W lipcu sprzedaż aut w Europie była niższa niż przed rokiem, ale w sierpniu zanotowano nareszcie jej wzrost – to pierwszy miesiąc na plusie po aż trzynastu z rzędu ze spadkami. Jak wypada na tym tle Polska?
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podało dane dotyczące sprzedaży nowych pojazdów osobowych za dwa wakacyjne miesiące bieżącego roku.
W lipcu zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA oraz Wielkiej Brytanii 874 947 egzemplarzy, czyli o 10,6% mniej niż w lipcu 2021 r., natomiast sierpień, choć nadal kiepski na tle lat sprzed pandemii i problemów z półprzewodnikami oraz innymi podzespołami, był lepszy niż analogiczny miesiąc ubiegłego roku. Zarejestrowano bowiem 748 961 szt. – więcej o 3,4%. To pierwszy wzrost sprzedaży po 13 miesiącach nieprzerwanych spadków. Jak widać wynik jest jednak niski i specjalnych powodów do radości nie ma.
Po ośmiu miesiącach 2022 r. liczba rejestracji nowych „osobówek” sięgnęła 7 221 379 szt. To mniej o 11,8% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (o aż 967 587 samochodów). Można zatem śmiało przyjąć, że ogólna sprzedaż w 2022 r. będzie gorsza niż w 2021 r., nawet jeśli w ostatnich czterech miesiącach niewielki wzrost popytu się utrzyma.
Zaledwie w pięciu krajach kupiono więcej aut niż przed rokiem. Są to jednak małe rynki: Islandia (rekordowe +37,5%), Bułgaria, Rumunia, Łotwa i Cypr. Spośród pozostałych krajów najbardziej dotknięte kryzysem są Litwa (-24,4%), a z największych rynków – Włochy (-18,4%). W Polsce spadek po zsumowaniu sprzedaży z ośmiu miesięcy wyniósł 10,6%, ale wynik samego sierpnia także był lepszy niż przed rokiem, choć zaledwie o 1,6%.
Wśród marek nadal prym wiedzie Volkswagen, za którym plasują się Toyota i Peugeot. Większość sprzedaje mniej samochodów niż miało to miejsce w 2021 r. Nie dotyczy to jednak m.in. firm koreańskich. Szczególnie imponująco wygląda 12,6-procentowy wzrost rejestracji samochodów marki Kia. Pośród marek w top 10 tylko Hyundai jest jeszcze na plusie, o solidne 5,2%.
Ze wszystkich firm największe powody do zadowolenia mają przedstawiciele Alpine (+62,1%), a z dużych marek – Dacii, której sprzedaż podskoczyła aż o 17,3%. Z kolei skrajnie odmienne emocje będą targały tymi, którzy handlują Jaguarami (rekordowy spadek na poziomie 38,8%).
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-VIII 2022 r. – 10 największych rynków (dane: ACEA).
Miejsce | Państwo | rejestracje I-VIII 2022 r. (szt.) | zmiana do I-VIII 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 1 643 069 | -9,8 |
2 | Wielka Brytania | 983 099 | -10,7 |
3 | Francja | 970 930 | -13,8 |
4 | Włochy | 865 044 | -18,4 |
5 | Hiszpania | 533 042 | -9,4 |
6 | Polska | 280 861 | -10,6 |
7 | Belgia | 250 465 | -12,7 |
8 | Holandia | 199 297 | -5,6 |
9 | Szwecja | 182 592 | -12,9 |
10 | Austria | 142 474 | -17,2 |
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-VIII 2022 r. – 10 najpopularniejszych marek (dane: ACEA).
Miejsce | Marka | rejestracje I-VIII 2022 r. (szt.) | zmiana do I-VIII 2021 r. (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 753 925 | -20,3 |
2 | Toyota | 498 773 | -0,7 |
3 | Peugeot | 421 389 | -17,3 |
4 | BMW | 412 416 | -13,4 |
5 | Mercedes | 405 802 | -7,9 |
6 | Audi | 386 515 | -11,9 |
7 | Kia | 372 729 | +12,4 |
8 | Renault | 362 333 | -19,1 |
9 | Hyundai | 348 185 | +5,2 |
10 | Skoda | 346 016 | -20,5 |