Pojawienie się wycia zwiastuje usterkę auta. Jak poznać, które elementy trzeba wymienić?
Każdy uruchomiony samochód wydaje wiele odgłosów, które są dla kierowców naturalne i nie wzbudzają ich zainteresowania. Jednak gdy podczas jazdy, a nawet postoju, pracy auta zaczyna towarzyszyć wycie, świadczy to o usterce któregoś z podzespołów.
Takiej sytuacji nie powinno się bagatelizować, ponieważ w większości przypadków wyjący element z czasem ulega całkowitemu zepsuciu, co prowadzi do znacznie poważniejszej awarii. Np. gdy stanie łożysko w rolce napinacza czy pompie wody, zerwaniu ulega pasek rozrządu, co wiąże się z koniecznością kosztownego remontu głowicy silnika.
W wielu przypadkach nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą samodzielnie postawić wstępną diagnozę. Często za charakterystyczne wycie mogą odpowiadać zlokalizowane niedaleko od siebie elementy, jednak w różnych warunkach odgłos ten może się zmieniać.
Wycie z alternatora oznacza zużycie łożysk wałka wirnika. W celu diagnostyki należy zdemontować pasek.
Wyjące łożysko prowadzi do zablokowania alternatora. Wtedy auto traci ładowanie, a pasek ulega zerwaniu. Przestają funkcjonować pozostałe agregaty napędzane paskiem, a dalsza jazda jest niemożliwa.
Odgłosy wycia świadczą o zużyciu łożyskowania. Kompresor jest elementem rozbieralnym, a łożyska można wymienić.
Łożysko znajduje się przed sprzęgiełkiem i wycie utrzymuje się też po wyłączeniu kompresora.
Zużycie łożysk w piastach kół to jeden z częstszych powodów wycia podczas jazdy. W takim przypadku odgłos może występować jedynie w określonym przedziale prędkości oraz zmieniać natężenie na zakrętach.
W przypadku wielu samochodów nie jest możliwa wymiana samego łożyska. Element jest zintegrowany z piastą, co podnosi koszty naprawy.
Problem dotyczący samochodów z napędzaną tylną osią. Odgłosy pojawiają się wraz ze zużyciem łożyska podpory wału.
Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory może prowadzić do uszkodzenia innych elementów wału napędowego. Jego wymiana jest często bardzo droga.
Zużycie łożysk w rolkach prowadzących czy napinających paski objawia się charakterystycznym wyciem spod maski.
Zaniedbanie wyjących rolek jest niebezpieczne w przypadku rozrządu. Prowadzi do zerwania paska i kosztownej naprawy.
Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania.
Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie, mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą.
Zużycie tylnego mostu najbardziej słyszalne jest podczas przyspieszania.
Zwykle wycie mostu nie grozi unieruchomieniem auta.
Wycie świadczy o zużyciu kół zębatych w skrzyni biegów. Często jest spowodowane zbyt niskim stanem oleju.
Jeżeli w skrzyni brakowało oleju, to po naprawieniu nieszczelności trzeba go wymienić. W starym oleju zwykle są opiłki metalu.
Uszkodzenie łożyska pompy wody często jest spowodowane zbyt mocnym naciągiem paska napędzającego.
Nie powinno się bagatelizować wycia pompy wody. W większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu, a z czasem może spowodować jego zerwanie.
Zużyte łożysko podpory półosi wydaje podobne odgłosy jak w przypadku łożyska piasty koła. Różnicą jest brak wpływu zmiany kierunku jazdy na wydawany odgłos. Podpora znajduje się na dłuższej półosi, czyli w większości przypadków przy prawym kole.
Wycie z podpory półosi często mylone jest z usterką łożyska koła, dlatego kupno części powinno być poprzedzone diagnostyką na podnośniku.
Wycie opon często jest mylone z odgłosem uszkodzonego łożyska. W tym przypadku hałas nie zmienia się podczas zmiany kierunku jazdy.
Jeżeli w aucie zaczynają wyć opony i wyczuwalne jest wyząbkowanie bieżnika, świadczy to o usterce układu kierowniczego lub zawieszenia. Zakładanie nowych opon przed naprawą auta nie ma sensu.