Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
warsztat samochodowy

Serwis automatycznych skrzyń biegów

Dynamiczna wymiana oleju w automacie – co to jest i czy warto ją stosować

archiwum

Serwis automatycznych skrzyń biegów

Dynamiczna wymiana oleju w automacie – co to jest i czy warto ją stosować

Regularna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów to najlepsza metoda na utrzymanie tego podzespołu w dobrej kondycji na lata. Procedura dynamicznej wymiany oleju pozwala na usunięcie zanieczyszczeń z wnętrza automatycznej skrzyni biegów.

Automatyczna skrzynia biegów to bardzo skomplikowany podzespół, którego naprawa jest niezwykle kosztowna. Podczas pracy przekładni, w procesie tarcia, powstają mikroopiłki, które krążąc w układzie, przyspieszają zużywanie się elementów skrzyni. Dlatego większość producentów takich przekładni zaleca regularną wymianę oleju. Niektórzy jednak nie przewidują takiej czynności serwisowej, ale z praktyki wynika, że trwałość skrzyni jest wtedy bardzo niska (awarie zdarzają się już przy przebiegach poniżej 200 tys. km), a regularna wymiana oleju znacznie wydłuża okres eksploatacji przekładni.

Dlaczego standardowa wymiana oleju nie wystarcza

Najpopularniejsza w większości warsztatów jest tzw. statyczna metoda wymiany oleju. Polega ona na spuszczeniu zużytego oleju i wlaniu w jego miejsce nowego. Warto wiedzieć, że po takim spuszczeniu w układzie hydraulicznym skrzyni wciąż pozostaje nawet połowa oleju. Ciecz znajdująca się w przekładni hydrokinetycznej, wewnętrznych kanałach czy chłodnicy nie wycieka po odkręceniu korka spustowego czy nawet demontażu miski olejowej. W takiej sytuacji wymieniana jest jedynie część oleju, a w skrzyni pozostaje spora objętość starego płynu z zanieczyszczeniami i nagarami.

Czy dynamiczna wymiana oleju jest droższa

Niektóre warsztaty oferują tzw. dynamiczną wymianę oleju. Używa się do tego specjalnej maszyny, która odsysa zużyty płyn, przetłaczając przez układ smarowania nowy.

Zaletą takiej metody jest możliwość wymiany całej objętości oleju, a dodatkowo wypłukanie wnętrza skrzyni z nagarów i zanieczyszczeń. Wadą jest wyższy koszt wymiany, ponieważ do przetłaczania przez skrzynię używa się nowego oleju. Np. do statycznej wymiany w 8-biegowej skrzyni w BMW wystarczy 5 litrów oleju, a do metody dynamicznej zużywa się już ok. 11 litrów. W tym przypadku oznacza to wydatek wyższy o około 200 zł. Na podniesienie ceny wymiany może też wpłynąć ciężka dostępność do złączy przewodów chłodnicy oleju, do których podłącza się urządzenie. Koszt robocizny w przypadku dynamicznej wymiany oleju jest jednak podobny jak w przypadku metody statycznej.

Całkowita wymiana oleju w automacie

Tzw. dynamiczna metoda rozwiązuje problem związany z tradycyjnym sposoem wymiany oleju w automacie, w którym nawet połowa zużytego oleju pozostaje wewnątrz skrzyni biegów. Dzięki zastosowaniu specjalnego urządzenia możliwe jest przepompowanie przez układ smarowania automatycznej skrzyni nowego oleju. Pozwala to na niemal całkowite usunięcie zużytego, zanieczyszczonego oleju. Wykorzystanie maszyny tłocząco-ssącej umożliwia także wprowadzenie do obiegu smarowania dodatkowych preparatów np. środka płuczącego. To z kolei pozwala na skuteczne usunięcie osadów z elementów pracujących wewnątrz skrzyni biegów.

Przykładowe koszty wymiany
  Statycznie Dynamicznie
Olej 250 zł 450 zł
Filtr 450 zł 450 zł
Wymiana 350 zł 400 zł
Suma 1050 zł 1300 zł

Proces dynamicznej wymiany oleju

Najbardziej skomplikowanym etapem tej metody jest wpięcie się w układ smarowania skrzyni. To od tego w dużej mierze zależą koszty. Często urządzenie można podłączyć w wygodnym do pracy miejscu, czasami trzeba dostać się do chłodnicy oleju, która zwykle jest pod zderzakiem.

PODSUMOWANIE

Koszt dynamicznej wymiany oleju jest nieco wyższy niż w przypadku zlecenia standardowej usługi, jednak jest to uzasadniony wydatek. Stosując tradycyjną metodę, nie jesteśmy w stanie wymienić całej objętości zużytego oleju wraz z zawartymi w nim zanieczyszczeniami, opiłkami itp. Dopiero całkowicie nowy olej daje nam pewność, że w układzie pracują środki smarujące o właściwościach zakładanych przed producenta skrzyni – a co za tym idzie, utrzymana zostanie jej przewidywana trwałość.

Czytaj także