W „Motorze” nr 15 z 10 kwietnia 2007 roku – używana Skoda Forman, czyli „Favoritka” w wersji kombi. W oryginale artykuł nosił tytuł Pożegnanie epoki. Uroku „z epoki” nie można też odmówić wnętrzu prezentowanego auta.
Skoda Forman to pierwsze przyzwoite, przednionapędowe kombi z KDL-ów. Model zadebiutował w 1990 roku i produkowano go do 1995 roku.
Na zakup używanego kombi z Mlada Boleslav wystarczy 3-3,5 tys. zł. Za tę kwotę jest szansa „upolowania" zadbanego, garażowanego egzemplarza. Dla kogoś, kto patrzy na używane auto z czysto praktycznego punktu widzenia, Forman nie jest złą propozycją. W tej cenie trudno bowiem kupić równie praktyczny i ekonomiczny pojazd.
Przed zakupem trzeba dokładnie sprawdzić stan karoserii. Najlepiej, żeby towarzyszył nam przy tym blacharz. Podłoga Skody lubi pękać w okolicy przedniego zawieszenia i trzeba ocenić, czy jest to stadium początkowe, które da się naprawić łatwo i tanio, czy raczej końcowe, noszące ślady wielokrotnych poprawek. Normą są pękające w wyniku naprężeń nadwozia szyby przednie.
Zawieszenie Formana opracowano w prosty sposób zapewniający tanie serwisowanie. Z przodu mamy kolumny resorujące i wahacze trójkątne z wymiennymi sworzniami oraz elementami metalowo-gumowymi, z tyłu zaś belkę podatną na skręcanie, sprężyny spiralne i proste amortyzatory. Trwałość poszczególnych elementów budzi zastrzeżenia. Niskie ceny — na szczęście — nie.
Pod maską Formana znajdziemy aluminiowy silnik Skody wyposażony w tzw. mokre tuleje cylindrowe, umieszczony w kadłubie wałek rozrządu i mechaniczną regulację luzów zaworowych.
W zależności od wersji jednostki miały 54-62 KM. W egzemplarzach używanych spotkamy zarówno proste gaźniki, jak i gaźniki sterowane elektronicznie, a nawet jednopunktowy wtrysk (Bosch). Przy większych przebiegach tę jednostkę dość łatwo się remontuje. Zakup zestawu naprawczego z kompletem uszczelek, tulei i tłoków z pierścieniami za ok. 1000 zł to prawdziwa gratka.
Prędkość maks.: 140 km/h; 0-100 km/h: 18 s; zużycie paliwa: 9,5 I/100 km; moc: 60 KM/5000; moment: 94 Nm/3000; cena: 1000-5000 zł
1988: Debiut Skody Favorit
1990: Debiut Skody Forman
1991: Pierwsza modernizacja modelu
1991: Skoda dołącza do grupy VW
1992: Skoda Pick-up
1993: Druga modernizacja modelu
1994: Zakończenie produkcji Favorit
1995: Zakończenie produkcji Formana
Największym utrapieniem Formana i Favorit jest spora podatność na korozję. Zdarza się, że pękają elementy wyposażenia wnętrza, które trudno dokupić. Czasami pękają także klamki. Mankamentem jednostek napędowych Formana i Favorit jest podatność na uszkodzenia układu chłodzenia, stąd łatwo je przegrzać.
Jedno z najtańszych kombi na rynku. Dostępne są także inne wersje — np. Praktik — pozbawiony okien i foteli w tylnej części czy Pick-up. O tym, że nadal znajdują się klienci zainteresowani Formanem, świadczy fakt, że takie auta przyjeżdżają do Polski w ramach prywatnego importu. Cena auta „do rejestracji” oscyluje wokół 1000 zł.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Paweł Tyszko; „Motor” 15/2007