Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

TOP 10 – europejskie bestsellery 2020 roku

Niespodzianki nie było – w najtrudniejszym roku w historii europejskiej motoryzacji pozycję europejskiego bestsellera utrzymał Volkswagen Golf.

Motoryzacyjne uczucia Europejczyków są stałe – po raz kolejny nic się nie zmieniło na szczycie listy najchętniej kupowanych samochodów osobowych. W 2020 r. znalazł się na nim kompaktowy Volkswagen. Ten rok przyniósł mu jednak aż 30,5-procentowy spadek popytu (w top 10 większe mają tylko inne Volkswageny – Tiguan i Polo). Renault Clio trzykrotnie w tym roku wyprzedziło Golfa w zestawieniach miesięcznych, ale to nie wystarczyło na odebranie mu korony. Francuskie miejskie auto kupiło jednak 244,3 tys. osób, czyli tylko o 37 tys. mniej niż Golfa. W 2019 roku ta różnica wynosiła 92 tys. egzemplarzy.

W porównaniu z 2019 r. sporo zmieniło się na pozostałych pozycjach listy 10 najpopularniejszych modeli. Znaczne spadki zaliczyły m.in. Volkswageny Tiguan (z miejsca 3. na 8.) oraz Polo (z 4. na 10.), a wzrosty Peugeot 208 (z 7. na 3.), a także Renault Captur (z 9. na 6.). Z dziesiątki wypadły Ford Fiesta oraz Dacie Sandero i Duster, natomiast awansowały do niej Skoda Octavia, Opel Corsa oraz Toyota Yaris.

Na tegoroczną gwiazdę europejskiej motoryzacji wyrasta Volkswagen ID.3. W grudniu 2020 r. był drugim najchętniej kupowanym autem w ogóle (27 997 szt.). W całym 2020 r. nie załapał się jeszcze na listę top 50 modeli, ale jego sprzedaż ruszyła dopiero w drugiej połowie lipca, a i tak kupiły go ponad 54 tys. osób. Jeśli tempo jego sprzedaży się utrzyma w 2021 r., może przekroczyć 130 tys. szt., a to sprawi, że będzie pierwszym „elektrykiem” wśród 20 najpopularniejszych samochodów w Europie.

Na koniec warto wspomnieć jeszcze o dwóch dużych rynkach, które nie są uwzględniane w zestawieniach europejskiego stowarzyszenia producentów aut (ACEA). W Rosji bestsellerem w 2020 r. została Łada Granta (126 tys. szt.), natomiast w Turcji Fiat Egea, czyli Tipo (90 tys. szt.).

Poniżej przedstawiamy 10 modeli samochodów, które zarejestrowano w największej liczbie w 30 krajach Unii Europejskiej, EFTA oraz Wielkiej Brytanii (dane w nawiasach to procentowa zmiana w stosunku do 2019 r.).

1. Volkswagen Golf

281 093 szt. (–30,5%)

KSZ_VW_GOLF_VIII_GTE_EXTERIOR_001

2. Renault Clio

244 363 szt. (–22,0%)

KPA00644

3. Peugeot 208

198 112 zt. (–11,1%)

KPA01783

4. Opel/Vauxhall Corsa

196 790 szt. (–10,3%)

KSZ_OPEL_CORSA_F_ELEGANCE_EXTERIOR_001

5. Toyota Yaris

177 440 szt. (–15,6%)

toyota-yaris-OPF-20200811-49

6. Renault Captur

176 145 szt. (–20,1%)

_MIK1185

7. Skoda Octavia

175 466 szt. (–17,4%)

_MG_8492

8. Volkswagen Tiguan

173 627 szt. (–33,5%)

KSZ_VW_TIGUAN_II_FL_RLINE_EXTERIOR_001

9. Ford Focus

172 645 szt. (–22,6%)

DSC_2536

10. Volkswagen Polo

166 593 szt. (–34,0%)

DSC_7724

Źródło danych: JATO Dynamics

Czytaj także