Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Zimowe problemy z hamulcami

Co może się zepsuć w układzie hamulcowym

Zimowe problemy z hamulcami

Co może się zepsuć w układzie hamulcowym

Zimowe problemy z hamulcami

Duża wilgotność powietrza w połączeniu z przymrozkami to trudny okres dla hamulców. W takich warunkach ujawniają się niewidoczne wcześniej niedomagania – co może być przyczyną problemów tego typu?

O tym, że nawet niewielkie uszkodzenie niektórych elementów układu hamulcowego może prowadzić do blokowania się kół w samochodzie, wie wielu kierowców. Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że w połączeniu z dużą wilgotnością powietrza i ujemnymi temperaturami taka sytuacja często prowadzi do unieruchomienia samochodu. Wilgoć i brud wewnątrz zacisku czy linki hamulca ręcznego po nocnym postoju mogą być przyczyną częściowego, a nawet całkowitego zablokowania koła. Sytuacja jest o tyle kłopotliwa, że auto z zablokowanymi kołami ciężko przetransportować w ciepłe miejsce. W przypadku awarii pozostaje czekać na odwilż, próbować podgrzać niesprawne elementy lub skorzystać z kosztownego przewozu na lawecie. Poniżej opisujemy najbardziej wrażliwe na wilgoć i mróz elementy układu hamulcowego i radzimy, jak przywrócić im sprawność.

Elementy układu wrażliwe na wilgoć i mróz

  • GUMKI TŁOCZKÓW W ZACISKACH

684X1508

Nawet przez drobne nieszczelności na powierzchnię tłoka mogą dostawać się wilgoć i brud. Gdy temperatura spadnie poniżej 0°C, dochodzi wtedy do zablokowania tłoka. Pomaga wymiana gumki.

  • PANCERZ LINKI HAMULCA RĘCZNEGO

_MG_1280

Rozszczelnienie pancerza linki zdarza się już w kilkuletnich samochodach. W takiej sytuacji, gdy hamulec jest zaciągnięty na mrozie, może dojść do blokady kół. Wtedy trzeba czekać na ocieplenie lub po podgrzaniu cofnąć linki.

  • PROWADNICE KLOCKÓW

684X1544

Rdza na powierzchni, po której przesuwają się klocki, jest niewskazana w każdym czasie, jednak to zimą może się ujawnić. Na porowatym materiale gromadzi się wilgoć i brud. Pomaga czyszczenie.

  • USZCZELNIENIA POMPY HAMULCOWEJ

684X1595

Sparciałe uszczelki w pompie przepuszczają wilgoć do jej wnętrza. Przy dużym mrozie może to osłabiać skuteczność hamulców. Naprawa polega na wymianie tzw. zestawu naprawczego.

  • GUMKI PROWADNIKÓW ZACISKU

684X1620

Pęknięte osłony prowadników w zaciskach to najczęstsza przyczyna blokowania się kół. Szczególnie po mroźnej nocy zacisk może nie cofnąć się do końca. Prowadniki należy oczyścić, a gumki wymienić.

  • ROZPIERAKI SZCZĘK HAMULCOWYCH

684X1644

Zatarte i skorodowane rozpieraki szczęk hamulcowych często odmawiają posłuszeństwa właśnie zimą. Po zwolnieniu hamulca ręcznego szczęki nie cofają się. Pomaga czyszczenie lub wymiana na nowe.

Czytaj także