero na 9 miejscu tego zestawienia.
Jeśli chodzi o rodzaje napędu, w jakie są wyposażone najczęściej kupowane u nas samochody osobowe w ostatnich 10 miesiącach, to zestawienie przedstawia się następująco: benzyna 37,3%, hybrydy MHEV 23,4%, hybrydy 22,2%, diesel 8,7%, elektryki 3,1%, LPG 2,7%, hybrydy plug-in 2,6%. Warto przy tym zaznaczyć, że samochody elektryczne notują wzrost sprzedaży o zaledwie 1,2%. Pod tym względem nieco gorzej wypadają tylko auta z silnikami benzynowymi (+0,9%). Solidnie wzrosty zanotowały klasyczne hybrydy (+31,9%), hybrydy MHEV (+32,6%), nieco mniejsze – hybrydy plug-in (+6,6%) i diesle (+3,7%).
Oto najpopularniejsze marki w Polsce po 10 miesiącach 2024 r. (dane: PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-X 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-X 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 83 142 | +9,9 |
2 | Skoda | 47 877 | +15,3 |
3 | Volkswagen | 30 227 | +7,5 |
4 | Kia | 27 622 | -9,6 |
5 | Hyundai | 25 362 | +14,9 |
6 | Audi | 23 870 | +13,3 |
7 | Mercedes | 23 616 | +38,1 |
8 | BMW | 22 468 | +18,6 |
9 | Renault | 16 410 | +13,3 |
10 | Dacia | 15 054 | +2,6 |
A tak z kolei przedstawia się lista 10 najchętniej kupowanych modeli aut osobowych (I-X 2024 r.; dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-X 2024 r. (szt.) | Zmiana do I-X 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 21 539 | +1,5 |
2 | Skoda Octavia | 15 655 | +25,5 |
3 | Toyota Yaris Cross | 12 887 | +17,0 |
4 | Toyota Yaris | 11 864 | -1,4 |
5 | Toyota C-HR | 11 724 | +34,8 |
6 | Kia Sportage | 11 564 | +11,9 |
7 | Hyundai Tucson | 10 721 | +26,4 |
8 | Toyota RAV4 | 9763 | +41,1 |
9 | Dacia Duster | 8030 | +6,1 |
10 | Volkswagen T-Roc | 7047 | +4,6 |