Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q4 40 e-tron S line w ruchu bok i przód

Test długodystansowy

Audi Q4 40 e-tron S line – jak prędkość wpływa na zużycie energii

archiwum/Auto Moto

Test długodystansowy

Audi Q4 40 e-tron S line – jak prędkość wpływa na zużycie energii

Wolniej, czyli... szybciej? Jadąc autem elektrycznym, warto zredukować prędkość i wybrać tryb jazdy Eco. Może to istotnie skrócić czas pokonania dłuższej trasy. Podróżując naszym długodystansowym Audi Q4 40 e-tron, dokładnie sprawdziliśmy, jak prędkość wpływa na zużycie energii.

Najwięcej emocji podczas rozmów o samochodach elektrycznych budzi zasięg. Nie brakuje osób twierdzących, że 300, 400 czy nawet 500 km na jednym ładowaniu to zbyt mało. Przed wygłaszaniem takich opinii warto jednak odpowiedzieć sobie na pytanie, ile kilometrów pokonujemy w ciągu jednego dnia.

Z badań wynika, że statystyczny Europejczyk przejeżdża dziennie mniej niż 30 km. Nawet jeżeli podwoimy tę wartość, okaże się, że na jednym ładowaniu współczesne auto elektryczne będzie mogło jeździć cały tydzień.

Warto przy tym dodać, że w przeciwieństwie do samochodów z napędem spalinowym elektryki są bardziej wydajne w mieście. Niższe prędkości oraz częste hamowania, które umożliwiają odzyskiwanie energii, sprawiają, że wskazania zasięgu topnieją wolniej niż na trasie.

  Audi Q4 e-tron 40 S line regulacja siły odzysku energii

Regulując siłę odzysku energii można zyskać dodatkowe kilometry zasięgu.

Jak zmniejszyć zużycie energii w trasie

Podczas wyjazdu Audi Q4 w wersji 40 e-tron do Holandii przekonaliśmy się, że nawet na autostradzie sprawy nie muszą przybierać złego obrotu.

Najwięcej zależy oczywiście od podejścia kierowcy. Jeżeli będzie on za wszelką cenę utrzymywał maksymalną dozwoloną prędkość 140 km/h, zużyje prawie 40% więcej energii niż jadąc 120 km/h. Różnica względem 100 km/h przekracza już 80%.

  Audi Q4 e-tron 40 S line zależność zużycia energii od prędkości

Opory powietrza są nieprzejednane dla każdego auta i proporcjonalne do kwadratu prędkości. Oznacza to, że dwukrotne zwiększenie prędkości oznacza ich czterokrotny przyrost. Za optimum godzące wydajność energetyczną z możliwie krótkim czasem jazdy można uznać 80-110 km/h.

Wystarczy więc tylko nieznacznie obniżyć prędkość i aktywować tryb jazdy Eco, a może okazać się, że do celu dojedziemy szybciej. Unikniemy bowiem konieczności zjeżdżania do ładowarki, które w Polsce nie zawsze znajdują się bezpośrednio przy głównych szlakach tranzytowych. Czasami trzeba nadłożyć kilometr czy dwa, mijając rondo lub skrzyżowanie. Wszystko to oznacza niepotrzebną stratę czasu, który można było w prosty sposób zaoszczędzić.

Dane techniczne Audi Q4 e-tron 40 S line
Silnik  elektryczny
Moc maksymalna 204 KM
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm
Napęd na koła tylne
Skrzynia biegów aut., 1-biegowa
Pojemność akumulatora 77 (netto)/82 (brutto) kWh
Osiągi fabryczne
0-100 km/h 8,5 s
prędkość maks. 160 km/h
Zużycie energii
średnie fabryczne 16,8-19,4 kWh/100 km
średnie testowe 18,6 kWh/100 km (trasa mieszana, 3287 km)
Przebieg
całkowity 9062 km
w teście 8747 km

Czytaj także