Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Kamper w pięć minut

Popularne kombivany i nieduże vany można łatwo i szybko  przerobić na weekendowe samochody kempingowe.

Karawaning, zwłaszcza obecnie, gdy unika się masowej turystyki , zdobywa coraz większą popularność. Zakup lub wynajem kampera czy przyczepy kempingowej jest jednak sporym wydatkiem. Nawet używane pojazdy kosztują po kilkadziesiąt tysięcy złotych, doba wypożyczenia przyczepy to kilkaset złotych. Do zakupu sprzętu kempingowego zniechęca też sezonowość jego wykorzystania – na wakacje wyjeżdża się zwykle na kilkanaście dni (może parę razy w roku), przez resztę czasu kamper czy przyczepa będą stały niewykorzystana.

Skrzynia na weekend

Tymczasem wiele osób na co dzień jeździ kombivanem, niedużą furgonetką lub SUV-em. Na drogach pełno jest przecież Renault Kangoo, Peugeotów Partnerów, VW Caddy i większych Transporterów czy Mercedesów Vito. Nie potrzeba wiele, by taki samochód przekształcić w całkiem funkcjonalny pojazd kempingowy, w którym można w miarę wygodnie spędzić np. weekendowy wyjazdy – z miejscem do spania, przygotowywania posiłków, zapasem wody, a czasami nawet chemiczną toaletą.
Właśnie po to wymyślono tzw. skrzynie kempingowe, określane też camperboxami. To modułowy system mieszczący się w bagażniku wspomnianych samochodów – nie wymaga specjalistycznego montażu, wystarczy go włożyć na swoje miejsce, bez używania specjalistycznych narzędzi, wiercenia dziur itp. Montaż zajmuje często nie więcej niż 5 minut, tyle samo czasu potrzeba, by przywrócić auto do pierwotnej konfiguracji.

Duży wybór

Ceny w porównaniu do zwykłych kamperów są całkiem przystępne. Moduły są zwykle uniwersalne, pasują do konkretnego rodzaju pojazdów, a nie wybranego modelu. Obok przedstawiamy przykładowe rozwiązanie.

Montaż skrzyni kempingowej

  • WYJMUJEMY WSZYSTKO Z BAGAŻNIKA

1

Przed montażem skrzyni kempingowej bagażnik musi być oczywiście pusty, ale nie ma potrzeby mocowania dodatkowego stelaża, wiercenia otworów itp.

  • PRZYGOTOWANIE DO SPANIA

2

W czasie jazdy skrzynia mieści się w bagażniku, zwykle nie trzeba składać kanapy. Do spania należy położyć oparcie i wysunąć stelaż, na którym rozkłada się łóżko.

  • MIEJSCE DO ROZŁOŻENIA MATERACA

3

Podstawa pod materac rozkładana jest na zawiasach – nie potrzeba stosować dodatkowych narzędzi. Często za materac trzeba jednak dodatkowo dopłacić.

  • PRZESTRZEŃ DO SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU

4

W skrzyniach jest miejsce na kuchenkę, zapas wody, lodówkę, bagaże itp. W niektórych przypadkach wnętrze można skonfigurować tak, aby było gdzie siedzieć.

Przykładowe rozwiązania

BIBERBOX
Ceny: od 3600 zł

a_biber

Drewniana skrzyni zmieści się w bagażniku praktycznie każdego kombivana czy niedużej furgonetki. Montaż we wnętrzu nie wymaga stosowania narzędzi. W dolnej części jest miejsce na kuchenkę gazową, kanistry z wodą i bagaż. Aby otrzymać przestrzeń do spania, rozkłada się górną część mocowaną na zawiasach – zmieści się na nim materac o wymiarach 1,2x2,0 m. Skrzynia dostępna jest w sprzedaży wysyłkowej poprzez stronę internetową producenta. Oferowany w kilku wariantach różniących się gabarytami i rodzajem wykończenia.

Przykładowe modele: VW Caddy, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Fiat Doblo

C-TECH
Ceny: od 11 000 zł

b

System opracowany przez firmę C-Tech pozwala na całkiem szeroką konfigurację wnętrza – w pozycji dziennej są miejsca do siedzenia wokół stolika, w pozycji do spania otrzymujemy powierzchnię o wymiarach 1,16x2,0 m. Wszystkie miejsce do przechowywania są łatwo dostępne. W skład zestawu wchodzi także stolik zewnętrzny, zwiększający wygodę użytkowania. Zestaw dostępny w sprzedaży wysyłkowej, do ceny należy doliczyć ok. 500 euro za pakowanie i transport.
Firma sprzedaje także zewnętrzne namioty/przedsionki.

Przykładowe modele: Dacia Dokker, Citroen Berlingo, Volkswagen Caddy, Peugeot Partner/Rifter, Opel Combo, Fiat Doblo, Renault Kangoo, Mercedes Citan

ESCAPE VANS
Ceny: od 28 000 zł

c

Skrzynie kempingowe produkują także polskie firmy, np. trójmiejska Escape Vans. Moduł Escape Box zawiera kuchnię z dwupalnikową kuchenką, lodówką, blatem i zlewem, szuflady i półki na bagaże oraz rozkładane łóżko z materacem. Boxy produkowane są w dwóch rozmiarach: L, dla kombivanów, i XL, pasującym do vanów klasy średniej.  Można wybierać rodzaj wykończenia: dąb, jesion lub orzech.

Przykładowe modele: Citroen Spacetourer, Opel Zafira Life, Peugeot Traveller Toyota Proace Verso (L), VW Multivan (XL)

MICA CAMPER BOX
Ceny: od 13 000 zł

d

Moduł MicaBox pozwala na zmianę konfiguracji wnętrza – można uzyskać dwa miejsca siedzące przy stoliku (jest obrotowy i wyjmowany, może być używany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz) albo miejsce do spania o wymiarach 1,25/1,95 m. W zabudowie umieszczono także kuchnię z dwoma palnikami gazowymi i zbiornikami na wodę oraz zlew ze stali nierdzewnej. Za dodatkową opłatą dostępna jest lodówka o pojemności 14 litrów lub chłodziarko-zamrażarka o pojemności 35 litrów, obie zasilane prądem 12/230 V.

Przykładowe modele: Citroen Jumper Dacia Dokker, Opel Combo, Peugeot Partner/Rifter, Renault Kangoo,Volkswagen Caddy, Caddy Maxi, T4, T5, T6, Touran

NATURLICHE
Ceny: od 13 000 zł

e

Kolejny modułowy system, dzięki któremu można dopasować wyposażenie wnętrza do własnych potrzeb. Obok typowych dla tego rodzaju rozwiązań udogodnień (kuchenka z gazowymi palnikami, zlew, fotele w konfiguracji dziennej 
i rozkładane łóżko), mamy możliwość zamówienia chemicznej toalety. Oczywiście korzystać się z niej będzie raczej „awaryjnie”, ale zawsze to dobrze, że ma się taką możliwość. Instalację zabudowy we wnętrzu auta można wykonać jednym narzędziem, zajmie to nie więcej niż 60 minut. Nie trzeba wiercić dodatkowych otworów, ani używać śrub.

Przykładowe modele: Dacia Dokker, Volkswagen Caddy, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Fiat Doblo, Opel Combo

EGOE NESTBOX
Ceny: od 6150 zł

f

Firma oferuje kilka rodzajów boxów kempingowych, różniących się wielkością i przeznaczeniem. Roamer jest największy (do vanów klasy średniej), Hiker to trochę mniejsza wersja (do kombivanów), Supertramp przeznaczony jest do aut offroadowych, Camper jest kompaktowy (pasuje do popularnych SUV-ów), a Tramp zmieści się nawet w Dacii Duster. Dostępne są rozmaite akcesoria, od różnych materacy przez podwieszane siatki na bagaże po poduszki.

Przykładowe modele: Dacia Duster, Jeep Wrangler, BMW X3, VW Passat, LR Discovery 3/4, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Toyota Proace, VW Multivan, Renault Kangoo, Mercedes Vito

QUQUQ
Ceny: od 10 000 zł

g

„Kukułka” (bo tak tłumaczy się nazwę firmy) oferuje szereg boxów dopasowanych do różnych pojazdów – Kombibox (do kombivanów), Midibox (do dużych kombivanów), Busbox (do vanów średniej klasy), Dbox (do klasycznych LR Defenderów), FlarBox (do dużych SUV-ów) oraz GBox (do Mercedesów klasy G). Każdy zestaw zawiera szafki, kuchenkę, materac itp.

Przykładowe modele: Renault Kangoo, VW Caddy, Toyota Proace, Toyota Hilux, Land Rover 110

SKIPPY
Ceny: od 7000 zł

h

Wielofunkcyjny, modułowy, uniwersalny system został pomyślany tak, aby pasował do różnych aut i mógł być rozbudowywany według własnych potrzeb – można np. zamówić blat stołowy mocowany do oparć złożonych foteli w środkowym rzędzie vanów. Po uzupełnieniu o dodatkowe blaty otrzymujemy podstawę do rozłożenia materaca. W poszczególnych segmentach jest miejsce na bagaże, kuchenkę, zlew, lodówkę itp.

Przykładowe modele: Dacia Dokker, Volkswagen Caddy, Citroen Berlingo, Renault Kangoo, Fiat Doblo, Opel Combo, Volkswagen Multivan, Renault Trafic

Czytaj także