Wolniej, czyli... szybciej? Jadąc autem elektrycznym, warto zredukować prędkość i wybrać tryb jazdy Eco. Może to istotnie skrócić czas pokonania dłuższej trasy. Podróżując naszym długodystansowym Audi Q4 40 e-tron, dokładnie sprawdziliśmy, jak prędkość wpływa na zużycie energii.
Najwięcej emocji podczas rozmów o samochodach elektrycznych budzi zasięg. Nie brakuje osób twierdzących, że 300, 400 czy nawet 500 km na jednym ładowaniu to zbyt mało. Przed wygłaszaniem takich opinii warto jednak odpowiedzieć sobie na pytanie, ile kilometrów pokonujemy w ciągu jednego dnia.
Z badań wynika, że statystyczny Europejczyk przejeżdża dziennie mniej niż 30 km. Nawet jeżeli podwoimy tę wartość, okaże się, że na jednym ładowaniu współczesne auto elektryczne będzie mogło jeździć cały tydzień.
Warto przy tym dodać, że w przeciwieństwie do samochodów z napędem spalinowym elektryki są bardziej wydajne w mieście. Niższe prędkości oraz częste hamowania, które umożliwiają odzyskiwanie energii, sprawiają, że wskazania zasięgu topnieją wolniej niż na trasie.
Podczas wyjazdu Audi Q4 w wersji 40 e-tron do Holandii przekonaliśmy się, że nawet na autostradzie sprawy nie muszą przybierać złego obrotu.
Najwięcej zależy oczywiście od podejścia kierowcy. Jeżeli będzie on za wszelką cenę utrzymywał maksymalną dozwoloną prędkość 140 km/h, zużyje prawie 40% więcej energii niż jadąc 120 km/h. Różnica względem 100 km/h przekracza już 80%.
Wystarczy więc tylko nieznacznie obniżyć prędkość i aktywować tryb jazdy Eco, a może okazać się, że do celu dojedziemy szybciej. Unikniemy bowiem konieczności zjeżdżania do ładowarki, które w Polsce nie zawsze znajdują się bezpośrednio przy głównych szlakach tranzytowych. Czasami trzeba nadłożyć kilometr czy dwa, mijając rondo lub skrzyżowanie. Wszystko to oznacza niepotrzebną stratę czasu, który można było w prosty sposób zaoszczędzić.
Dane techniczne | Audi Q4 e-tron 40 S line |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 204 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 310 Nm |
Napęd | na koła tylne |
Skrzynia biegów | aut., 1-biegowa |
Pojemność akumulatora | 77 (netto)/82 (brutto) kWh |
Osiągi fabryczne | |
0-100 km/h | 8,5 s |
prędkość maks. | 160 km/h |
Zużycie energii | |
średnie fabryczne | 16,8-19,4 kWh/100 km |
średnie testowe | 18,6 kWh/100 km (trasa mieszana, 3287 km) |
Przebieg | |
całkowity | 9062 km |
w teście | 8747 km |