Renault zaprezentowało zbudowanego na bazie modelu Trafic kampera, w którym na dwóch łóżkach mogą spać cztery osoby.
Pandemia koronawirusa spowodowała znaczący wzrost zainteresowania karawaninigiem jako znacznie bezpieczniejszym sposobem spędzania wolnego czasu niż grupowe wyjazdy. W efekcie, jak podaje stowarzyszenie CIVD, w ubiegłym roku sprzedaż samych nowych kamperów w Europie wzrosła o blisko 21% – ze 132,4 tys. do 160 tys. sztuk.
W 2021 r. notowane są jeszcze lepsze wyniki. W Polsce przyrost jest nawet bardziej spektakularny. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w pierwszym półroczu 2021 r. zarejestrowano u nas 1357 samochodów kempingowych – więcej o 802 sztuki (+144,5%) niż w ciągu sześciu miesięcy 2020 r.
Renault wchodzi na rynek kamperów z kolejnym modelem – Trafikiem SpaceNomad. Za przebudowę odpowiada francuska firma Pilote. Kempingowy Trafic będzie oferowany w dwóch wariantach długości: 508 lub 548 cm. Rozstaw osi wynosi, odpowiednio, 309 lub 349 cm. Obie wersje mają podnoszony dach, który zwiększa wysokość auta ze 199 do 315 cm.
Do wyboru są dwuosobowa zamontowana na stałe kanapa z tyłu lub trzyosobowa, przesuwana. Każdą z nich można przekształcić w łóżko o wymiarach 124 x 188 cm. Górne łóżko pod dachem ma natomiast długość 200 cm i szerokość 120 cm. Przednie siedzenia są obrotowe.
W wyposażeniu Trafica ScpaceNomad znajdują się m.in. kuchnia z dwoma palnikami i piezoelektryczną zapalarką, 48-litrowa lodówka, zlewozmywak ze zintegrowaną pokrywą oraz zewnętrzny prysznic. By wygodnie spożyć posiłek, można skorzystać ze stolika (da się go też wyjąć na zewnątrz, a przechowywać – w bagażniku). Ochronę przed deszczem lub słońcem zapewnia markiza – po rozwinięciu o wymiarach 220 na 235 cm.
Kampera zbudowano już na Traficu po niedawnym face liftingu (zmieniono m.in. grill, zderzak, maskę i reflektory – są teraz diodowe). We wnętrzu zastosowano nową deskę rozdzielczą, system multimedialny Easy Link ma 8-calowy ekran i współpracuje z Apple CarPlay oraz Android Auto. Do dyspozycji jest także indukcyjna ładowarka do telefonów. Wśród wyposażenia z dziedziny bezpieczeństwa czynnego mogą się znaleźć systemy automatycznego hamowania awaryjnego, nadzorowania martwego pola w lusterkach oraz asystenci pasa ruchu i zmęczenia kierowcy.
Renault Trafic SpaceNomad trafi do sprzedaży na początku przyszłego roku, niestety tylko na wybranych rynkach. Będą to: Szwajcaria, Niemcy, Austria, Belgia, Dania i Francja. Do napędu przewidziano dwulitrowe diesle o mocy 110, 150 lub 170 KM (bazowy współpracuje ze skrzynią manualną, a mocniejsze z automatyczną). Jeśli ktoś w Polsce chciałby kupić ten model, pozostaje mu import indywidualny.