Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla

Pół roku 2021 na polskim rynku: top 10 marek oraz modeli

Pół roku 2021 na polskim rynku: top 10 marek oraz modeli

W pierwszym półroczu 2021 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych znacząco wzrosła w stosunku do ubiegłego roku. Liderem wśród marek została Toyota, a bestsellerem wśród modeli – Toyota Corolla.

Po fatalnym roku 2020 polski rynek nowych samochodów osobowych wyraźnie się odrodził. Znacznie mniejsze obostrzenia związane z pandemią koronawirusa sprawiły, do salonów powrócili klienci. Najnowsze dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) za czerwiec mówią o 43 711 zarejestrowanych autach (+22,1% w stosunku do czerwca 2020 r.). W tym miesiącu marką numer 1 była Toyota, a kolejnymi Skoda i Kia. Wśród modeli pierwsza trójka wygląda zaś następująco: Toyota Corolla, Dacia Duster, Toyota RAV4.

W ciągu sześciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano zaś w Polsce 243 113 nowych samochodów osobowych. W porównaniu z 179 821 egz. w tym samym okresie 2020 r., oznacza to wzrost o 35,2 procent. Nadal jednak nie osiągnęliśmy wyniku sprzed pandemii. Od stycznia do czerwca 2019 r. włącznie sprzedaż wyniosła 278 332 szt., czyli o 35 219 szt. więcej.

Gros samochodów jest u nas kupowanych na firmę. Tego typu klienci zarejestrowali łącznie 179 648 aut (+45,6% w porównaniu z okresem I-VI 2020 r.), co stanowi 73,8% wszystkich. Na indywidualnych nabywców przypada zaś 26,2% (63 465 szt.; +12,5%).

W tym roku w naszym kraju karty rozdaje Toyota. Ze sprzedażą wynoszącą 40 638 szt., ma 16,72% rynku i wyprzedza drugą Skodę już o 12 015 sztuk (do czeskiego producenta należy 11,77% rynku). Na trzecim miejscu plasuje się zaś Volkswagen, który notuje już ponad 20 tys. szt. straty do japońskiej liderki. Spośród pierwszych 25 najchętniej wybieranych marek aut w Polsce w pierwszym półroczu 2021 r. tylko cztery zanotowały wyniki sprzedaży gorsze niż w 2020 r. Są to: Renault (–10,18%), Fiat (–14,58%), Honda (–45,76%) oraz Mitsubishi (–50,19%).

Do Toyoty należy także pierwsze miejsce wśród modeli. Corollę wybrało w tym roku już 12 337 klientów. Coraz większą popularnością cieszą się wszelkiej wielkości SUV-y oraz crossovery. W pierwszej „10” najchętniej kupowanych aut jest ich aż sześć, w top 50 – równo połowa.

Najpopularniejszym samochodem marki premium w pierwszym półroczu 2021 r. było u nas Volvo XC60 (2728 szt.; ogólnie miejsce 21.). Na kolejnych stopniach podium znalazły się BMW serii 3 (2193 szt.; miejsce 28.) oraz Volvo XC40 (1848 szt.; miejsce 35.).

Jeśli chodzi o rodzaje napędu, w jakie wyposażone są nowe auta, to na najczęściej są to silniki benzynowe (54,7%). Udział pozostałych przedstawia się zaś następująco: hybrydy (25,8%), diesle (14,1%), LPG (2,6%), hybrydy plug-in (1,8%) oraz elektryczne (1%).

Oto top 10 marek nowych samochodów osobowych w Polsce (I-VI 2021 r.; dane PZPM).

Miejsce Marka Rejestracje I-VI 2021 r. (szt.) Różnica do I-VI 2020 r. (proc.)
1 Toyota 40 638 +57,75
2 Skoda 28 623 +13,15
3 Volkswagen 20 475 +39,81
4 Kia 15 787 +44,86
5 BMW 12 531 +61,03
6 Hyundai 12 501 +60,37
7 Mercedes 10 715 +27,91
8 Ford 10 679 +55,49
9 Audi 10 559 +64,09
10 Dacia 9991 +13,50

A tak przedstawia się pierwsza „10” najchętniej kupowanych modeli nowych samochodów osobowych w Polsce (I-VI 2021 r.; dane PZPM).

1. Toyota Corolla (12 337 szt.)

Toyota Corolla

2. Toyota Yaris (9517 szt.)

Toyota Yaris

3. Skoda Octavia (8609 szt.)

Skoda Octavia

4. Dacia Duster (6889 szt.)

Dacia Duster

5. Skoda Fabia (5910 szt.)

Skoda Fabia

6. Toyota RAV4 (5759 szt.)

Toyota RAV4

7. Hyundai Tucson (5067 szt.)

Hyundai Tucson

8. Toyota C-HR (4906 szt.)

Toyota C-HR

9. Kia Sportage (4183 szt.)

Kia Sportage

10. Volkswagen Tiguan (3947 szt.)

Volkswagen Tigan

Czytaj także