Dymienie i spadek osiągów często są wynikiem zapchania zaworu w układzie EGR. Jego mycie jest proste i bardzo często rozwiązuje problem.
Bez względu na typ silnika zasada działania systemów EGR jest bardzo podobna. Wprowadzenie pewnej porcji spalin z powrotem do układu dolotowego powoduje obniżenie temperatury spalania, co skutkuje zmniejszoną emisją tlenków azotu. Stosunkowo nieduże ilości spalin podlegają recyrkulacji w silnikach benzynowych, natomiast w jednostkach wysokoprężnych czasami nawet do połowy ładunku mogą stanowić gazy wylotowe. Spaliny są pobierane z rury wydechowej i kierowane poprzez odpowiedni zawór do kolektora dolotowego. Nowsze auta mają chłodnicę spalin.
Ilość spalin, jaka powtórnie trafi do cylindrów nie może być zbyt duża, gdyż powodowałoby to zakłócenia w pracy silnika. Dlatego cały proces recyrkulacji jest precyzyjnie regulowany przez sterownik silnika, w którym zapisane są mapy otwarcia zaworu EGR. W uproszczeniu można przyjąć, że gazy wydechowe są dawkowane w zakresie średnich obrotów i średnich obciążeń. W dieslach spaliny mogą być dawkowane na biegu jałowym, a w benzynowych nie. Niezależnie od rodzaju jednostki EGR jest włączany przy pełnym zapotrzebowaniu na moc.
W starszych autach stosowany zawór jest typu podciśnieniowego. W nim uszkodzeniu może ulec przepona lub zaworek pneumatyczny (umieszczony na zewnątrz). Zawory EGR nowszego typu mają siłownik elektryczny, który sam również może ulec uszkodzeniu.
Najbardziej awaryjnym elementem EGR-u jest zawór sterujący. Jeżeli ulegnie uszkodzeniu to trzeba go wymienić na nowy (koszt 250-1500 zł). Jednak często (szczególnie w dieslach) powodem usterki jest zabrudzenie zaworu nagarem i jego zablokowanie w otwartej pozycji. Wtedy pomaga wyczyszczenie. Zawór trzeba wymontować i umyć specjalnym preparatem. Warto to wykonać zanim podejmiemy decyzję o wymianie.
W zależności od typu silnika (benzynowy/wysokoprężny) objawy zanieczyszczenia zaworu EGR mogą być różne.
W operacji czyszczenia największą trudnością jest samo zdemontowanie zaworu. O ile jest on umieszczony w łatwo dostępnym miejscu (jak na tym przykładzie w silnikach 1.9 TDI), oczyszczenie można przeprowadzić we własnym zakresie. Do usunięcia sadzy przeznaczone są specjalne preparaty w spreju. Ponadto, warto zaopatrzyć się w nowe uszczelki i opaski zaciskowe przewodów. W dieslu, sprawdźmy przy okazji działanie klapy gaszącej (zwykle umieszczonej w zaworze EGR).
Nie wymaga specjalistycznych narzędzi. Największym problemem może być uzyskanie do niego odpowiedniego dostępu. W dieslach zawór bywa połączony z klapą gaszącą (przepustnicą).
Jest to stosunkowo łatwe przy użyciu wkrętaka. Tłusty szlam to efekt przedostawania się oleju z odmy oraz turbosprężarki. Jeżeli jest go dużo, to warto sprawdzić, czy olej nie stoi w intercoolerze (wtedy usunąć).
Ta czynność pozwala rozpuścić twarde osady i nagary. Warto stosować dedykowany specyfik (np. środek do czyszczenia kominków niszczy uszczelki i przepony).
Wymaga zastosowania pędzla odpowiedniej wielkości. Po kilku minutach kąpieli w płynie czyszczącym nagar udaje się wyszczotkować.
Procedura przebiega w odwrotnej kolejności, przy czym czasami warto wymienić uszczelki, a w przewodach podciśnieniowych zastosować nowe opaski zaciskowe lub wręcz wymienić całe wężyki.