Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Dlaczego samochód zaczął więcej palić?

Usterki, które powodują większe zużycie paliwa

Podwyższone zużycie paliwa w większości przypadków oznacza usterkę któregoś z podzespołów auta. Gdzie szukać problemów?

Każdy kierowca chciałby, aby jego samochód zużywał jak najmniej paliwa. Tymczasem wraz z upływem czasu w dużej części samochodów apetyt na paliwo wzrasta, często znacząco. Wielu użytkowników używanych aut nawet nie zdaje sobie sprawy, że ich pojazdy powinny palić mniej. Inni zauważają problem, ale często jest to niewielka różnica, nawet sporo poniżej litra na 100 km, która tłumaczona jest stylem jazdy, ogólnym wyeksploatowaniem podzespołów czy charakterystyką konkretnego egzemplarza. Tacy kierowcy często nie są świadomi skali dodatkowych wydatków ponoszonych nawet przez nieco podniesione zużycie paliwa ich samochodów.

Usterki, które podnoszą koszt jazdy

Okazuje się, że tylko przez spalenie dodatkowego litra na 100 km kierowca przejeżdżający 20 tys. km rocznie traci w tym czasie tysiąc złotych. Sytuacja wygląda znacznie gorzej w autach z większymi silnikami. Tam niezauważone może zostać zwiększenie spalania nawet o ponad 2 l/100 km. Warto wiedzieć, że w większości wypadków za zwiększony apetyt silnika na paliwo odpowiada usterka lub zużycie któregoś z podzespołów samochodu.

Na dodatek w wielu przypadkach okazuje się, że niesprawność nie tylko wpływa na zwiększenie wydatków na paliwo, ale prowadzi też do przyspieszonego zużycia części. Na przykład zapieczone prowadniki zacisków hamulcowych mogą być przyczyną wzrostu spalania o około 2 l/100 km. To jednak nie koniec dodatkowych wydatków. Stałe obcieranie klocków hamulcowych o tarcze znacznie przyspiesza zużywanie się obu elementów. Nawet w aucie, do którego części są tanie wymiana takiego kompletu w przednich hamulcach to wydatek rzędu 350-500 zł.

Powolne narastanie problemów

Nie wszystkie usterki pojawiają się nagle i nie od razu przyjmują skrajną postać. W wielu przypadkach niesprawności samochodu przekładają się jedynie na nieco podwyższone zużycie paliwa i przez długi czas pozostają niezauważone, nawet przez mechaników. Okazuje się, że najwięcej tracą kierowcy, których auta spalają do 1 l/100 km więcej, niż powinny, a usterki będące przyczyną takiej sytuacji nie dają dodatkowych objawów. Zwykle dzieje się tak w początkowej fazie niedomagań m.in. wtryskiwaczy, elementów układu hamulcowego czy przeniesienia napędu.

Co można przegapić podczas krótkich przejazdów

W samochodach eksploatowanych na trasach kierowcy dosyć szybko orientują się, że auto zaczęło zużywać więcej paliwa i zwykle nie trzeba długo czekać na ujawnienie się usterki będącej winowajcą. Zdecydowanie gorzej jest z samochodami użytkowanymi na krótkich dystansach. Tu w wielu przypadkach ciężko ocenić, czy zużycie paliwa na poziomie kilkunastu l/100 km jest naturalne czy powinno być niższe. Dlatego właściciele samochodów wykorzystywanych na kilkukilometrowe dojazdy od czasu do czasu powinni wybrać się takim autem w trasę. Pozwoli to na sprawdzenie zużycia paliwa w takich warunkach i ocenę sprawności podzespołów oraz dynamiki auta. Podczas dłuższej jazdy wyjdą na jaw niezauważalne na krótkich dystansach niedomagania, takie jak np. blokujące się hamulce, niesprawne łożyska czy zapchany katalizator.

Typowe usterki podnoszące spalanie

ZWARCIE CZUJNIKA TEMPERATURY PŁYNU CHŁODNICZEGO

_MG_5592

Sensor zanurzony jest w płynie chłodniczym i mierzy jego temperaturę. Wynik przesyłany jest do sterownika silnika, który na jego podstawie dobiera odpowiednio parametry pracy jednostki napędowej, takie jak np. skład mieszanki. Gdy w wyniku uszkodzenia czujnik podaje sterownikowi za niską temperaturę, silnik pracuje na zbyt bogatej mieszance. Wpływa to zauważalnie na wzrost zużycia paliwa.

  • Objawy usterki: podwyższone obroty biegu jałowego, zapach spalin z wydechu, okopcone na czarno świece.

  • Diagnostyka: pomiar rzeczywistej temperatury płynu chłodniczego, ocena koloru świec zapłonowych, pomiar czystości spalin.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 3,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 50 zł.

ZAPCHANY KATALIZATOR

IMG_6886

Ograniczenie przepływu spalin przez katalizator wpływa na spadek sprawności silnika. Kierowca wciska pedał gazu znacznie mocniej.

  • Objawy usterki: zauważalny spadek mocy silnika, nierówna praca na biegu jałowym.

  • Diagnostyka: uruchomienie silnika przy poluzowanym kolektorze wydechowym, wizualna ocena stanu wkładu katalizatora.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 3,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 700 zł.

DEFEKT STEROWNIKA SILNIKA

sterownik silnika

Zaburzenia w pracy sterownika silnika najczęściej są spowodowane śniedzią na wewnętrznych połączeniach. Ta zwykle powstaje wskutek rozszczelnienia obudowy.

  • Objawy usterki: podwyższone obroty, przerywanie silnika, brak mocy.

  • Diagnostyka: ocena koloru świec zapłonowych, diagnostyka komputerowa, pomiar składu spalin.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 3,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 400 zł.

ZABRUDZONY FILTR POWIETRZA

filtr powietrza

Wypełniony zabrudzeniami filtr uniemożliwia właściwy przepływ powietrza do silnika, co negatywnie wpływa na proces spalania. Silnik traci moc, a kierowca, by uzyskać pożądaną dynamikę auta, naciska na pedał gazu znacznie mocniej.

  • Objawy usterki: spadek mocy silnika, ryzyko wybuchu gazu w kolektorze dolotowym w samochodach z LPG.

  • Diagnostyka: wizualna ocena stanu czystości filtra.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 1,0 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 25 zł.

ZUŻYCIE KOŃCÓWEK WTRYSKIWACZY

1-UBK-15617

Wyeksploatowanie końcówek wtryskiwaczy common rail, a szczególnie ich rozciągnięcie po silnym przegrzaniu silnika, powoduje zaburzenia w rozpylaniu paliwa i wpływa na wzrost jego zużycia.

  • Objawy usterki: dymienie na czarno z rury wydechowej, przegrzewanie się silnika.

  • Diagnostyka: ocena parametrów pracy wtryskiwaczy po umieszczeniu ich na stole probierczym, ocena stopnia rozpylania paliwa na stanowisku pomiarowym.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 2,0 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 2800 zł.

ZAPIECZONE PROWADNIKI ZACISKÓW HAMULCOWYCH

IMG_2971

W wyniku uszkodzenia gumek uszczelniających na powierzchni prowadników osadzają się zabrudzenia i korozja. Utrudniają one ruchy zacisku hamulcowego, co przekłada się na stałe przyleganie klocków do tarczy. To z kolei oznacza stałe hamowanie koła.

  • Objawy usterki: grzanie się felg podczas jazdy, wyczuwalny opór podczas swobodnego wytaczania samochodu, przyspieszone zużywanie się klocków i tarcz hamulcowych, zapach rozgrzanego metalu w okolicy koła.

  • Diagnostyka: aby sprawdzić opór na kołach, powinno się zakręcić każdym kołem w podniesionym samochodzie. Wyczuwalny opór zwiastuje usterkę. Wtedy trzeba zdjąć koło i ocenić stan prowadników po ich demontażu.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 2,0 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 60 zł.

ROZREGULOWANA GEOMETRIA KÓŁ

W aucie z niewłaściwie ustawioną zbieżnością w wyniku zwiększonego tarcia opon o podłoże powstają dodatkowe opory toczenia. Geometria może ulec rozregulowaniu np. po wjechaniu w dziurę, uderzeniu na skręconych kołach w krawężnik czy w wyniku zużycia elementów układu kierowniczego, takich jak drążki, końcówki czy przekładnia.

  • Objawy usterki: piszczenie kół na zakrętach, nierównomierne ścinanie bieżnika opon, zaburzona sterowność samochodu podczas wchodzenia w zakręty.

  • Diagnostyka: sprawdzenie układu kierowniczego na stanowisku do pomiaru geometrii kół.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 0,2 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 80 zł.

ZUŻYTY KONWERTER

684X4533

Konwerter w automatycznej skrzyni pełni rolę sprzęgła. Znajduje się w nim połączona z silnikiem pompa, która wprawia w ruch olej hydrauliczny. Ciecz trafia na tzw. kierownicę, czyli zespół łopatek ustawionych pod kątem, które nadają olejowi określony kierunek przepływu. Dalej płyn jest tłoczony na turbinę odbierającą moment obrotowy i przekazującą go na skrzynię biegów. Awariom ulegają elementy takie jak m.in. mechaniczne sprzęgło, łożyska czy uszczelnienia.

  • Objawy usterki: spadek dynamiki, zwiększające się obroty silnika bez wzrostu prędkości samochodu, falowanie obrotów przy włączonym biegu i wciśniętym hamulcu, szarpanie przy ruszaniu, metaliczne odgłosy.

  • Diagnostyka: ocena stanu poszczególnych elementów po demontażu.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 3,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 900 zł.

ZUŻYTA SONDA LAMBDA

3-HK-17125

Awaria tego czujnika skutkuje przekazywaniem do sterownika silnika błędnych informacji o składzie spalin. W wyniku tego komputer niewłaściwie dawkuje paliwo, silnik traci moc i zaczyna więcej palić.

  • Objawy usterki: spadek mocy silnika, zmiana koloru świec zapłonowych.

  • Diagnostyka: pomiar składu spalin, diagnostyka komputerowa, ocena koloru fragmentu znajdującego się w rurze wydechowej, sprawdzenie wiązki elektrycznej.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 4,0 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 250 zł.

OTWARTY TERMOSTAT

Gruppe05

W sytuacji gdy termostat zatnie się w pozycji otwartej, silnik jest niedogrzany i przez cały czas pracuje na bogatej mieszance.

  • Objawy usterki: spadek temperatury silnika po rozpędzeniu auta, niedogrzewanie jednostki napędowej, niewydajne ogrzewanie.

  • Diagnostyka: nagrzanie silnika na postoju i obserwowanie temperatury po rozpędzeniu auta, spadająca oznacza usterkę.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 1,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 40 zł.

WZROST LEPKOŚCI OLEJU SILNIKOWEGO

d3s_0114

Wraz ze zużywaniem się oleju i gromadzeniem w nim zanieczyszczeń zwiększa się jego lepkość, co podnosi opory wewnętrzne w silniku.

  • Objawy usterki: w skrajnych przypadkach zgęstnienie i zmętnienie oleju.

  • Diagnostyka: w warunkach domowych i warsztatowych ocena stopnia zużycia oleju silnikowego jest praktycznie niemożliwa, w przypadku wątpliwości olej należy wymienić.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 0,3 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 150 zł.

ZUŻYCIE TARCZY SPRZĘGŁA

_MG_7381

Sprzęgło, w którym okładzina tarczy uległa zużyciu, zaczyna się ślizgać. Występują wtedy spore straty energii.

  • Objawy usterki: wzrost obrotów silnika bez zauważalnego zwiększania prędkości jazdy po dodaniu gazu, zapach przypalonego sprzęgła w komorze silnika.

  • Diagnostyka: podczas jazdy na wysokim biegu przy niskiej prędkości należy przy wciśniętym sprzęgle dodać gazu, po czym gwałtownie odpuścić pedał sprzęgła – jeżeli silnik wejdzie na wysokie obroty, a prędkość auta się nie zmieni, świadczy to o zużyciu okładziny tarczy sprzęgła, w sprawnym aucie podczas takiej próby silnik może szarpnąć lub się przydusić, a auto powinno zacząć powoli przyspieszać z niskich obrotów.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 1,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 850 zł.

WYEKSPLOATOWANIE WTRYSKIWACZY LPG

08 listwa wtryskiwaczy LPG-CNG

W gazie, podobnie jak w innych paliwach, znajdują się zanieczyszczenia. Nie wszystkie z nich są wyłapywane przez filtry. Drobne cząstki brudu dostają się więc do wtryskiwaczy, zaburzając dawkowanie paliwa, co może podnosić zużycie paliwa nawet o kilka litrów na 100 km.

  • Objawy usterki: niewłaściwy skład mieszanki, zapach gazu w spalinach, szarpanie silnika podczas przyspieszania, nierówne obroty biegu jałowego, samoistne przełączanie się instalacji na benzynę, brak mocy.

  • Diagnostyka: sprawdzenie wydatku wtrysków za pomocą urządzenia pomiarowego, ocena stanu czystości wnętrza po rozebraniu.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 3,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 300 zł.

AWARIA PRZEPŁYWOMIERZA

_MG_6763

Do usterki dochodzi najczęściej wskutek zabrudzenia. W autach z LPG przepływomierz mogą też uszkodzić wybuchy mieszanki w kolektorze dolotowym.

  • Objawy usterki: falowanie obrotów, spadek mocy, samoistne wyłączanie się silnika na wolnych obrotach.

  • Diagnostyka: sprawdzenie danych za pomocą komputera diagnostycznego, pomiar napięcia w instalacji elektrycznej przepływomierza.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 2,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 350 zł.

NIESZCZELNOŚĆ KÓŁ

ampnet_photo_20130527_062311

Niedopompowane koła to częsta przyczyna wzrostu zużycia paliwa. Poza przebiciem opony powietrze z koła może uchodzić m.in. na linii styku opony z felgą czy przez zawór.

  • Objawy usterki: nierównomierne zużywanie się bieżnika, nagrzewanie się opon w czasie jazdy, zwiększony opór toczenia (problemy ze swobodnym wytaczaniem auta).

  • Diagnostyka: regularne sprawdzanie ciśnienia w ogumieniu, ocena stanu felg (brud czy korozja na rantach w miejscu styku z oponą), sprawdzenie szczelności zaworów, ocena opon pod kątem szczelności.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 0,3 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 20 zł.

ZATARCIE SPRĘŻARKI KLIMATYZACJI

_MG_1330

W samochodach z zaniedbanym układem klimatyzacji czasami dochodzi do zatarcia tłoczków w kompresorze. Gdy awaria połączona jest z usterką sprzęgła na kole pasowym, w tym miejscu powstaje spory opór. Zużycie paliwa wzrasta.

  • Objawy usterki: niesprawna klimatyzacja, opór podczas obracania koła pasowego, metaliczne odgłosy z okolicy sprężarki.

  • Diagnostyka: po zaobserwowaniu problemów z funkcjonowaniem klimatyzacji połączonych z niepokojącymi odgłosami najlepiej sprawdzić kompresor po wcześniejszym demontażu paska napędzającego urządzenie – jeżeli podczas obracania ręką za koło pasowe wyczuwalny jest opór, winny jest kompresor.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 1,0 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 750 zł.

USZKODZENIE ŁOŻYSK W SKRZYNI BIEGÓW

53

Tu wpływ na zużycie paliwa jest niewielki, ale objawy nie powinny być bagatelizowane. Usterka prowadzi do unieruchomienia auta.

  • Objawy usterki: głośne wycie w trakcie jazdy, odgłos może zmieniać się na różnych biegach, wycie niezależne od zmian kierunku jazdy.

  • Diagnostyka: ocena odgłosów podczas kręcenia za wypiętą z piasty półoś, weryfikacja stanu po rozbiórce.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 0,2 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 1300 zł.

USZKODZONE LINKI HAMULCA RĘCZNEGO

Awaria występująca w okresie zimowym. Jeżeli doszło do rozszczelnienia pancerza w linkach hamulca ręcznego, przy ujemnych temperaturach linki nie przesuwają się w należyty sposób. Wpływa to na blokowanie tylnych hamulców.

  • Objawy usterki: opór wyczuwalny w trakcie obracania kół, grzanie się felg w czasie jazdy, zapach rozgrzanego metalu przy kołach.

  • Diagnostyka: ocena oporu podczas kręcenia kołem podniesionego samochodu, sprawdzenie pracy linek w pancerzu po odpięciu ich od dźwigni przy kole.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 2,0 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 250 zł.

ZAPIECZONE ŁOŻYSKO PIASTY KOŁA

_MG_1305

Uszkodzenie łożyska koła wpływa na zwiększenie oporu podczas jego obracania. W skrajnych przypadkach usterka prowadzi do zablokowania piasty, jednak kierowcy mają zwykle do czynienia z początkowymi objawami.

  • Objawy usterki: opór podczas obracania koła, odgłos wycia pochodzący z okolicy koła nasilający się lub słabnący podczas zmiany kierunku jazdy, grzanie się felgi, luz wyczuwalny podczas szarpania za koło.

  • Diagnostyka: ocena odgłosów po energicznym zakręceniu kołem. Uwaga! Wycie towarzyszące obrotom koła nie musi pochodzić z łożyska piasty. Może przenosić się m.in. ze skrzyni biegów czy podpory półosi. Aby wyeliminować inne odgłosy, przed sprawdzeniem łożyska powinno się wypiąć z piasty półoś napędową. Wtedy obracamy tylko łożyskiem piasty, a wycie świadczy o jego zużyciu.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 0,3 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 250 zł.

ZANIECZYSZCZENIE KOLEKTORA SSĄCEGO

egr-kolektor-20181102-12

Problem szczególnie dotykający współczesnych turbodiesli. Obecność w kolektorze dolotowym nawet niewielkich ilości oleju w połączeniu ze spalinami doprowadzanymi przez EGR skutkuje wytrącaniem tłustego, mazistego osadu. Taki szlam gromadzi się na ściankach kolektora, z czasem zmniejszając powierzchnię przekroju jego kanałów. W takiej sytuacji do silnika dostarczana jest znacznie mniejsza ilość powietrza. Sprawność spada, a zużycie paliwa rośnie.

  • Objawy usterki: spadek mocy, dymienie z rury wydechowej, błędy z czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym, zacinający się zawór recyrkulacji spalin EGR.

  • Diagnostyka: w niektórych autach do kolektora da się zajrzeć po odkręceniu zaworu EGR czy czujnika ciśnienia, w innych kolektor trzeba odkręcić.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 1,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 150 zł.

ZATARCIE PANEWKI WAŁKA ROZRZĄDU

W niektórych silnikach dochodzi do zatarcia panewek wałka rozrządu. Zwiększa to znacznie opór, który musi pokonać silnik.

  • Objawy usterki: spowolniona praca rozrusznika, spadek napięcia w układzie elektrycznym podczas uruchamiania silnika.

  • Diagnostyka: po wykręceniu świec i zdjęciu paska osprzętu powinno się zakręcić wałem korbowym za pomocą ręcznego klucza; nasadkę zakłada się na śrubę mocującą koło pasowe do wału, a silnikiem obraca się w prawo. Wałem powinno dać się zakręcić ręką. Większy opór oznacza awarię.

  • Przeciętny wzrost zużycia paliwa: 1,5 l/100 km.

  • Typowy koszt naprawy: 800 zł.

Czytaj także