W Polsce, w przeciwieństwie np. do Niemiec, montaż ledowych zamienników żarówek halogenowych jest nielegalne. Takie produkty mają w ofercie jednak markowi producenci i są one dokładnie przebadane. Wczym możemy wybierać na rynku?
Ostrzeżenie na początek: zastępowanie konwencjonalnych żarówek (najczęściej typu H4 lub H7) diodowymi źródłami światła jest nielegalne. W razie kontroli drogowej możemy liczyć się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, ich stosowanie powinno też skutkować negatywnym wynikiem badania technicznego.
Z drugiej strony, za wytwarzanie tego typu produktów wzięły się renomowane koncerny, które poświęcają dużo czasu na badania rozwojowe i nie pozwalają sobie na wprowadzenie do oferty elementów stwarzających zagrożenie. Także nasze testy wykazywały, że diodowe żarówki nie oślepiają innych kierowców, a jednocześnie skuteczniej oświetlają drogę od halogenowych odpowiedników. Najnowsze produkty tego typu mają zmniejszone gabaryty, zbliżone do zwykłych H4 lub H7, co ułatwia ich montaż. Zresztą diodowych zamienników jest dużo więcej – do praktycznie wszystkich typów stosowanych w motoryzacji.
Zestaw świateł wykonany jest z aluminium, nie wymaga stosowania dodatkowych przetwornic, dzięki czemu montaż jest bardzo zbliżony do standardowych żarówek. Ma wbudowane wentylatory, co poprawia rozpraszanie ciepła. Stopień ochrony przed pyłem i wodą to IP65. Barwa światła jest zbliżona do tej emitowanej przez konwencjonalne palniki ksenonowe.
Według producenta zapewniają bardzo wyraźne odcięcie granicy światło-cień, przez co nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka, co jest szczególnie ważne, zważywszy na generowany mocny strumień świetlny. Są przystosowane do współpracy z siecią CAN, nie generują błędów spalonej żarówki.
Niewielkie rozmiary sprawiają, że są to żarówki typu „plug and play” – można je podłączyć bez żadnych przeróbek w miejsce konwencjonalnych zamienników, pasują do większości aut osobowych i ciężarowych (zasilanie 12/24 V). Producent zapewnia, że wydajny system rozpraszania ciepła sprzyja zwiększeniu żywotności.
Źródłem światła w każdej żarówce jest 16 diod LED, które według producenta emitują bardzo silny strumień światła – aż 6000 lumenów. Nie zastosowano wentylatorów z ruchomymi elementami, ale statyczne rozpraszacze ciepła. Wodoszczelność zgodna z kategorią IP67.
Kompaktowy zamiennik dla żarówek tradycyjnego typu. Zintegrowana elektronika nie wymaga zewnętrznych sterowników. Według producenta, żywotność źródła światła wynosi 5000 godzin. Temperatura barwowa jest zbliżona do światła dziennego, co jest mniej męczące dla oczu.
Źródło światła zapewnia wyraźną linię odcięcia, co powinno skutecznie chronić przed oślepianiem innych kierowców. Skoncentrowano się także na uzyskaniu równomierności plamy świetlnej. Skuteczny system chłodzenia gwarantuje stabilny strumień światła w czasie długiej jazdy.