Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Volvo Concept Recharge – przód

Zapowiedź nowego designu – Volvo Concept Recharge

Zapowiedź nowego designu – Volvo Concept Recharge

W drugiej połowie obecnej dekady elektryczne Volvo będą mieć 1000 km zasięgu, a zmiany w designie aut tej firmy zapowiada prototypowy Concept Recharge.

  • Koniec z grillami
  • 15-calowy ekran w środkowej konsoli
  • O połowę krótszy czas ładowania

Volvo ma jasną wizję: od 2030 r. zamierza sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne. Do symbolicznego wydarzenia doszło na początku marca 2021 r., kiedy firma przedstawiła kompaktowego SUV-a C40 Recharge, swoje pierwsze seryjne auto dostępne tylko z napędem elektrycznym. Teraz Volvo ujawniło plany na bliższą i dalszą przyszłość.

Volvo z zasięgiem 1000 km

Volvo nawiąże współpracę z firmą Northvolt, z którą zamierza udoskonalać technologię akumulatorów trakcyjnych. W połowie obecnej dekady ich czas ładowania ma się skrócić o połowę, a w drugiej połowie tego dziesięciolecia Volvo planuje oferować samochody mające zasięg tysiąca kilometrów. Kluczem będzie zwiększenie nawet o połowę relacji pojemności akumulatorów do ich wymiarów.

Firma przedstawiła też swoją wizję zmian w designie samochodów. Za ilustrację służy prototypowy Concept Recharge.

Auto łączy motywy dwóch najpopularniejszych rodzajów karoserii tego producenta, czyli SUV-a i kombi. Prototyp sugeruje, że z czasem z samochodów Volvo na dobre zniknie klasyczny grill, choć charakterystyczna skośna listwa przecinająca logo pozostanie.

Designerzy nie musieli się przejmować miejscem dla silnika spalinowego i jego osprzętu, mogli zatem skrócić przednie i tylne zwisy oraz zwiększyć rozstaw osi i obręcze kół. W samochodach elektrycznych aerodynamika jest jeszcze ważniejsza niż w spalinowych, chodzi o zwiększenie zasięgu, zastosowano więc aktywne elementy aero w postaci paneli, które przy wyższych prędkościach automatycznie wysuwają się z tylnych bocznych części karoserii.

Dzięki napędowi elektrycznemu Concept Recharge ma mnóstwo miejsca wewnątrz, płaską podłogę i dodatkowe wielkie schowki między siedzeniami. Prototyp jest czteroosobowy, każdy z pasażerów ma osobny fotel.

Przyciski i przełączniki praktycznie zniknęły z deski rozdzielczej. Zastąpił je ogromny 15-calowy ekran w środkowej konsoli.

Kiedy seryjne Volvo będą wyglądać tak jak prototypowy Concept Recharge? Wydaje się, że jest to zapowiedź samochodów, które zaczną się pojawiać od połowy obecnej dekady.

Nowe Volvo XC90

Z kolei najwcześniej pod koniec 2022 r. poznamy trzecią generację XC90. Samochód będzie bazował na nowej platformie SPA2, która trafi również np. do kolejnego wcielenia Volvo XC60. Nowe XC90 będzie dostępne m.in. z napędem elektrycznym.

Firma pracuje także nad swoim pierwszym seryjnym miejskim autem, które uplasuje się poniżej XC40. Samochód może się nazywać XC20 i będzie SUV-em.

Volvo Concept Recharge - przód
Prototypowy Concept Recharge zapowiada koniec klasycznych grilli w seryjnych Volvo.
Volvo Car group
Volvo Concept Recharge - bok, profil
Dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego udało się maksymalnie zwiększyć rozstaw osi.
Volvo Car Group
Volvo Concept Recharge - widok z góry, drzwi
Sylwetka Volvo Concept Recharge to połączenie SUV-a i kombi, dwóch najpopularniejszych rodzajów karoserii tej firmy.
Volvo Car Group
Volvo Concept Recharge - wnętrze, fotele
Duży rozstaw osi oznacza wyjątkowo przestronne wnętrze.
Volvo Car Group
Volvo Concept Recharge - deska rozdzielcza
W środkowej konsoli umieszczono 15-calowy wyświetlacz.
Volvo Car Group

Czytaj także