Kolejny miesiąc 2021 r. za nami, a – po upływie czterech – na czele listy bestsellerów Volkswagen Golf nadal przegrywa z Peugeotem 208.
Kwiecień 2021 r. przyniósł w Europie znaczący wzrost sprzedaży w porównaniu z katastrofalnym kwietniem 2020 r. W 30 krajach (Unia Europejska, EFTA i Wielka Brytania) zarejestrowano bowiem 1 039 810 nowych samochodów osobowych (+255,9%). W ciągu czterech miesięcy wzrost wyniósł zaś 23,1% w porównaniu z okresem I-IV 2020 r. (przybyły 4 120 443 egzemplarze).
Wśród najpopularniejszych modeli w czwartym miesiącu tego roku na pierwszym miejscu ponownie znalazł się Volkswagen Golf (przewodził stawce także w marcu). Mimo to po czterech miesiącach nie udało mu się pokonać nowej europejskiej gwiazdy – Peugeota 208. Wprawdzie dystans niemieckiego kompaktu do francuskiego auta miejskiego nieco się zmniejszył, ale nadal wynosi ponad 2,6 tys. sztuk. Trzecią pozycję sprzed miesiąca utrzymała też Toyota Yaris.
Największym skokiem popularności wśród 50 najczęściej kupowanych aut może się pochwalić Ford Kuga (+398%), a najbardziej dotkliwy spadek odnotował Ford Focus (-32%). Ogólnie zaledwie pięć aut sprzedaje się po 4 miesiącach gorzej niż przed rokiem (VW Golf, VW Polo, Ford Fiesta, Ford Focus i VW Passat).
Ciekawie wygląda sytuacja wśród samochodów z napędem elektrycznym. Jak podaje Jato Dynamics, tutaj po raz pierwszy na czele miesięcznego zestawienia pojawił się SUV – Volkswagen ID.4. Nowy niemiecki model kupiło 7335 osób, co sprawiło, że był 48. najchętniej wybieranym autem ze wszystkich oferowanych na Starym Kontynencie. Na kolejnych miejscach wśród „elektryków” znalazły się VW ID.3 (5735 szt.) oraz Renault Zoe (4015 szt.).
Z kolei wśród hybryd plug-in ulubionymi modelami kwietnia były: Ford Kuga (4171 szt.), Volvo XC40 (3798 szt.) oraz Peugeot 3008 (3507 szt.). Ogólnie w okresie od stycznia do kwietnia najpopularniejszym autem „na prąd” jest Tesla Model 3 (32 316 szt.). To jedyny samochód z tego rodzaju napędem w „top 50” – zajmuje obecnie 38. miejsce.
Wśród 50 najpopularniejszych modeli już ponad połowa (dokładnie 26) to SUV-y i crossovery. Mocną reprezentację w „top 50” mają także auta marek premium. Jest ich jedenaście, przy czym numer jeden to Volvo XC40 (47 877 szt.; ogólnie zajmuje miejsce 19.).
Oto trzy najpopularniejsze modele samochodów osobowych po czterech miesiącach 2021 r. w Europie.
Poniżej lista 10 najczęściej kupowanych nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-IV 2021 r. (dane: Jato Dynamics).
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-IV 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-IV 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Peugeot 208 | 79 575 | +45,1 |
2 | Volkswagen Golf | 76 964 | –6,7 |
3 | Toyota Yaris | 74 695 | +56,1 |
4 | Opel/Vauxhall Corsa | 71 921 | +35,0 |
5 | Peugeot 2008 | 71 301 | +157,1 |
6 | Volkswagen Tiguan | 70 355 | +28,4 |
7 | Renault Clio | 68 837 | +4,7 |
8 | Volkswagen T-Roc | 66 607 | +51,2 |
9 | Citroen C3 | 63 403 | +54,8 |
10 | Skoda Octavia | 60 967 | +19,1 |