Kupno żarówek wiąże się nie tylko z wyborem pasującego do auta typu. Zwykłe, wzmocnione, a może takie o przedłużonej trwałości? Podpowiadamy, które z nich wybrać.
Pomimo rozwoju nowoczesnych technologii oświetlenia bazujących na żarnikach wyładowczych czy diodach LED w dalszym ciągu najpopularniejszym samochodowym źródłem światła jest stosowana od prawie 60 lat żarówka halogenowa.
Choć producenci stale ulepszają technologie produkcji żarówek, ich konstrukcja od lat się nie zmienia. Za powstawanie światła odpowiada rozżarzający się pod wpływem przepływającego prądu drut wolframowy umieszczony w szklanej bańce wypełnionej mieszaniną gazów z zawartością substancji z grupy halogenów (m.in. jodu i bromu). Taka konstrukcja ma zapobiegać osadzaniu się cząsteczek wolframu na powierzchni kwarcowej bańki, co z kolei sprawia, że żarówki halogenowe nie ciemnieją z czasem.
Na przestrzeni lat żarówkę halogenową modyfikowano i produkowano coraz więcej rodzajów. Dziś na rynku dostępnych jest kilkanaście typów halogenowych źródeł światła.
Wśród kierowców najbardziej popularne są żarówki o symbolach H4 i H7. Rzeczywiście często występują one w wielu używanych i nowych autach. Jednak można też trafić na inne. Wielu użytkowników samochodów nawet nie zastanawia się, w jaki typ żarówek wyposażone jest ich auto. A taka wiedza może się okazać przydatna, ponieważ niektóre z nich nie są dostępne na stacjach benzynowych, a nawet w sklepach motoryzacyjnych. Zwłaszcza w przypadku pojazdów z nietypowymi żarówkami warto wozić ze sobą zapasową. Symbol pasującej do naszego auta żarówki można spisać ze starej podczas wymiany lub skorzystać z internetowych katalogów dostępnych na stronach producentów oświetlenia (m.in. Osram i Philips) czy sklepów internetowych.
Jednak ustalenie symbolu żarówki to nie wszystko. Trzeba jeszcze wybrać spośród kilku dostępnych odmian. Poza zwykłymi w sprzedaży dostępne są m.in. żarówki o wydłużonej trwałości czy wzmocnionych parametrach. Decyzja o kupnie konkretnego produktu powinna być dostosowana do warunków, w jakich najczęściej eksploatujemy samochód.
Osoby jeżdżące głównie w dzień lub po oświetlonych miejskich ulicach mogą zamontować oświetlenie podstawowe. Zwykłe żarówki są tanie i łatwo dostępne. Co innego, gdy dużo jeździmy po zmroku. W takich warunkach sprawdzą się źródła o jaśniejszym świetle i większym zasięgu. Ich trwałość jest co prawda niższa, jednak różnica – zauważalna.
Kierowcy samochodów, w których trudno wymienić żarówkę (w niektórych przypadkach taka czynność wymaga wizyty w warsztacie), powinni wybrać produkt o wydłużonej trwałości.
Warto wiedzieć, że żywotność żarówek można wydłużyć, utrzymując auto w należytym stanie. Na skrócenie ich trwałości wpływają m.in. nieszczelności reflektorów, nieprawidłowy montaż czy zbyt wysokie napięcie w instalacji elektrycznej. Warto wiedzieć, że żarówki samochodowe są szczególnie wrażliwe na drgania. Źle zamontowane reflektory są częstą przyczyną przedwczesnego przepalania się żarówek.
Osoby decydujące się na kupno źródeł światła przez internet powinny wybierać oficjalne sklepy producentów lub sprawdzonych sprzedawców o dobrej opinii. Powinno się też unikać podejrzanie niskich cen – zdarzają się podróbki.
Warto pamiętać, że w przypadku żarówek o wzmocnionych parametrach gwarancję lepszego oświetlenia drogi dają markowe produkty. Z tymi z niższej półki bywa różnie.
W reflektorach samochodów osobowych stosowanych jest kilka rodzajów wymiennych źródeł światła. Należą do nich najpopularniejsze żarówki, żarniki ksenonowe oraz coraz bardziej popularne wśród kierowców tzw. retrofity LED (ich stosowanie nie jest legalne).
Największe zróżnicowanie występuje w przypadku żarówek. O ile te najczęściej spotykane, o symbolach H4 i H7, zna większość kierowców, o tyle pozostałe nie są już tak popularne.
Stosowana ponad 30 lat temu żarówka ma kształt charakterystycznej bańki. Dziś spotykana jest już tylko w autach zabytkowych. Nie wykorzystuje procesu halogenowego, przez co ma niską trwałość i z czasem świeci coraz słabiej.
Pierwsza żarówka produkowana w technologii halogenowej. W samochodach pojawiła się już w 1962 roku. Ma charakterystyczny, smukły kształt i jest podłączana jednym przewodem. W dolnej części ma okrągły kołnierz z ukośnym ścięciem z jednej strony.
Jedna z najpopularniejszych żarówek. Masowo montowana w latach 80. i 90., ale wciąż spotykana w nowych autach. Jedno włókno obsługuje światła mijania, a drugie – drogowe. Ma trzy konektory oraz duży okrągły kołnierz z trzema wypustami ustalającymi.
Stosowana w samochodach od lat 90. do dziś, pozostaje najpopularniejszą żarówką. Jest jednowłóknowa – obsługuje tylko jeden rodzaj światła. Stosowana jest w lampach mijania i drogowych. Ma dwa konektory oraz jeden wypust ustalający na kołnierzu.
Żarówka stosowana w lampach mijania, drogowych oraz dalekosiężnych. Ma tzw. boczne podłączenie – wtyczkę podłącza się pod kątem 90 stopni do osi żarówki. Zintegrowane z żarówką gniazdo wyposażone jest w dwa konektory. Ma charakterystyczny kołnierz w formie uszczelki.
Stosowana najczęściej w światłach drogowych i dalekosiężnych żarówka z bocznym podłączeniem. Na plastikowym kołnierzu ma charakterystyczny oring uszczelniający oraz trzy wypusty o różnych wymiarach. Mocuje się ją poprzez obrócenie w lampie.
Żarówka jest bardzo podobna do tej o symbolu HB3, jednak różni się wymiarami jednego wypustu ustalającego. Stosowana jest najczęściej w światłach mijania oraz drogowych. Ma uszczelkę w formie gumowego pierścienia i mocuje się ją poprzez obrócenie.
Choć oświetlenie ksenonowe wprowadzono do samochodów na początku lat 90., to popularność zdobyło dopiero 10 lat później. Tego rodzaju żarniki zamiast drutu wolframowego wykorzystują łuk elektryczny powstający pomiędzy elektrodami. Wnętrze bańki jest wypełnione gazem (ksenonem). Palniki wyładowcze dają dwukrotnie więcej światła od żarówek, pobierając przy tym mniej prądu. Są też znacznie trwalsze.
Choć ich stosowanie w dalszym ciągu nie jest legalne, wielu kierowców decyduje się na montaż tzw. retrofitów LED. Są to diodowe źródła światła przystosowane do montażu w miejscu żarówek. Problemem jest brak homologacji reflektorów do tego typu źródeł światła. Jak wynika z wielu testów, retrofity markowych producentów (np. Osram czy Philips) doskonale oświetlają drogę, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu.
Przy wyborze żarówek nie mamy wpływu na typ ich budowy – musimy kupić takie, jakie producent zamontował w naszych reflektorach. Możemy jednak wybierać spośród wielu odmian danego rodzaju. Poza zwykłymi w sprzedaży dostępne są m.in. żarówki o wzmocnionych parametrach czy przedłużonej trwałości.
Tak zwane zwykłe żarówki to podstawowy produkt każdej firmy wytwarzającej samochodowe źródła światła. Tego rodzaju oświetlenie montowane jest w nowych samochodach oraz sprzedawane jako oryginalne części zamienne. Zwykłe żarówki mają niską cenę i są trwałe. Stanowią wyznacznik normalnego oświetlenia drogi – to do nich porównywane są inne odmiany żarówek, np. wzmocnionych.
Coraz większym zainteresowaniem kierowców cieszą się żarówki o wydłużonej trwałości. Markowi producenci dają na nie nawet 4 lata gwarancji (w niektórych przypadkach wymagana jest rejestracja online). Co ciekawe, wbrew powszechnie panującej opinii tego rodzaju oświetlenie nie świeci gorzej od zwykłych żarówek. Żarówki typu long life są o około 60 proc. droższe od zwykłych.
Flagowymi produktami firm wytwarzających oświetlenie samochodowe są żarówki o wzmocnionych parametrach. Specjalna konstrukcja i umiejscowienie żarnika pozwalają uzyskać jaśniejsze światło oraz większy zasięg. Ich największe wady to wysoka cena (są około 3 razy droższe od zwykłych) oraz niższa trwałość – w praktyce włókna świateł mijania przepalają się dwa razy szybciej niż w zwykłych żarówkach.
Okazuje się, że na świadomym wyborze żarówek można sporo zyskać. Osoby użytkujące samochód na nieoświetlonych drogach nocą mogą poprawić skuteczność świateł. Z kolei użytkownicy aut mających tendencje do przepalania żarówek mogą wyeliminować ten problem.