Serwis pod patronatem magazynu Motor
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mężczyzna nasłuchuje odgłosów w kabinie auta
archiwum
Porady

Co wyje w aucie – 11 podejrzanych elementów

Odgłosy wycia często zapowiadają poważną awarię samochodu

Pojawienie się wycia zwiastuje usterkę auta. Jak poznać, które elementy trzeba wymienić?

Każdy uruchomiony samochód wydaje wiele odgłosów, które są dla kierowców naturalne i nie wzbudzają ich zainteresowania. Jednak gdy podczas jazdy, a nawet postoju, pracy auta zaczyna towarzyszyć wycie, świadczy to o usterce któregoś z podzespołów.

Takiej sytuacji nie powinno się bagatelizować, ponieważ w większości przypadków wyjący element z czasem ulega całkowitemu zepsuciu, co prowadzi do znacznie poważniejszej awarii. Np. gdy stanie łożysko w rolce napinacza czy pompie wody, zerwaniu ulega pasek rozrządu, co wiąże się z koniecznością kosztownego remontu głowicy silnika.

Rozpoznaj awarię samemu

W wielu przypadkach nawet mniej doświadczeni kierowcy mogą samodzielnie postawić wstępną diagnozę. Często za charakterystyczne wycie mogą odpowiadać zlokalizowane niedaleko od siebie elementy, jednak w różnych warunkach odgłos ten może się zmieniać.

Alternator

Alternator

Wycie z alternatora oznacza zużycie łożysk wałka wirnika. W celu diagnostyki należy zdemontować pasek.

Jak rozpoznać

  • odgłos słyszalny jest nawet po zakręceniu koła pasowego ręką
  • wycie nasila się wraz z obrotami

Warto wiedzieć

Wyjące łożysko prowadzi do zablokowania alternatora. Wtedy auto traci ładowanie, a pasek ulega zerwaniu. Przestają funkcjonować pozostałe agregaty napędzane paskiem, a dalsza jazda jest niemożliwa.

Kompresor klimatyzacji

Kompresor klimatyzacji

Odgłosy wycia świadczą o zużyciu łożyskowania. Kompresor jest elementem rozbieralnym, a łożyska można wymienić.

Jak rozpoznać

  • wycie słyszalne po zakręceniu za koło pasowe
  • na wycie nie ma wpływu załączanie kompresora

Warto wiedzieć

Łożysko znajduje się przed sprzęgiełkiem i wycie utrzymuje się też po wyłączeniu kompresora.

Łożyska w piastach kół

Łożysko w piaście koła

Zużycie łożysk w piastach kół to jeden z częstszych powodów wycia podczas jazdy. W takim przypadku odgłos może występować jedynie w określonym przedziale prędkości oraz zmieniać natężenie na zakrętach.

Jak rozpoznać

  • wycie słyszalne po zakręceniu kołem (po podniesieniu auta)
  • możliwy luz na kole
  • zmiana natężenia wycia wraz ze zmianą kierunku jazdy

Warto wiedzieć

W przypadku wielu samochodów nie jest możliwa wymiana samego łożyska. Element jest zintegrowany z piastą, co podnosi koszty naprawy.

Podpora wału napędowego

Podpora wału napędowego

Problem dotyczący samochodów z napędzaną tylną osią. Odgłosy pojawiają się wraz ze zużyciem łożyska podpory wału.

Jak rozpoznać

  • wycie spod auta podczas jazdy
  • odgłos zmienia się wraz ze zmianą prędkości jazdy
  • wycie nie jest uzależnione od obrotów ani obciążenia silnika

Warto wiedzieć

Jazda z uszkodzonym łożyskiem podpory może prowadzić do uszkodzenia innych elementów wału napędowego. Jego wymiana jest często bardzo droga.

Rolki pasków

Napinacz paska

Zużycie łożysk w rolkach prowadzących czy napinających paski objawia się charakterystycznym wyciem spod maski.

Jak rozpoznać

  • wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu
  • odgłos uzależniony od obrotów silnika

Warto wiedzieć

Zaniedbanie wyjących rolek jest niebezpieczne w przypadku rozrządu. Prowadzi do zerwania paska i kosztownej naprawy.

Pompa wspomagania

Pompa wspomagania kierowcy

Zużyciu pompy może też towarzyszyć osłabienie wspomagania.

Jak rozpoznać

  • wycie nieco wzrasta podczas kręcenia kierownicą
  • odgłos niesłyszalny podczas kręcenia ręką za koło pasowe

Warto wiedzieć

Z wyjącej pompy często wydostają się opiłki, które krążąc w układzie, mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą.

Most napędowy

Most napędowy

Zużycie tylnego mostu najbardziej słyszalne jest podczas przyspieszania.

Jak rozpoznać

  • wycie uzależnione od obciążenia
  • wycie zmienia się w zależności od tego czy się przyspiesza, czy hamuje silnikiem

Warto wiedzieć

Zwykle wycie mostu nie grozi unieruchomieniem auta.

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów

Wycie świadczy o zużyciu kół zębatych w skrzyni biegów. Często jest spowodowane zbyt niskim stanem oleju.

Jak rozpoznać

  • wycie na konkretnym biegu
  • wycie ustające po wciśnięciu sprzęgła
  • odgłos zmienia się podczas przyspieszania i hamowania silnikiem

Warto wiedzieć

Jeżeli w skrzyni brakowało oleju, to po naprawieniu nieszczelności trzeba go wymienić. W starym oleju zwykle są opiłki metalu.

Pompa cieczy chłodzącej

Pompa cieczy chłodzącej

Uszkodzenie łożyska pompy wody często jest spowodowane zbyt mocnym naciągiem paska napędzającego.

Jak rozpoznać

  • wycie z okolicy paska osprzętu lub spod pokrywy rozrządu
  • wycie zależne od obrotów silnika
  • odgłos niezależny od obciążenia silnika

Warto wiedzieć

Nie powinno się bagatelizować wycia pompy wody. W większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu, a z czasem może spowodować jego zerwanie.

Podpora półosi napędowej

Podpora półosi napędowej

Zużyte łożysko podpory półosi wydaje podobne odgłosy jak w przypadku łożyska piasty koła. Różnicą jest brak wpływu zmiany kierunku jazdy na wydawany odgłos. Podpora znajduje się na dłuższej półosi, czyli w większości przypadków przy prawym kole.

Jak rozpoznać

  • wycie towarzyszy obracaniu się koła
  • odgłos zależy od prędkości
  • wycie nie zmienia się wraz ze zmianą kierunku jazdy

Warto wiedzieć

Wycie z podpory półosi często mylone jest z usterką łożyska koła, dlatego kupno części powinno być poprzedzone diagnostyką na podnośniku.

Opony

Wyząbkowana opona

Wycie opon często jest mylone z odgłosem uszkodzonego łożyska. W tym przypadku hałas nie zmienia się podczas zmiany kierunku jazdy.

Jak rozpoznać

  • wycie dochodzące z zewnątrz pojazdu
  • odgłos zależny od szybkości jazdy, często występujący tylko w określonym zakresie prędkości
  • wyciu opon najczęściej towarzyszy ich nierównomierne zużycie (tzw. wyząbkowanie)

Warto wiedzieć

Jeżeli w aucie zaczynają wyć opony i wyczuwalne jest wyząbkowanie bieżnika, świadczy to o usterce układu kierowniczego lub zawieszenia. Zakładanie nowych opon przed naprawą auta nie ma sensu.

Czytaj także