SUV-y są najchętniej kupowanymi samochodami w Europie. W pierwszej pięćdziesiątce najpopularniejszych modeli jest ich aż 23. Oto 10 ulubionych.
Wszelkiej maści SUV-y i crossovery rozpychają się na rynku we wręcz niewiarygodny sposób. Gamy producentów rozrastają się w zasadzie tylko o samochody tego typu. Powód jest prosty – zamiast opracowywać kolejne generacje sedanów czy minivanów, których popularność gwałtownie spada, po prostu bardziej opłaca się stworzyć kolejnego SUV-a. O ich potencjale świadczy m.in. to, że do oferty wprowadzają je – z sukcesami – nawet takie marki jak Lamborghini, Rolls-Royce czy Aston Martin. Jak podaje firma analityczna JATO Dynamics, w przeciągu ostatnich czterech lat udział SUV-ów i crossoverów w europejskim rynku urósł z 25 do ponad 40%. Dla porównania: w październiku tego roku sprzedało się ich tylko nieco mniej niż samochodów miejskich, kompaktowych i klasy średniej razem wziętych.
Gdy popatrzy się na listę bestsellerów, w pierwszej pięćdziesiątce znajdują się aż 23 SUV-y, z czego 2 w pierwszej dziesiątce, a kolejne 4 w pierwszej 20. Nadal niepokonany jest Volkswagen Tiguan, ale po piętach mocno depcze mu nowa generacja Renault Captura. Generalnie najczęściej kupowane są modele segmentów miejskiego i kompaktowego, ale na 13. miejscu znajduje się samochód klasy średniej – Mercedes GLC. Oczko wyżej jest pierwszy SUV marki premium – Volvo XC40.
Warto przy okazji wspomnieć, jak wyglądają światowe trendy. Na dane za cały rok przyjdzie jeszcze poczekać, ale podium za pierwsze półrocze 2020 r. (dane firmy Focus2Move) przedstawia się następująco: Toyota RAV4 (426 tys. szt.), Honda CR-V (284 tys. szt.) oraz Volkswagen Tiguan (250 tys. szt.). Kolejne miejsca zajmują Hyundai Tucson, Mercedes GLC, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, Chevrolet Equinox oraz Toyota Highlander (ten ostatni model trafi także na rynki europejskie).
A oto 10 najpopularniejszych nowych SUV-ów w Europie w okresie I-X 2020 r. (liczba w nawiasie oznacza miejsce danego modelu na ogólnej liście najlepiej sprzedających się samochodów w Europie od stycznia do października 2020 r.).
Źródło danych: JATO Dynamics