Kupując używany samochód nawet za kilkanaście tysięcy złotych, trzeba mieć świadomość, że koszt usunięcia niektórych usterek może zbliżyć się do rynkowej wartości pojazdu, a nawet ją przekroczyć! Jakie naprawy są najdroższe? Na które elementy i podzespoły w silniku, nadwoziu i osprzęcie należy szczególnie uważać? Ile kosztują naprawy aut z instalacją LPG?
Wizyta u mechanika nie zawsze kończy się dobrymi wiadomościami dla kierowcy. Nierzadko dowiaduje się on, że niezbędna naprawa będzie kosztowała kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. W przypadku starszych aut oznacza to, że nie ma ona ekonomicznego uzasadnienia.
Im wartość rynkowa wartość samochodu jest niższa, tym wydatki na jego utrzymanie stają się coraz bardziej palącym problemem, bo kierowcy mniej chętnie wykładają pieniądze na rzetelne przeprowadzenie napraw. Zamiast tego proszą o dokonanie ich jak najniższym kosztem.
Czasami zlecają wręcz usunięcie jedynie najpoważniejszych niedomagań. Te które zostały wykryte, ale nie wymagają natychmiastowej interwencji mechanika, zostają odłożone na później – zazwyczaj jest to równoznaczne z odwleczeniem naprawy do momentu kompletnego uszkodzenia danego podzespołu (np. stukającego zawieszenia czy skrzyni biegów z zaczynającymi hałasować łożyskami).
W efekcie stan techniczny kilkunastoletnich samochodów zaczyna się błyskawicznie pogarszać. Jeżeli naprawy nie były dokonywane systematycznie, koszt ich jednorazowego usunięcia staje się abstrakcyjny.
Problem
W przypadku samonośnego nadwozia naprawa progów, podłogi czy podłużnic jest bardzo poważną operacją, która przed przystąpieniem do montażu części wolnych od korozji wymaga usunięcia wielu elementów i rozwiercenia licznych zgrzewów. Finalny koszt naprawy bywa trudny do przewidzenia, ponieważ w trakcie prac nierzadko odkrywane są nowe uszkodzenia czy pojawiają się np. problemy z odkręceniem śrub.
Koszt naprawy
nawet 6000 zł
Warto wiedzieć
Przed zakupem używanego auta koniecznie trzeba sprawdzić kondycję nadwozia.
Problem
Korozja nie musi ograniczać się do podłogi, podłużnic czy progów. W niektórych modelach atakuje także punkty mocowania zawieszenia. Ich naprawa jest droga i skomplikowana. Serwis musi zadbać nie tylko o wspawanie nowego fragmentu poszycia, ale również zrobić to tak, by podwozie nie straciło geometrii. W przypadku kilkunastoletnich aut naprawa jest już nieopłacalna.
Koszt naprawy
5000 zł/para
Warto wiedzieć
Należy obejrzeć auto nie tylko od spodu, ale skontrolować też kielichy zawieszenia.
Problem
Woda jest zagrożeniem nie tylko dla elementów nadwozia czy tapicerki. Może spowodować zwarcie elektronicznych modułów, które odpowiadają za sterowanie elementami wpływającymi na komfort czy bezpieczeństwo.
Koszt naprawy
nawet 20 000 zł
Warto wiedzieć
W kabinie warto poszukać śladów drobnych przecieków – mogą one uszkodzić elektronikę.
Problem
Kilka minut gradobicia wystarczy, by na większości elementów nadwozia pojawiły się szpecące wgniecenia. Ich usunięcie kosztuje zwykle od 50 zł/szt. Przy większym zakresie prac cenę można negocjować.
Koszt naprawy
nawet 5000 zł
Warto wiedzieć
Czasem wgniecenia po gradobiciu można usunąć bez konieczności malowania elementów.
Problem
Nawet niewielkie uderzenie przodem pojazdu może doprowadzić do uszkodzenia reflektorów, zderzaka, błotników, maski, chłodnicy czy intercoolera. W starszych pojazdach takie zniszczenia mogą uczynić naprawę nieopłacalną – nawet jeżeli miałaby ona polegać na poskładaniu samochodu z używanych części.
Koszt naprawy
nawet 15 000 zł
Warto wiedzieć
Zakup używanego, rozbitego auta, które wygląda na pozornie łatwe i tanie do naprawy, warto bardzo dokładnie przemyśleć.
Problem
Zbyt niski poziom oleju, nadmierne wydłużanie przebiegów między wymianami środka smarnego czy forsowna eksploatacja mogą zakończyć się zatarciem, pojawieniem się luzów na panewkach czy ich obróceniem. Rzetelna naprawa polega zwykle na przeprowadzeniu kapitalnego remontu silnika.
Koszt naprawy
nawet 10 000 zł
Warto wiedzieć
Nawet w kilkuletnich autach wymiana silnika zwykle jest tańsza od jego naprawy.
Problem
Blok silnika może pęknąć pod wpływem temperatury czy wad materiałowych. W niektórych modelach (np. BMW) dochodzi do wytarcia powłoki powlekającej gładzie cylindrów. Napraw, nawet jeżeli teoretycznie są możliwe, nie przeprowadza się.
Koszt naprawy
nawet 15 000 zł
Warto wiedzieć
Zamiast naprawiać silnik, lepiej pomyśleć o zamontowaniu używanego.
Problem
Olej może przedostawać się do cylindrów przez uszkodzone uszczelniacze zaworowe lub zużyte pierścienie tłokowe. W drugim przypadku naprawa jest szczególnie droga, bo jej przeprowadzenie wymaga demontażu silnika. Wymiana uszczelniaczy zaworowych jest znacznie prostsza.
Koszt naprawy
nawet 5000 zł
Warto wiedzieć
Jeżeli silnik zaczyna spalać duże ilości oleju, pozostaje kontrolowanie jego stanu i systematycznie uzupełnianie go lub wymiana silnika na używany.
Problem
Głowica najczęściej pęka z powodu przegrzania albo wady konstrukcyjnej – np. niechlubny przypadek VW Passata B6 z silnikami 2.0 TDI PD. W zależności od modelu i skali uszkodzeń głowicę można naprawić lub wymienić na używaną bądź sprawdzonej jakości zamiennik.
Koszt naprawy
nawet 6000 zł
Warto wiedzieć
W rzetelną naprawę głowicy warto zainwestować. Zwykle odzyskuje ona fabryczną sprawność. Zakup używanej głowicy to często loteria.
Problem
Po zerwaniu paska zatrzymuje się wałek rozrządu, a tłoki uderzają w stojące zawory. Najlepszym scenariuszem jest remont głowicy.
Koszt naprawy
nawet 6000 zł
Warto wiedzieć
W zależności od modelu pasek rozrządu trzeba wymieniać zwykle co 90 tys. km lub 5-7 lat.
Problem
Do powstania dziury w tłoku może przyczynić się lejący paliwo wtryskiwacz w silniku Diesla – uszkodzenie powoduje niekontrolowany wzrost temperatury. Czasami winowajcą jest pęknięty zawór, który wpadł do cylindra. Silnik nie zawsze nadaje się do remontu – ściany cylindrów mogą zostać porysowane, a głowica zdemolowana.
Koszt naprawy
nawet 12 000 zł
Warto wiedzieć
Awaria zwykle nie ogranicza się do dziury w tłoku, tylko całkowitego zniszczenia jednostki napędowej.
Problem
Silnik może stracić szczelność z powodu osiadających tulei cylindrowych. Naprawa jest możliwa, jednak jej wykonanie – trudne i kosztowne.
Koszt naprawy
nawet 10 000 zł
Warto wiedzieć
Problem tego typ trapi m.in. montowany np. do Opla Vectry C czy Saaba 9-5 diesel 3.0 V6.
Problem
Mechaniczny wtrysk miał swoją chwilę świetności w niemieckich autach z lat 80. Później ustąpił pola prostszemu konstrukcyjnie i dużo łatwiejszemu w diagnostyce i naprawach wtryskowi elektronicznemu. W efekcie mechaniczne rozwiązanie stało się zagwozdką dla mechaników. Napraw z gwarancją na wykonaną usługę podejmują się przede wszystkim firmy wyspecjalizowane w obsłudze zabytkowych aut. Czas oczekiwania na wizytę w serwisie zwykle nie jest krótki, a rachunek za rzetelnie wykonaną usługę do niskich nie należy.
Koszt naprawy
nawet 3000 zł
Warto wiedzieć
Jednym z rozwiązań jest montaż elektronicznego wtrysku, który kosztuje niecałe 2000 zł.
Problem
Za drogie w naprawach uchodzą automaty, tymczasem wymiana łożysk i synchronizatorów w manualnej skrzyni również nie jest tania.
Koszt naprawy
nawet 2500 zł
Warto wiedzieć
W manualnej skrzyni biegów może też dojść do pęknięcia obudowy. Naprawa praktycznie nie wchodzi wówczas w rachubę.
Problem
Zawilgocenie, przepięcie czy powstanie zimnych lutów są w stanie unieruchomić sterowniki silnika, skrzyni biegów, szybedrachu czy innych podzespołów pojazdu. Problem pojawia się, gdy to rzadki model, a sterowniki są podatne na uszkodzenie. Wtedy zakup sprawnego staje się nie lada wyzwaniem.
Koszt naprawy
nawet 3000 zł
Warto wiedzieć
Przed zakupem auto warto poddać diagnostyce i sprawdzić działanie jego wyposażenia.
Problem
VW Touarega czy Phaetona z silnikiem V10 TDI można kupić już za mniej niż 10-15 tys. zł. Nietypowy silnik jest bardzo drogi w naprawach. Regenerowane turbo może kosztować 2000 zł, a napęd rozrządu – ponad 10 tys. zł.
Koszt naprawy
nawet 12 000 zł
Warto wiedzieć
Nietypowych silników warto unikać, bo często mają drogi i dostępny tylko w ASO osprzęt.
Problem
W starszych pojazdach instalacja elektryczna przestaje poprawnie działać z powodu przerw w obwodach. Ich źródłem mogą być śniedziejące konektory czy pękające pod wpływem starości przewody. Zlokalizowanie przerwy nie zawsze jest możliwe (np. gdy instalacja biegnie wewnątrz progu). Pozostaje wówczas dublowanie przewodów bądź wymiana całej wiązki.
Koszt naprawy
nawet 3000 zł
Warto wiedzieć
Problemy z instalacją elektryczną pojazdu mogą sygnalizować nawet niedziałające szyby, wycieraczki czy wskaźniki.
Problem
Zbiorniki na gaz mogą być używane przez 10 lat. Po wykonaniu badania (niecałe 300 zł) można otrzymać zaświadczenie o dopuszczeniu butli do dalszej eksploatacji. Problem staje się palący w dwóch przypadkach – najtańszych samochodów, które są utrzymywane w eksploatacji głównie ze względu na możliwość jazdy na gazie oraz w wypadku instalacji CNG – co prawda w Polsce są one rzadko spotykane, ale warto wiedzieć, że koszt wymiany jednego kompozytowego zbiornika może przekroczyć 4000 zł, a auta mają dwa lub trzy.
Koszt naprawy
nawet 12 000 zł
Warto wiedzieć
W trakcie oględzin dokumentów auta, warto zwrócić uwagę na legalizację zbiornika na gaz.
Problem
LPG spala się w nieco wyższej temperaturze niż benzyna. Najbardziej szkodliwy dla zaworów oraz ich gniazd jest jednak nieprawidłowy skład mieszanki. Jeżeli jest ona zubożona, temperatura procesu spalania drastycznie rośnie. Dzieje się tak najczęściej, gdy w poszukiwaniu oszczędności kierowca rezygnuje z przeglądów serwisowych oraz regulacji instalacji gazowej czy kontroli luzów zaworowych, co zwiększa skalę uszkodzeń głowicy.
Koszt naprawy
nawet 3000 zł
Warto wiedzieć
Im dane auto dłużej jeździ na LPG, tym większe będzie ryzyko problemów z głowicą.
Problem
W Polsce miejsce prostych mieszalnikowych instalacji zajęły systemy sekwencyjnego wtrysku gazu – warsztatów wyspecjalizowanych w ich obsłudze oraz części zamiennych nie brakuje. Znacznie rzadziej spotykany, i do tego głównie w autach z importu, jest wtrysk LPG w fazie ciekłej. Kiedy przestaje działać, jego uruchomienie może okazać się sporym wyzwaniem czasowym i finansowym – wiele serwisów nie podejmie się nawet diagnostyki.
Koszt naprawy
nawet 3000 zł
Warto wiedzieć: Przed zakupem używanego auta z instalacją gazową warto zlecić dokonanie diagnostyki nie tylko elementów mechanicznych, ale i „gazu”.
Problem
Podstawowe naprawy mechaniczne nawet rzadkich modeli są nie są problemem – paski silnika, łożyska czy elementy układu hamulcowego uda się kupić lub dobrać z innego auta. Problem pojawia się zwykle, gdy dochodzi do uszkodzenia elementu blacharskiego, szyby czy reflektora do rzadkiego pojazdu. Zamienniki są często niedostępne, używanych części jest jak na lekarstwo. Zostają zakupy w ASO – nie dość, że koszmarnie drogie, to nierzadko obarczone koniecznością długiego oczekiwania na części.
Koszt naprawy
nawet 12 000 zł
Warto wiedzieć
Należy bardzo dokładnie kontrolować wszystkie elementy nadwozia, podwozia, a nawet ozdobne detale, których dokupienie może okazać się trudne i kosztowne.
Konieczność usunięcia kilku drobniejszych usterek też może się okazać bardzo kosztowną operacją. Często dzieje się tak w przypadku „okazyjnego” zakupu używanego auta, które – jak się potem okazuje – potrzebuje jednak doinwestowania. Problem dotyczy zwłaszcza diesli, które podatne są na zużycie lub usterki wtryskiwaczy, turbosprężarki czy sprzęgła z kołem dwumasowym.
Problem
Najbardziej problematyczne okazują się wtryskiwacze do kilkunastoletnich silników japońskich aut. Stosowane już od 2005 r. piezoelektryczne wtryskiwacze firmy Denso są trudne i drogie w naprawach – najczęściej usługa ogranicza się do czyszczenia wtryskiwacza, co nie przywraca mu pełnej sprawności, jednak umożliwia dalszą eksploatację pojazdu.
Koszt naprawy
nawet 2500 zł/szt.
Warto wiedzieć
W starszych autach bezpieczniejszym wyborem jest silnik benzynowy.
Problem
W Polsce nie brakuje serwisów dokonujących napraw turbosprężarek. Usługi są przeprowadzane w różnym standardzie. Najtańsze (poniżej 600 zł) obejmują czyszczenie turbo i wymianę łożysk wirnika. Przy cenie do 1000 zł zwykle można liczyć na montaż nowego rdzenia – chińskiego, ale solidnie wykonanego. Koszt pełnej regeneracji jest wyższy.
Koszt naprawy
nawet 3000 zł
Warto wiedzieć
Przy wysokich przebiegach trzeba odłożyć środki na naprawę turbo. Awaria to kwestia czasu.
Problem
Im mniej popularny model samochodu, tym mniejsza podaż zamienników do niego – w końcu ich produkcja też musi mieć ekonomiczne uzasadnienie. Jest to bardzo wyraźne w przypadku kompletów obejmujących sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe. Do popularnych europejskich aut rzadko kiedy kosztują ponad 2000 zł. W przypadku japońskich modeli ich ceny bywają astronomiczne. Przykładowo: dwumas do Mitsubishi Pajero 3.2 kosztuje 5000-7000 zł, a do Nissana Primery P12 – ponad 3000 zł.
Koszt naprawy
nawet 7000 zł
Warto wiedzieć
Obawiając się wysokich kosztów napraw, można szukać słabszej wersji silnikowej, która nie ma dwumasowego koła zamachowego.
Ryzyko kosztownej wpadki można istotnie zmniejszyć, wybierając popularny model, do którego nie brakuje części zamiennych. Warto przy tym jednak zwracać uwagę na wersję pojazdu. Przykładowo – w kilkunastoletnim Fordzie Mondeo czy Peugeocie 406 kombinacja silnika V6 z automatyczną skrzynią biegów może okazać się bombą z opóźnionym zapłonem. Oczywiście reanimacja pojazdu z wykorzystaniem używanych części będzie możliwa, jednak rachunek za nią niebezpiecznie zbliży się do rynkowej wartości pojazdu. Naprawę można uznać za uzasadnioną, gdy planuje się dłuższe posiadanie auta. Przy odsprzedaży niemal zawsze nie udaje się odzyskać chociaż części zainwestowanych pieniędzy.