Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Volkswagen Golf przód

VW Golf nadal bestsellerem w Europie, ale Renault Clio i Dacia Sandero są blisko za nim

VW Golf nadal bestsellerem w Europie, ale Renault Clio i Dacia Sandero są blisko za nim

W Europie sprzedano w 2021 r. jeszcze mniej samochodów niż w fatalnym 2020 r. Nadal najpopularniejszą marką jest Volkswagen, a modelem – Golf. Sensacyjne wyniki odnotowała Tesla – jej Model 3 wyprzedził m.in. Skodę Octavię i BMW serii 3.

Rok 2021 był bardo zły na europejskim rynku nowych samochodów. Według danych Jato Dynamics w 28 krajach naszego kontynentu (25 unijnych plus Norwegia, Szwajcaria i Wielka Brytania) zarejestrowano jedynie 11,75 mln aut. To najgorszy wynik, jaki wspomniana firma zanotowała od 1985 roku.

Poprzednio rekordowo niska sprzedaż miała miejsce w 2020 r., ale i tak była wyższa (11,95 mln szt.). W porównaniu z najlepszym 2007 r. obecna sprzedaż jest niższa o 27%, a w porównaniu z przedpandemicznym 2019 r. – o 26%. Widać zatem, że braki w dostępności półprzewodników dały się firmom jeszcze mocniej we znaki niż lockdowny z 2020 r.

Volkswagen jako marka bezproblemowo utrzymał prowadzenie nad pozostałymi rywalami, bo jego sprzedaż, jako jedynej firmy przekroczyła milion egzemplarzy – wynosząc 1,27 mln szt. Na kolejnych miejscach znalazły się Peugeot (0,727 mln szt.) oraz Toyota (0,706 mln szt.). Mimo pozycji lidera Volkswagen notuje spadek sprzedaży – wynoszący 5,6%.

Dla porównania znakomicie sobie radząca 2021 r. Toyota sprzedała o 9,6% więcej aut. O zadowoleniu mogą mówić także Koreańczycy – wzrost popytu na samochody Hyundaia wyniósł 21,4% (ta marka zajmuje teraz 10. miejsce na liście najpopularniejszych), a Kii – 19,6% (11. miejsce).

Wśród modeli także dzieje się wiele ciekawych rzeczy. Golf wprawdzie utrzymał prowadzenie, ale spadek sprzedaży w przypadku kompaktowego modelu wynosi aż 27,9% w stosunku do 2020 r. (a 50% do 2019 r.). Dwa kolejne miejsca przypadły Renault Clio oraz Dacii Sandero, która jest sensacją tego roku (+15,3% rejestracji w porównaniu z 2020 r.).

Warto wspomnieć, że najpopularniejszym SUV-em został Peugeot 2008, a w segmencie kompaktowych SUV-ów bestsellerem 2021 r. został Hyundai Tucson. Najchętniej wybieranym modelem marki premium (jeśli nie zaliczać do tej kategorii Tesli) jest Volvo XC40, zajmujące ogólnie pozycję 23.

Prawdziwą karierę w Europie robi Tesla. Sprzedała na Starym Kontynencie niemal 177 tys. aut – to więcej o 70,9% niż w 2020 r. i o 51% niż w 2019 r. Jej najważniejszym autem jest obecnie Model 3, który znalazł ponad 140 tys. nabywców. A to wystarczyło, by amerykański „elektryk” znalazł się bardzo wysoko na liście najchętniej kupowanych aut – zakończył rok na 16 pozycji, wyprzedzając np. Skodę Octavię, Volkswagena Tiguana czy BMW serii 3.

Oto lista 10 najpopularniejszych nowych samochodów osobowych w Europie w 2021 r. (dane Jato Dynamics za Automotive News Europe).

1/ Volkswagen Golf – 205 329 szt. (–27,5%)

Volkswagen Golf przód
Volkswagen

2/ Renault Clio – 193 304 szt. (–21,1%)

Renault Clio przód
Renault

3/ Dacia Sandero – 192 482 szt. (+15,3%)

Dacia Sandero przód
Dacia

4/ Peugeot 208 – 191 220 szt. (–2,4%)
5/ Peugeot 2008 – 190 261szt. (+23,2%)
6/ Volkswagen T-Roc – 180 396 szt. (+14,8%)
7/ Toyota Yaris – 178 008 szt. (+1,6%)
8/ Opel/Vauxhall Corsa – 174 585 szt. (–10,2%)
9/ Fiat 500 – 170 815 szt. (+22,4%)
10/ Renault Captur – 157 213 szt. (–11,2%)

Czytaj także