Wiesz, ile kosztuje nowa część, robociznę oszacujesz. Zaskoczeniem mogą być dalsze konieczne koszty. Sprawdź, ile faktycznie możesz zapłacić za usługę – m.in. za regenerację turbosprężarki, pompy common rail, wymianę sprzęgła czy rozrządu.
Wiele osób planując naprawy auta, sprawdza ceny kupna czy regeneracji podzespołów w internecie. Rzeczywiście aukcje pełne są ofert regeneracji turbosprężarek czy przekładni kierowniczych. W przypadku wymiany elementów takich jak rozrząd, zaciski hamulcowe czy sprzęgło ustalenie cen ułatwiają katalogi elektroniczne hurtowni motoryzacyjnych czy sklepy internetowe.
Planując wydatki na robociznę w serwisie, kierowcy posiłkują się często informacjami z forów internetowych lub po prostu pytają mechanika, ile będzie kosztowała wymiana danego podzespołu.
Okazuje się, że wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że na całkowity koszt składają się jeszcze wydatki związane zakupem dodatkowych części, takich jak np. uszczelki czy przewody. Poza tym przy niektórych naprawach trzeba jeszcze przeprowadzić nieplanowane przez klienta czynności serwisowe, np. po zamontowaniu nowej turbosprężarki wymienić olej z filtrem. W niektórych przypadkach takie dodatkowe koszty mogą nawet dwukrotnie przekroczyć planowany przez właściciela auta budżet.
W takich sytuacjach dochodzi do konfliktu między klientem a mechanikiem, w którym dla serwisanta kupno dodatkowych materiałów jest naturalne, a kierowca jest zaskoczony ostateczną ceną. Oto kilka konkretnych przykładów.
O ile koszt regeneracji i wymiany turbosprężarki można łatwo oszacować, to konieczne do poniesienia dodatkowe wydatki mogą w tym przypadku zaskakiwać. Zwłaszcza gdy doszło do kontaktu wirnika z obudową turbiny i konieczny jest montaż nowego intercoolera.
Koszt regeneracji: 1000 zł
Koszt wymiany: 450 zł
Dodatkowe koszty: 600-1000 zł
ŁĄCZNIE: 2050-2450 zł
W przypadku uszkodzenia pompy common rail często dochodzi do powstania opiłków, które uszkadzają pozostałe elementy układu. Dlatego regeneracji pompy powinno towarzyszyć sprawdzenie stanu wtryskiwaczy na stole probierczym. Ponadto w samochodzie trzeba wypłukać przewody paliwowe oraz zbiornik.
Koszt regeneracji: 1200 zł
Koszt wymiany: 400 zł
Dodatkowe koszty: 900-1500 zł
ŁĄCZNIE: 2500-3100 zł
Usunięcie awarii związanej z przepaleniem uszczelki pod głowicą to kosztowna naprawa, choć sama uszczelka nie jest droga. Głowicę należy poddać sprawdzeniu szczelności i obróbce, trzeba dokupić zestaw uszczelek, nowe śruby czy uszczelniacze. Podczas takiego remontu powinno się też zamontować nowy zestaw rozrządu.
Koszt uszczelki: 120 zł
Koszt wymiany: 800 zł
Dodatkowe koszty: 1200-1700 zł
ŁĄCZNIE: 2120-2620 zł
Do zregenerowanej przekładni trzeba zwykle dokupić nowe drążki kierownicze i ich końcówki. Nie praktykuje się montażu używanych, nawet jeśli nie mają luzów, a firmy regenerujące rzadko dołączają nowe. W przypadku maglownic hydraulicznych układ wspomagania należy napełnić nowym olejem, a w razie potrzeby wypłukać go ze szlamu. Wszystkie połączenia przewodów ciśnieniowych powinny być skręcone przy użyciu nowych podkładek metalowych. Po zamontowaniu przekładni kierowniczej w samochodzie powinno się też ustawić tzw. zbieżność. W tym przypadku koszt wymiany i dodatkowe wydatki są wysokie, dlatego nie zaleca się montowania używanych przekładni.
Koszt regeneracji: 600 zł
Koszt wymiany: 250 zł
Dodatkowe koszty: 350-500 zł
ŁĄCZNIE: 1200-1350 zł
Wymiana sprzęgła jest sama w sobie drogą naprawą. Okazuje się, że i w tym przypadku kierowcy powinni liczyć się z dodatkowymi kosztami, takimi jak m.in. kupno uszczelniaczy, oleju czy śrub do mocowania koła zamachowego.
Koszt sprzęgła: 1400 zł
Koszt wymiany: 600 zł
Dodatkowe koszty: 500-700 zł
ŁĄCZNIE: 2500-2700 zł
Okazuje się, że kupno kompresora to dopiero początek wydatków przy naprawie klimatyzacji. Przy okazji najczęściej wymienia się też pasek osprzętu silnika i osuszacz. Warto wiedzieć, że po zatarciu sprężarki trzeba też wypłukać układ specjalnym preparatem i nabić czynnikiem.
Koszt kompresora: 1200 zł
Koszt wymiany: 250 zł
Dodatkowe koszty: 650-1000 zł
ŁĄCZNIE: 2100-2450 zł
Nowe czy regenerowane zaciski hamulcowe sprzedawane są często bez jarzma. Wtedy zwykle trzeba dokupić zestaw naprawczy, obejmujący prowadniki oraz ich gumki osłonowe. W trakcie prac mechanik powinien zastosować nowe podkładki na połączeniach przewodów. Po wymianie zacisków trzeba też odpowietrzyć układ, używając nowego płynu hamulcowego. Podczas demontażu zacisku często urywają się sztywne przewody hamulcowe, co dodatkowo zwiększa koszty naprawy.
Koszt zacisków: 350 zł
Koszt wymiany: 160 zł
Dodatkowe koszty: 150-250 zł
ŁĄCZNIE: 660-760 zł
Przymierzając się do wymiany, kierowcy sprawdzają zwykle jedynie cenę zestawu rozrządu. Tymczasem w wielu przypadkach należy doliczyć jeszcze uszczelniacze: wału korbowego i wałka w głowicy oraz uszczelkę pokrywy zaworów. Dobrą praktyką jest też wymiana paska osprzętu silnika w tym samym terminie.
Koszt rozrządu: 600 zł
Koszt wymiany: 450 zł
Dodatkowe koszty: 100-350 zł
ŁĄCZNIE: 1150-1400 zł
Planując budżet na naprawę samochodu, nie warto opierać się jedynie na cenach części i robocizny. W przypadku wielu podzespołów te wydatki to nie wszystko. Aby uniknąć niemiłego rozczarowania, warto wcześniej zapytać mechanika, z jakimi dodatkowymi kosztami wiąże się naprawa.