Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mężczyzna nasłuchuje odgłosów w kabinie auta

Odgłosy wycia często zapowiadają poważną awarię samochodu

Co wyje w aucie – 11 podejrzanych elementów

Odgłosy wycia często zapowiadają poważną awarię samochodu

Co wyje w aucie – 11 podejrzanych elementów

Pojawienie się wycia zwiastuje usterkę auta. Jak poznać, które elementy trzeba wymienić?

Każdy uruchomiony samochód wydaje wiele odgłosów, które są dla kierowców naturalne i nie wzbudzają ich zainteresowania. Jednak gdy podczas jazdy, a nawet postoju, pracy auta zaczyna towarzyszyć wycie, świadczy to o usterce któregoś z podzespołów.

Takiej sytuacji nie powinno się bagatelizować, ponieważ w większości przypadków wyjący element z czasem ulega całkowitemu zepsuciu, co prowadzi do znacznie poważniejszej awarii. Np. gdy stanie łożysko w rolce napinacza czy pompie wody, zerwaniu ulega pasek rozrządu, co wiąże się z koniecznością kosztownego remontu głowicy silnika.

Rozpoznaj awarię samemu

W wielu przypadkach nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą samodzielnie postawić wstępną diagnozę. Często za charakterystyczne wycie mogą odpowiadać zlokalizowane niedaleko od siebie elementy, jednak w różnych warunkach odgłos ten może się zmieniać.

Alternator

Alternator

Wycie z alternatora oznacza zużycie łożysk wałka wirnika. W celu diagnostyki należy zdemontować pasek.

Jak rozpoznać

  • odgłos słyszalny jest nawet po zakręceniu koła pasowego ręką
  • wycie nasila się wraz z obrotami

Warto wiedzieć

Wyjące łożysko prowadzi do zablokowania alternatora. Wtedy auto traci ładowanie, a pasek ulega zerwaniu. Przestają funkcjonować pozostałe agregaty napędzane paskiem, a dalsza jazda jest niemożliwa.

Kompresor klimatyzacji

Kompresor klimatyzacji

Odgłosy wycia świadczą o zużyciu łożyskowania. Kompresor jest elementem rozbieralnym, a łożyska można wymienić.

Jak rozpoznać

  • wycie słyszalne po zakręceniu za koło pasowe
  • na wycie nie ma wpływu załączanie kompresora

Warto wiedzieć

Łożysko znajduje się przed sprzęgiełkiem i wycie utrzymuje się też po wyłączeniu kompresora.

Łożyska w piastach kół

Łożysko w piaście koła

Zużycie łożysk w piastach kół to jeden z częstszych powodów wycia podczas jazdy. W takim przypadku odgłos może występować jedynie w określonym przedziale prędkości oraz zmieniać natężenie na zakrętach.

Jak rozpoznać

  • wycie słyszalne po zakręceniu kołem (po podniesieniu auta)
  • możliwy luz na kole
  • zmiana natężenia wycia wraz ze zmianą kierunku jazdy

Warto wiedzieć

W przypadku wielu samochodów nie jest możliwa wymiana samego łożyska. Element jest zintegrowany z piastą, co podnosi koszty naprawy.

Podpora wału napędowego

Podpora wału napędowego

Problem dotyczący samochodów z napędzaną tylną osią. Odgłosy pojawiają się wraz ze zużyciem łożyska podpory wału.

Jak rozpoznać

  • wycie spod auta podczas jazdy
  • odgłos zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy
  • wycie nie jest uzależnione od obrotów ani obciążenia silnika

Warto wiedzieć

Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory może prowadzić do uszkodzenia innych elementów wału napędowego. Jego wymiana jest często bardzo droga.

Rolki pasków

Napinacz paska

Zużycie łożysk w rolkach prowadzących czy napinających paski objawia się charakterystycznym wyciem spod maski.

Jak rozpoznać

  • wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu
  • odgłos uzależniony od obrotów silnika

Warto wiedzieć

Zaniedbanie wyjących rolek jest niebezpieczne w przypadku rozrządu. Prowadzi do zerwania paska i kosztownej naprawy.

Pompa wspomagania

Pompa wspomagania kierowcy

Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania.

Jak rozpoznać

  • wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą
  • odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręką za koło pasowe

Warto wiedzieć

Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie, mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą.

Most napędowy

Most napędowy

Zużycie tylnego mostu najbardziej słyszalne jest podczas przyspieszania.

Jak rozpoznać

  • wycie uzależnione od obciążenia
  • wycie zmienia się w zależności od tego czy się przyspiesza, czy hamuje silnikiem

Warto wiedzieć

Zwykle wycie mostu nie grozi unieruchomieniem auta.

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów

Wycie świadczy o zużyciu kół zębatych w skrzyni biegów. Często jest spowodowane zbyt niskim stanem oleju.

Jak rozpoznać

  • wycie na konkretnym biegu
  • wycie ustające po wciśnięciu sprzęgła
  • odgłos zmienia się podczas przyspieszania i hamowania silnikiem

Warto wiedzieć

Jeżeli w skrzyni brakowało oleju, to po naprawieniu nieszczelności trzeba go wymienić. W starym oleju zwykle są opiłki metalu.

Pompa cieczy chłodzącej

Pompa cieczy chłodzącej

Uszkodzenie łożyska pompy wody często jest spowodowane zbyt mocnym naciągiem paska napędzającego.

Jak rozpoznać

  • wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu
  • wycie zależne od obrotów silnika
  • odgłos niezależny od obciążenia silnika

Warto wiedzieć

Nie powinno się bagatelizować wycia pompy wody. W większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu, a z czasem może spowodować jego zerwanie.

Podpora półosi napędowej

Podpora półosi napędowej

Zużyte łożysko podpory półosi wydaje podobne odgłosy jak w przypadku łożyska piasty koła. Różnicą jest brak wpływu zmiany kierunku jazdy na wydawany odgłos. Podpora znajduje się na dłuższej półosi, czyli w większości przypadków przy prawym kole.

Jak rozpoznać

  • wycie towarzyszy obracaniu się koła
  • odgłos zależy od prędkości
  • wycie nie zmienia się wraz ze zmianą kierunku jazdy

Warto wiedzieć

Wycie z podpory półosi często mylone jest z usterką łożyska koła, dlatego kupno części powinno być poprzedzone diagnostyką na podnośniku.

Opony

Wyząbkowana opona

Wycie opon często jest mylone z odgłosem uszkodzonego łożyska. W tym przypadku hałas nie zmienia się podczas zmiany kierunku jazdy.

Jak rozpoznać

  • wycie dochodzące z zewnątrz pojazdu
  • odgłos zależny od szybkości jazdy, często występujący tylko w określonym zakresie prędkości
  • wyciu opon najczęściej towarzyszy ich nierównomierne zużycie (tzw. wyząbkowanie)

Warto wiedzieć

Jeżeli w aucie zaczynają wyć opony i wyczuwalne jest wyząbkowanie bieżnika, świadczy to o usterce układu kierowniczego lub zawieszenia. Zakładanie nowych opon przed naprawą auta nie ma sensu.

Czytaj także