Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia salon Gdańsk

Wreszcie wzrost sprzedaży aut w Europie. Kia na największym plusie w top 10 marek

Wreszcie wzrost sprzedaży aut w Europie. Kia na największym plusie w top 10 marek

W lipcu sprzedaż aut w Europie była niższa niż przed rokiem, ale w sierpniu zanotowano nareszcie jej wzrost – to pierwszy miesiąc na plusie po aż trzynastu z rzędu ze spadkami. Jak wypada na tym tle Polska?

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podało dane dotyczące sprzedaży nowych pojazdów osobowych za dwa wakacyjne miesiące bieżącego roku.

W lipcu zarejestrowano w krajach Unii Europejskiej, EFTA oraz Wielkiej Brytanii 874 947 egzemplarzy, czyli o 10,6% mniej niż w lipcu 2021 r., natomiast sierpień, choć nadal kiepski na tle lat sprzed pandemii i problemów z półprzewodnikami oraz innymi podzespołami, był lepszy niż analogiczny miesiąc ubiegłego roku. Zarejestrowano bowiem 748 961 szt. – więcej o 3,4%. To pierwszy wzrost sprzedaży po 13 miesiącach nieprzerwanych spadków. Jak widać wynik jest jednak niski i specjalnych powodów do radości nie ma.

Po ośmiu miesiącach 2022 r. liczba rejestracji nowych „osobówek” sięgnęła 7 221 379 szt. To mniej o 11,8% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (o aż 967 587 samochodów). Można zatem śmiało przyjąć, że ogólna sprzedaż w 2022 r.  będzie gorsza niż w 2021 r., nawet jeśli w ostatnich czterech miesiącach niewielki wzrost popytu się utrzyma.

Zaledwie w pięciu krajach kupiono więcej aut niż przed rokiem. Są to jednak małe rynki: Islandia (rekordowe +37,5%), Bułgaria, Rumunia, Łotwa i Cypr. Spośród pozostałych krajów najbardziej dotknięte kryzysem są Litwa (-24,4%), a z największych rynków – Włochy (-18,4%). W Polsce spadek po zsumowaniu sprzedaży z ośmiu miesięcy wyniósł 10,6%, ale wynik samego sierpnia także był lepszy niż przed rokiem, choć zaledwie o 1,6%.

Wśród marek nadal prym wiedzie Volkswagen, za którym plasują się Toyota i Peugeot. Większość sprzedaje mniej samochodów niż miało to miejsce w 2021 r. Nie dotyczy to jednak m.in. firm koreańskich. Szczególnie imponująco wygląda 12,6-procentowy wzrost rejestracji samochodów marki Kia. Pośród marek w top 10 tylko Hyundai jest jeszcze na plusie, o solidne 5,2%.

Ze wszystkich firm największe powody do zadowolenia mają przedstawiciele Alpine (+62,1%), a z dużych marek – Dacii, której sprzedaż podskoczyła aż o 17,3%. Z kolei skrajnie odmienne emocje będą targały tymi, którzy handlują Jaguarami (rekordowy spadek na poziomie 38,8%).

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-VIII 2022 r. – 10 największych rynków  (dane: ACEA).

Miejsce Państwo rejestracje I-VIII 2022 r. (szt.) zmiana do I-VIII 2021 r. (%)
1 Niemcy 1 643 069 -9,8
2 Wielka Brytania 983 099 -10,7
3 Francja 970 930 -13,8
4 Włochy 865 044 -18,4
5 Hiszpania 533 042 -9,4
6 Polska 280 861 -10,6
7 Belgia 250 465 -12,7
8 Holandia 199 297 -5,6
9 Szwecja 182 592 -12,9
10 Austria 142 474 -17,2

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie w okresie I-VIII 2022 r. – 10 najpopularniejszych marek (dane: ACEA).

Miejsce Marka rejestracje I-VIII 2022 r. (szt.) zmiana do I-VIII 2021 r. (%)
1 Volkswagen 753 925 -20,3
2 Toyota 498 773 -0,7
3 Peugeot 421 389 -17,3
4 BMW 412 416 -13,4
5 Mercedes 405 802 -7,9
6 Audi 386 515 -11,9
7 Kia 372 729 +12,4
8 Renault 362 333 -19,1
9 Hyundai 348 185 +5,2
10 Skoda 346 016 -20,5

Czytaj także