W pierwszym półroczu 2021 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych znacząco wzrosła w stosunku do ubiegłego roku. Liderem wśród marek została Toyota, a bestsellerem wśród modeli – Toyota Corolla.
Po fatalnym roku 2020 polski rynek nowych samochodów osobowych wyraźnie się odrodził. Znacznie mniejsze obostrzenia związane z pandemią koronawirusa sprawiły, do salonów powrócili klienci. Najnowsze dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) za czerwiec mówią o 43 711 zarejestrowanych autach (+22,1% w stosunku do czerwca 2020 r.). W tym miesiącu marką numer 1 była Toyota, a kolejnymi Skoda i Kia. Wśród modeli pierwsza trójka wygląda zaś następująco: Toyota Corolla, Dacia Duster, Toyota RAV4.
W ciągu sześciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano zaś w Polsce 243 113 nowych samochodów osobowych. W porównaniu z 179 821 egz. w tym samym okresie 2020 r., oznacza to wzrost o 35,2 procent. Nadal jednak nie osiągnęliśmy wyniku sprzed pandemii. Od stycznia do czerwca 2019 r. włącznie sprzedaż wyniosła 278 332 szt., czyli o 35 219 szt. więcej.
Gros samochodów jest u nas kupowanych na firmę. Tego typu klienci zarejestrowali łącznie 179 648 aut (+45,6% w porównaniu z okresem I-VI 2020 r.), co stanowi 73,8% wszystkich. Na indywidualnych nabywców przypada zaś 26,2% (63 465 szt.; +12,5%).
W tym roku w naszym kraju karty rozdaje Toyota. Ze sprzedażą wynoszącą 40 638 szt., ma 16,72% rynku i wyprzedza drugą Skodę już o 12 015 sztuk (do czeskiego producenta należy 11,77% rynku). Na trzecim miejscu plasuje się zaś Volkswagen, który notuje już ponad 20 tys. szt. straty do japońskiej liderki. Spośród pierwszych 25 najchętniej wybieranych marek aut w Polsce w pierwszym półroczu 2021 r. tylko cztery zanotowały wyniki sprzedaży gorsze niż w 2020 r. Są to: Renault (–10,18%), Fiat (–14,58%), Honda (–45,76%) oraz Mitsubishi (–50,19%).
Do Toyoty należy także pierwsze miejsce wśród modeli. Corollę wybrało w tym roku już 12 337 klientów. Coraz większą popularnością cieszą się wszelkiej wielkości SUV-y oraz crossovery. W pierwszej „10” najchętniej kupowanych aut jest ich aż sześć, w top 50 – równo połowa.
Najpopularniejszym samochodem marki premium w pierwszym półroczu 2021 r. było u nas Volvo XC60 (2728 szt.; ogólnie miejsce 21.). Na kolejnych stopniach podium znalazły się BMW serii 3 (2193 szt.; miejsce 28.) oraz Volvo XC40 (1848 szt.; miejsce 35.).
Jeśli chodzi o rodzaje napędu, w jakie wyposażone są nowe auta, to na najczęściej są to silniki benzynowe (54,7%). Udział pozostałych przedstawia się zaś następująco: hybrydy (25,8%), diesle (14,1%), LPG (2,6%), hybrydy plug-in (1,8%) oraz elektryczne (1%).
Oto top 10 marek nowych samochodów osobowych w Polsce (I-VI 2021 r.; dane PZPM).
Miejsce | Marka | Rejestracje I-VI 2021 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 40 638 | +57,75 |
2 | Skoda | 28 623 | +13,15 |
3 | Volkswagen | 20 475 | +39,81 |
4 | Kia | 15 787 | +44,86 |
5 | BMW | 12 531 | +61,03 |
6 | Hyundai | 12 501 | +60,37 |
7 | Mercedes | 10 715 | +27,91 |
8 | Ford | 10 679 | +55,49 |
9 | Audi | 10 559 | +64,09 |
10 | Dacia | 9991 | +13,50 |
A tak przedstawia się pierwsza „10” najchętniej kupowanych modeli nowych samochodów osobowych w Polsce (I-VI 2021 r.; dane PZPM).