Kompaktowy SUV Q4 e-tron to najbardziej przystępny cenowo „elektryk” w gamie Audi. Jak sprawdza się w praktyce, pokaże nasz 6-miesięczny test.
Audi wstąpiło do świata elektrycznej motoryzacji za sprawą aut z wyższej półki, czyli dużym SUV-em (e-tron), do którego dołączył dynamiczny liftback e-tron GT (także w wersji RS), a niedawno gamę uzupełnił bardziej przystępny model, czyli Q4 e-tron.
Ten mierzący 4,59 m kompaktowy SUV ma szanse poszerzyć grono odbiorców elektrycznych Audi. Przede wszystkim za sprawą rozsądniejszej ceny (w podstawowej wersji Q4 35 na początku testu, czyli we wrześniu 2021 r., auto kosztowało 195 100 zł, w momencie publikacji artykułu – 198 400 zł) i jej stosunku do funkcjonalności i zasięgu, jaki może zapewnić ten model.
Przy zwartych wymiarach, ułatwiających codzienną, najczęściej miejską eksploatację, zaskakuje przestronną kabiną. Wnętrze Q4 e-tron odpowiada większym o klasę autom spalinowym i jest porównywalne z Audi Q5. To zasługa sporego rozstawu osi (2,76 m), szerokiej kabiny i płaskiej podłogi. Pojemność bagażnika także nie pozostawia wiele do życzenia.
Elektryczne Q4, podobnie jak spalinowe modele Audi, jest łatwe w obsłudze, a rodzaj napędu nie komplikuje życia kierowcy i pasażerom. Nie jest to futurystyczny „elektryk” pozbawiony dobrze znanych kierowcom innych aut rozwiązań. Cyfrowe wskaźniki czy mnogość funkcji obsługiwanych za pomocą ekranu centralnego podkreślają jego nowoczesną naturę, ale obsługa klimatyzacji czy ustawień trybów jazdy Audi Drive Select ma klasyczny charakter.
Co typowe dla marek premium, możliwości konfiguracji i wyposażenia dodatkowego są wyjątkowo liczne, a wiele z nich pogrupowanych jest w sensowne pakiety.
Nasz 6-miesięczny test długodystansowy przypadnie w większości na okres jesienno-zimowy, więc będziemy mieli dobrą okazję, żeby uzyskać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące elektryków, w tym to o rzeczywisty zasięg Q4 e-tron.
Dane techniczne | Audi Q4 e-tron 40 S line |
---|---|
silnik | elektryczny |
moc maksymalna | 204 KM |
maksymalny moment obrotowy | 310 Nm |
napęd | na koła tylne |
skrzynia biegów | aut., 1-biegowa |
pojemność akumulatora | 77 (netto)/82 (brutto) kWh |
Osiągi fabryczne | |
0-100 km/h | 8,5 s |
prędkość maks. | 160 km/h |
zasięg | 464-532 km |
Zużycie energii | |
średnie fabryczne | 16,8-19,4 kWh/100 km |
średnie testowe: | 23,0 kWh/100 km |
Przebieg | |
całkowity | 920 km |
w teście | 605 km |
Audi Q4 e-tron dostępne jest w trzech wariantach: 35 (170 KM) i 40 (204 KM) mają napęd na tył, a topowa odmiana 50 quattro dysponuje układem 4x4 i dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 299 KM. Najsłabsza wersja wyposażona jest w akumulator 52 kWh, natomiast ten w środkowej i najmocniejszej ma pojemność netto wynoszącą 77 kWh.
Z autem otrzymamy przewód do ładowania ze stacji publicznych i ładowarkę pokładową (maks. 11 kW). W cenie 3240 zł można dokupić mobilny system e-tron Compact (tzw. Mode 2) wyposażony w różne przewody do podłączenia do sieci z wtykami do domowej instalacji elektrycznej i wtykami przemysłowymi. Możliwe jest uzyskanie mocy ładowania do 11 kW przy sieci 3-fazowej lub 7,4 kW przy sieci 1-fazowej. Diody na panelu pokazują status systemu ładowania.