Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A3, DS 4 (2023) - test

Audi A3 45 TFSI e i DS 4 E-Tense 225 – zmiana układu sił | PORÓWNANIE

Audi A3 45 TFSI e i DS 4 E-Tense 225 – zmiana układu sił | PORÓWNANIE

Niemiecka powściągliwość kontra Francja-elegancja – Audi A3, lider segmentu kompaktów premium, zyskało alternatywę w postaci DS 4. W starciu hybrydowych wersji plug-in nowy rywal pokazuje, że ma do zaoferowania nie tylko szykowny styl.

AdvertisementPopulacja kompaktów topnieje na naszych oczach – jeszcze niedawno stanowiły samochody pierwszego wyboru, dziś są mniej popularne niż miejskie i kompaktowe SUV-y. Co zaskakujące, zmienia się też struktura segmentu: w Europie w wypadku wielu modeli kombi sprzedają się lepiej niż hatchbacki, a jeśli chodzi o hatchbacki, drugie miejsce za VW Golfem zajmuje... Audi A3. Trzecie – Mercedes klasy A. A piąte – BMW 1.

Kawałek tego tortu postanowił uszczknąć koncern Stellantis i opracował kompaktowego hatchbacka DS 4, który od strony technicznej korzysta z komponentów znanych z Peugeota 308. Pod tym względem nie różni się od Audi A3, korzystającego z „klocków” m.in. VW Golfa. Najmocniejsze wydanie DS 4 z hybrydowym napędem plug-in o mocy 225 KM zestawiamy z 245-konną hybrydą plug-in w A3.

  • Audi A3 45 TFSI e; silniki: benz., turbo + elektr., moc systemowa: 245 KM
  • DS 4 E-Tense 225; silniki: benz., turbo + elektr.; moc systemowa: 225 KM

Inaczej rozłożone akcenty

Z zewnątrz DS 4 bardziej niż A3 manifestuje swój status premium – więcej tu chromowanych i efektownych akcentów. Francuski model przerasta niemiecki na długość (o 6 cm) oraz na wysokość (o 2 cm).  Na co dzień przydaje się jego większy prześwit. W przeciwieństwie do innych hatchbacków DS 4 ma bowiem coś z crossovera – podwozie od asfaltu dzieli tu ok. 18 cm. 

Audi jest mniejsze i nieco mniej zwrotne (średnica zawracania większa o 30 cm), ale w kabinie zapewnia więcej swobody. Różnice nie są duże, jednak subiektywnie pogłębiają je mniej masywna zabudowa kokpitu i większa powierzchnia okien.

W DS-ie kierowca jest „otulony” deską rozdzielczą, która płynnie łączy się z panelami drzwi, oraz wyżej wyniesionym tunelem środkowym. Z tyłu cenne centymetry zabierają masywniejsze siedzenia – zarówno przestrzeni na wysokości kolan, jak i na stopy. Wyżsi kierowcy docenią jednak daleko odsuwany fotel, a podróżujący z tyłu – wyżej niż w A3 umieszczoną kanapę, która zapewnia lepsze podparcie ud. 

Część straconych punktów DS 4 odrabia większym, 390-litrowym bagażnikiem. Kufer w hybrydowym A3 mieści tylko 280 l, a więc tyle, co w miejskich hatchbackach. W przeciwieństwie do rywala Audi ma natomiast haki na torby.

Prawdziwe różnice dotyczą jednak wykończenia i obsługi. Wnętrze A3 łączy solidne wykonanie ze schludnymi materiałami – choć chropowate plastiki w dolnych partiach bardziej pasują do Golfa czy Octavii.

Tym większe wrażenie robi przesiadka do DS 4. Mnóstwo skóry i miękkich tworzyw oraz bufiaste fotele roztaczają atmosferę, jakiej próżno szukać w innych kompaktach, i przywodzą na myśl biznesowe limuzyny. W takich warunkach kierowca jest bardziej skłonny wybaczyć pewne osobliwości, jak umieszczone pod kątem przełączniki do sterowania szybami, efekciarskie zegary, mało użyteczny gładzik w konsoli środkowej czy nieco zdezorganizowany system operacyjny.

Trzeba zresztą przyznać, że do wszystkich tych rozwiązań można szybko przywyknąć, a i A3 ma swoje słabości: w topowych zegarach poziom paliwa i energii trzeba „wyklikać” w menu komputera, a dolny rząd przycisków umieszczono nieco za nisko. 

Całkiem sensowne

Hybrydy plug-in, tak jak i diesle, to auta dla konkretnego typu odbiorcy – z dostępem do gniazdka, który stosunkowo sporo jeździ „lokalnie”. DS 4 zapewnia nieco większy zasięg w trybie elektrycznym, przy spokojnej jeździe przekraczający 50 km (Audi: ok. 45 km), można go też szybciej ładować.

A3 oferuje jednak niższe zużycie paliwa w mieście z rozładowaną baterią i jest zrywniejsze – nawiasem pisząc, przekładnia DSG nie przejawia tu oznak niechęci, które miewa w wielu innych współczesnych modelach koncernu VW.

Generalnie oba auta dzięki elektrycznemu „wspomaganiu” przyjemnie sprawnie reagują na gaz, a ich spalanie z pustym akumulatorem odpowiada słabszym wersjom benzynowym. Na autostradzie wynosi ok. 9 l/100 km.

DANE TECHNICZNE AUDI A3 DS 4
Silnik benz., turbo + elektr. benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa 1395 ccm 1598 ccm
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna (benz.) 150 KM/5000 180 KM/6000
Moc maksymalna (el./syst.) 109/245 KM 110/225 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 250 Nm/1550 250 Nm/1750
Maks. moment obrotowy (el./syst.) 330/400 Nm 320/360 Nm
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./6-biegowa aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 434/182/145 cm 440/183/147 cm
Rozstaw osi 263 cm 268 cm
Średnica zawracania 11,1 m 10,8 m
Masa/ładowność 1585/490 kg 1653/547 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 280/1100 l 390/1240 l
Pojemność zbiornika paliwa 40 l (Pb 95) 40 l (Pb 95)
Opony 225/40 R18 215/65 R17
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 232 km/h 233 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,8 s 7,9 s
Średnie zużycie paliwa 1,4 l/100 km 1,2 l/100 km
Zasięg na benzynie/„na prądzie” 2850/45 km 3330/50 km
Cena od 185 000 zł 209 800 zł
DANE TESTOWE (OPONY ZIMOWE) AUDI A3 DS 4
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s 8,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 43,3 m 42,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,7 m 42,6 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,0 dB 55,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,9 dB 61,3 dB
Rzeczywista prędkość przy 100 km/h 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,3 2,8
Testowe zużycie paliwa 7,0/5,8/6,4 l/100 km 8,1/5,6/6,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg na benzynie/„na prądzie” 620/45 km 570/48 km

Zgodnie z przypuszczeniami

Bardziej warkotliwy silnik benzynowy A3 pasuje do jego sztywno zestrojonego zawieszenia i pracującego z oporem, bezpośredniego układu kierowniczego – to kompakt z akcentem na sportowy charakter. Zwinnie reaguje na skręt i długo pozostaje neutralny, a przy tym kulturalnie tłumi dziury.

Przynajmniej do chwili, gdy nie przesiądziemy się do DS 4, którego aktywne zawieszenie ciszej, a przede wszystkim znacznie łagodniej pochłania pofałdowania i wyrwy. W zamian kierowca musi zaakceptować mniejsze wyczucie samochodu i większą podsterowność – choć to bardziej cechy charakteru niż wady.

PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. AUDI A3 DS 4
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 38 34
Wykończenie i ergonomia 10 7 9
Wyciszenie 10 8 9
Multimedia i obsługa 10 8 7
Bagażnik 20 5 8
SUMA 100 66 67
Układ napędowy
Osiągi 30 18 16
Praca silnika 10 8 8
Skrzynia biegów 10 9 8
Zużycie paliwa 30 22 21
SUMA 80 57 53
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 25 22
Komfort jazdy 30 22 26
Układ kierowniczy 10 8 7
Hamulce 20 10 9
SUMA 90 65 64
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 6 4
Poziom wyposażenia 40 10 23
Systemy bezpieczeństwa 30 12 14
Wyposażenie dodatkowe 10 7 5
SUMA 130 35 46
RAZEM 400 223 230
MIEJSCA   2 1
Audi_A3_test_DS_4_2023_tył
DS 4 ma coś z crossovera – jego prześwit wynosi ok. 18 cm.

Porównanie: Audi A3, DS 4 – podsumowanie

Bardzo poprawne Audi okazuje się nieco lepsze w klasyfikacji technicznej, ale przegrywa pod względem wyposażenia i kosztów. To jednak przede wszystkim pojedynek na charaktery – podczas gdy A3 ma dość sztywne zawieszenie i gdzieniegdzie zawodzi wykończeniem kabiny, DS 4 oczarowuje komfortowym zawieszeniem, cichszym napędem oraz wyrafinowanymi materiałami. 

Audi A3 45 TFSI e – galeria zdjęć

DS 4 E-Tense 225 – galeria zdjęć

Czytaj także