Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – tył w ruchu na torze

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – próby sprawnościowe na torze

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – próby sprawnościowe na torze

Sylwetka i detale Arkany R.S. Line sugerują jej sportowy charakter. Sprawdziliśmy, jak prowadzi się nasz długodystansowy egzemplarz.

SUV-y generalnie nie służą do dynamicznej jazdy. Ich nabywcom zwykle zależy na komforcie podróży i wygodzie zajmowania miejsc we wnętrzu. Chcąc samochodu zwinnie przemykającego między ciasnymi zakrętami, nie szukaliby przecież takiego ze zwiększonym prześwitem. Choć są wyjątki i nawet wśród SUV-ów da się znaleźć takie, które prowadzą się jak „zwykłe” auta, a nawet potrafią zapewnić kierowcy sporą dawkę frajdy z szybkiej jazdy. Czy nowy francuski „SUV-coupe” należy do tej grupy?

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – przód w ruchu na torze

Renault jest zwinne i całkiem chętnie reaguje na ruchy kierownicy... o ile nie są one gwałtowne. W slalomie nie zachwyca.

Jeśli chodzi o design, zdecydowanie można mówić o dynamice. Dzięki mocno opadającej linii dachu Arkana wygląda na usportowioną. W testowanej odmianie R.S. Line podkreślają to zmiany zewnętrzne. Składają się na nie inaczej stylizowany przedni zderzak z kontrastową listwą i powiększonymi optycznie wlotami wypełnionymi siatką, imitacje wydechu oraz charakterystyczne 18-calowe felgi z czerwonym akcentem (katalog akcesoriów pozwala dołożyć podobne detale na zderzaku czy listwach drzwi). W środku usportowiona wersja Arkany wyróżnia się fotelami obszytymi połączeniem skóry z Alcantarą i czarną podsufitką. Dopełnieniem są małe znaczki R.S. Line na kierownicy oraz błotnikach.

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – wyświetlacz z trybami jazdy

Prowadzący Arkanę może zmieniać tryby jazdy, ma też możliwość samodzielnej konfiguracji pracy układu kierowniczego i czułości pedału gazu. Różnice są całkiem wyraźnie odczuwalne.

O dynamicznych zdolnościach Renault nie da się jednak zbyt wiele napisać. Znane z innych odmian zawieszenie sprawia, że auto okazuje się całkiem komfortowe, a do tego prowadzi się pewnie i bezpiecznie... ale nie sportowo (choć po ujęciu gazu w szybkim łuku nieco „nadrzuca” tyłem). Ma skłonność do podsterowności, sprawnie „gaszoną” przez ESP, a w slalomie wyraźnie przechyla się i nie błyszczy chęcią do nagłych naprzemiennych skrętów.

Na niezłą ocenę zasługują hamulce, które na letnich oponach zatrzymywały opisywaną Arkanę z prędkości 100 km/h po 36,5-37,7 m (w zależności od temperatury tarcz i powietrza oraz stanu nawierzchni), a na „zimówkach” potrzebują na to samo o około 6 metrów więcej.

Dane techniczne Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line
Silnik  benz., R4, 16V + dwa elektryczne
Moc maksymalna (benz.) 94 KM
Moc maksymalna (2 x elektr.) 49 + 20 KM
Moc systemowa 143 KM
Makymalny moment obr. 148 + 205 + 50 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów bezstopniowa
Osiągi fabryczne
0-100 km/h 10,8 s
pr. maks. 172 km/h
Zużycie paliwa
średnie fabryczne 4,9-5,0 l/100 km
średnie testowe 5,9 l/100 km 
Przebieg
całkowity 21 572 km
w teście 21 548 km

Czytaj także