Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Termometr skierowany na silnik

Nagrzewanie się płynów i podzespołów auta

Typowa temperatura pracy: olej, ciecz chłodząca, turbo i inne. Jakie są właściwe wartości i przyczyny odchyleń od normy?

Nagrzewanie się płynów i podzespołów auta

Typowa temperatura pracy: olej, ciecz chłodząca, turbo i inne. Jakie są właściwe wartości i przyczyny odchyleń od normy?

Mało kto zastanawia się, do ilu stopni nagrzewają się podzespoły i płyny eksploatacyjne auta. Rozpiętość temperatur roboczych różnych elementów jest olbrzymia i tylko niektóre z tych danych pokazywane są desce rozdzielczej. O jakich poziomach mówimy?

Wielu kierowców traktuje samochód jedynie jako narzędzie do przemieszczania się. Nic więc dziwnego, że mało kto wnika w techniczne detale funkcjonowania auta, takie jak choćby temperatura panująca wewnątrz poszczególnych części i układów.

Dlaczego warto znać temperaturę pracy

Choć w większości samochodów komputer pokładowy informuje jedynie o stopniu nagrzania płynu chłodniczego czy oleju, to i tak warto wiedzieć, o jakiego rzędu temperatury chodzi. Taka wiedza może okazać się przydatna. Począwszy od praktycznych zaleceń producentów samochodów odradzających parkowanie nad suchą trawą czy w lesie. W praktyce mało który kierowca zwraca na to uwagę, tymczasem znajdujący się kilkanaście centymetrów nad ziemią katalizator nagrzewa się do kilkuset stopni. Ryzyko pożaru w takiej sytuacji jest realne. Podobnie z osłonami termicznymi podwozia – gdy hałasują, wielu kierowców po prostu je usuwa. To także może doprowadzić do zapalenia się auta.

Zdając sobie sprawę z temperatury, jaka panuje w zaciskach hamulcowych, kierowcy nie powinni lekceważyć okresowej wymiany płynu hamulcowego. Ten nagrzewa się nawet do ponad 170°C i tylko gdy jest w dobrym stanie (ma małą zawartość wody), gwarantuje skuteczne działanie układu hamulcowego.

Warto też zdawać sobie sprawę, że w przypadku opon zmiana temperatury wpływa na ich właściwości. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku opon letnich użytkowanych w poniżej 10oC po deszczu. W takich warunkach schłodzenie gumy o kilka stopni gwałtownie zmniejsza przyczepność do podłoża, co wpływa na wydłużenie drogi hamowania.

Informacje często ukryte przed kierowcą

Znacznie więcej niż pokazuje komputer pokładowy, można zobaczyć, podłączając auto pod tester diagnostyczny. Okresowe sprawdzanie temperatury panującej m.in. w automatycznej skrzyni biegów, parowniku instalacji gazowej czy filtrze cząstek stałych pozwala mechanikowi wychwycić pierwsze objawy awarii. W takich sytuacjach naprawa zawczasu często okazuje się znacznie tańsza niż kompletny remont podzespołu.

Olej silnikowy

  • Maksymalna temperatura: 140°C

olej silnikowy

W samochodzie stojącym w korku temperatura oleju nie przekracza 100°C, tymczasem podczas dynamicznej jazdy środek smarujący w misce olejowej osiąga temperaturę 130-140°C. Miejscowo, np. przy pierścieniach tłokowych, olej może osiągać 250°C.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Usterka układu wtryskowego
  • Trwająca procedura wypalania filtra DPF

Czynnik w klimatyzacji

  • Maksymalna temperatura: 56°C

maszyna_klimatyzacja

Czynnik klimatyzacji jest na zmianę sprężany i rozprężany. Dzięki temu spadek temperatury towarzyszący zmianie stanu skupienia wykorzystuje się do chłodzenia kabiny auta. Sprężony czynnik ma 56°C, a temperatura rozprężonego spada do -5°C.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Awaria zaworu rozprężnego

Olej w automatycznej skrzyni biegów

  • Maksymalna temperatura: 80°C

olej automat

Olej pracujący w automatycznej przekładni poza przekazywaniem napędu odpowiada też za właściwe chłodzenie. Warto wiedzieć, że większość awarii automatycznych skrzyń jest skutkiem przegrzania. Dlatego powinno się regularnie serwisować przekładnię i wymieniać w niej olej. W trakcie przeglądu można za pomocą komputera sprawdzić temperaturę oleju – jeżeli jest zbyt wysoka (sięga np. 150°C), skrzynia kwalifikuje się do naprawy.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Niewydajna chłodnica oleju
  • Zbyt niski poziom oleju
  • Zużycie konwertera

Płyn hamulcowy

  • Maksymalna temperatura: 170°C

plyn hamulcowy

Płyn hamulcowy w zbiorniczku pozostaje podczas jazdy w temperaturze otoczenia. Jednak ten znajdujący się w zaciskach może nagrzewać się nawet do ponad 170°C. To właśnie w najgorętszym miejscu dochodzi do niebezpiecznego wytwarzania pęcherzyków gazu podczas wrzenia płynu. Ze względów bezpieczeństwa należy pamiętać o regularnej kontroli stanu i wymianie płynu.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Zapieczone zaciski hamulcowe
  • Skrajnie zużyte tarcze i klocki hamulcowe

Gaz LPG

  • Maksymalna temperatura: 40°C

lpg

Używany do zasilania silników benzynowych gaz zmienia w reduktorze stan skupienia z ciekłego na lotny. Temu procesowi towarzyszy gwałtowny spadek temperatury (do około -7°C). Jednak parownik jest ogrzewany przez przepływający przez niego płyn chłodniczy. Temperatura parującej mieszaniny gazów zależy od obciążenia silnika. Przy gwałtownym przyspieszaniu we wnętrzu reduktora panuje temperatura około 8-12°C, a przy normalnej jeździe dochodzi do 40°C.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Brak przepływu płynu chłodniczego
  • Zbyt mała wydajność parownika

Turbosprężarka

  • Maksymalna temperatura: 500°C

turbo

Turbosprężarka stanowi część kolektora wydechowego, dlatego jest elementem osprzętu silnika znajdującym się najbliżej wylotu spalin. To tłumaczy temperatury panujące wewnątrz turbo. Napędzające tzw. gorącą stronę sprężarki spaliny mogą mieć temperaturę nawet ponad 900°C. W normalnych warunkach obudowa turbosprężarki ma około 250°C. W skrajnych przypadkach, np. w autach sportowych, może się nawet nagrzać do czerwoności – wtedy ma około 500°C.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Usterka układu wtryskowego
  • Zapchany filtr DPF czy katalizator

Płyn chłodniczy

  • Maksymalna temperatura: 140°C

plyn chlodniczy

W większości samochodów temperatura płynu regulowana przez termostat utrzymuje się w okolicy 90°C. Za prawidłowy zakres uznaje się 90-100°C. W niektórych nowoczesnych silnikach, np. BMW i Volkswagena, przy małym obciążeniu temperatura płynu wzrasta nawet do 140°C. Za przegrzewanie się silnika często odpowiadają niedrożna chłodnica oraz zużyte wtryskiwacze.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Defekt termostatu
  • Usterka układu wtryskowego
  • Zakamieniona chłodnica

Tarcze i zaciski hamulcowe

  • Maksymalna temperatura: 450°C

tarcze

Podczas normalnej jazdy poza miastem tarcze mają około 65°C, a zaciski o 20°C mniej. Kiedy auto porusza się w ruchu miejskim, tarcze nagrzewają się do 90°C, a zaciski do 70°C. W trakcie forsownej jazdy po torze wyścigowym temperatura tarcz wynosi nawet 450°C. Zaciski mają wtedy około 150°C.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Zapieczone zaciski hamulcowe
  • Skrajne zużycie tarcz i klocków hamulcowych

Opony

  • Maksymalna temperatura: 40°C

opony

Temperatura panująca wewnątrz opon zmienia się w zależności od stylu jazdy. Przy stałej prędkości zależy od współczynnika oporów toczenia i przy temperaturze otoczenia na poziomie 10°C wynosi około 20°C. Sytuacja zmienia się, gdy auto zaczyna przyspieszać, hamować oraz skręcać. Wtedy w tych samych warunkach temperatura wewnątrz opon wzrasta do 40°C.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu
  • Zapieczone zaciski hamulcowe

Katalizator

  • Maksymalna temperatura: 800°C

katalizator

Aby na powierzchni katalizatora doszło do reakcji utleniania szkodliwych związków, musi on być nagrzany do minimum 300°C. Jednak optymalna temperatura robocza tego elementu to aż 800°C. Warto o tym pamiętać choćby podczas parkowania samochodu np. na suchej trawie czy ściółce leśnej.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Usterka układu zapłonowego
  • Usterka układu zasilania paliwem

Filtr cząstek stałych

  • Maksymalna temperatura: 650°C

dpf (1)

W normalnych warunkach przy nagrzanym silniku we wnętrzu filtra cząstek stałych panuje około 150°C. Jednak utlenianie sadzy następuje w znacznie wyższej temperaturze. W trakcie procesu samooczyszczania rdzeń filtra nagrzewany jest do ponad 600°C.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Usterka układu wtryskowego
  • Zapchanie rdzenia filtra

Źródła światła

  • Maksymalna temperatura: 5500°C

zarowki

Temperatury panujące w samochodowych źródłach światła należą do najwyższych. Rozżarzony drucik w żarówce halogenowej nagrzewa się do prawie 3000°C. Jeszcze wyższa temperatura panuje wewnątrz żarnika ksenonowego – tam jest nawet 5500°C.

Przyczyny niewłaściwej temperatury

  • Za niskie lub zbyt wysokie napięcie
  • Złe umasowienie reflektora

Czytaj także