Dostępne są już dane o rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce w całym 2020 roku. Spadek sprzedaży ostatecznie wyniósł 22,9%.
2020 to był fatalny rok, co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Ale tak naprawdę – jak fatalny?
W ciągu ubiegłych dwunastu miesięcy zarejestrowano w naszym kraju 428 347 nowych samochodów osobowych, w 2019 r. było to zaś 555 598 szt. Oznacza to pierwszy od siedmiu lat spadek, i to o potężne 22,9% (co w przeliczeniu daje 127 251 egzemplarzy). I intuicja wzmacniana wszystkim tym, co dzieje się naokoło, podpowiada, że musiał być to najgorszy rok w historii. Na szczęście – mimo wszystkich przeciwieństw spowodowanych pandemią – nie był.
Po przeanalizowaniu danych dostępnych od 1992 r. okazuje się, że ostatni raz mniej samochodów kupiono w Polsce w... 2016 r. (416,1 tys. szt.). A do krachu z lat 2005-2007 na szczęście jest bardzo daleko. Co ciekawe, choć ubiegłoroczny spadek wynoszący wspomniane 22,9% jest ogromny, nie osiągnął rekordowego, zanotowanego w 2005 r wyniku (i nie jest nawet na 2. czy 3. miejscu). Wtedy zarejestrowano 207,7 tys. aut – aż o 34,9% mniej niż w 2004 r. Oczywiście powyższe stwierdzenie faktów nie jest w najmniejszym stopniu próbą zakłamywania bardzo trudnej, a miejscami tragicznej sytuacji.
Z batalii o przychylność klientów w 2020 r. zwycięsko – jako marka – wyszła Toyota, odbierając tytuł lidera Skodzie. Spośród trzydziestu firm, które sprzedały u nas najwięcej aut, tylko dwie zanotowały wzrost w stosunku do 2019 r. Są to Audi (+13,2%) oraz Lexus (+12,6%). Z kolei wśród „spadkowiczów” najbardziej dotknięte zostały Mazda (-68,3%) oraz Opel (-55%).
Wśród modeli długo na prowadzeniu znajdowała się Toyota Corolla, w końcu jednak została dość wyraźnie wyprzedzona przez nową Skodę Octavię. Interesujące jest jednak to, że na liście "top 10" bestsellerów tylko modele Toyoty sprzedawały się lepiej niż w 2019 r. (są to Yaris, RAV4 i C-HR).
W 2020 r. klienci indywidualni kupili 117 291, czyli 27,3% aut (najpopularniejsza marka to Toyota, a model – Toyota Yaris), natomiast firmy – 311 056 szt., co daje 72,7% (tutaj liderami są Skoda i Skoda Octavia).
Oto jak kształtowała się sprzedaż aut w Polsce od 1992 do 2020 r. (dane: Samar, PZPM)
Rejestracje nowych samochodów osobowych w Polsce w 2020 r.: top 10 marek
Miejsce | Marka | Rejestracje I-XII 2020 r. (szt.) | zmiana do I-XII 2019 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 61 331 | -2,3 |
2 | Skoda | 56 332 | -17,9 |
3 | Volkswagen | 37 203 | -30,9 |
4 | Kia | 24 112 | -18,0 |
5 | Renault | 21 024 | -23,8 |
6 | Dacia | 20 934 | -32,2 |
7 | Mercedes | 20 280 | -6,8 |
8 | Ford | 19 064 | -36,7 |
9 | Hyundai | 18 404 | -24,5 |
10 | BMW | 18 303 | -11,6 |
A oto pełne zestawienie 20 najpopularniejszych modeli samochodów osobowych w Polsce w 2020 r.
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-XII 2020 r. (szt.) | zmiana do I-XII 2019 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1. | Skoda Octavia | 18 668 | -8,4 |
2. | Toyota Corolla | 17 508 | -11,1 |
3. | Toyota Yaris | 15 378 | +9,3 |
4. | Skoda Fabia | 12 135 | -29,0 |
5. | Dacia Duster | 11 565 | -24,6 |
6. | Toyota RAV4 | 9587 | +39,0 |
7. | Fiat Tipo | 8744 | -6,8 |
8. | Renault Clio | 8615 | -0,7 |
9. | Toyota C-HR | 8271 | +8,3 |
10. | Volkswagen Golf | 7340 | -42,7 |
11. | Volkswagen Tiguan | 6720 | -20,0 |
12. | Ford Focus | 6594 | -21,4 |
13. | Skoda Superb | 6428 | -16,2 |
14. | Hyundai Tucson | 6423 | -19,1 |
15. | Kia Ceed | 6024 | -14,3 |
16. | Volkswagen Passat | 5727 | -18,3 |
17. | Skoda Scala | 5343 | +52,0 |
18. | Skoda Kamiq | 5252 | +292,2 |
19. | Nissan Qashqai | 5059 | -31,1 |
20. | Toyota Aygo | 4819 | +8,5 |
Dane: PZPM