Sylwetka i detale Arkany R.S. Line sugerują jej sportowy charakter. Sprawdziliśmy, jak prowadzi się nasz długodystansowy egzemplarz.
SUV-y generalnie nie służą do dynamicznej jazdy. Ich nabywcom zwykle zależy na komforcie podróży i wygodzie zajmowania miejsc we wnętrzu. Chcąc samochodu zwinnie przemykającego między ciasnymi zakrętami, nie szukaliby przecież takiego ze zwiększonym prześwitem. Choć są wyjątki i nawet wśród SUV-ów da się znaleźć takie, które prowadzą się jak „zwykłe” auta, a nawet potrafią zapewnić kierowcy sporą dawkę frajdy z szybkiej jazdy. Czy nowy francuski „SUV-coupe” należy do tej grupy?
Renault jest zwinne i całkiem chętnie reaguje na ruchy kierownicy... o ile nie są one gwałtowne. W slalomie nie zachwyca.
Jeśli chodzi o design, zdecydowanie można mówić o dynamice. Dzięki mocno opadającej linii dachu Arkana wygląda na usportowioną. W testowanej odmianie R.S. Line podkreślają to zmiany zewnętrzne. Składają się na nie inaczej stylizowany przedni zderzak z kontrastową listwą i powiększonymi optycznie wlotami wypełnionymi siatką, imitacje wydechu oraz charakterystyczne 18-calowe felgi z czerwonym akcentem (katalog akcesoriów pozwala dołożyć podobne detale na zderzaku czy listwach drzwi). W środku usportowiona wersja Arkany wyróżnia się fotelami obszytymi połączeniem skóry z Alcantarą i czarną podsufitką. Dopełnieniem są małe znaczki R.S. Line na kierownicy oraz błotnikach.
Prowadzący Arkanę może zmieniać tryby jazdy, ma też możliwość samodzielnej konfiguracji pracy układu kierowniczego i czułości pedału gazu. Różnice są całkiem wyraźnie odczuwalne.
O dynamicznych zdolnościach Renault nie da się jednak zbyt wiele napisać. Znane z innych odmian zawieszenie sprawia, że auto okazuje się całkiem komfortowe, a do tego prowadzi się pewnie i bezpiecznie... ale nie sportowo (choć po ujęciu gazu w szybkim łuku nieco „nadrzuca” tyłem). Ma skłonność do podsterowności, sprawnie „gaszoną” przez ESP, a w slalomie wyraźnie przechyla się i nie błyszczy chęcią do nagłych naprzemiennych skrętów.
Na niezłą ocenę zasługują hamulce, które na letnich oponach zatrzymywały opisywaną Arkanę z prędkości 100 km/h po 36,5-37,7 m (w zależności od temperatury tarcz i powietrza oraz stanu nawierzchni), a na „zimówkach” potrzebują na to samo o około 6 metrów więcej.
| Dane techniczne | Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line |
|---|---|
| Silnik | benz., R4, 16V + dwa elektryczne |
| Moc maksymalna (benz.) | 94 KM |
| Moc maksymalna (2 x elektr.) | 49 + 20 KM |
| Moc systemowa | 143 KM |
| Makymalny moment obr. | 148 + 205 + 50 Nm |
| Napęd | przedni |
| Skrzynia biegów | bezstopniowa |
| Osiągi fabryczne | |
| 0-100 km/h | 10,8 s |
| pr. maks. | 172 km/h |
| Zużycie paliwa | |
| średnie fabryczne | 4,9-5,0 l/100 km |
| średnie testowe | 5,9 l/100 km |
| Przebieg | |
| całkowity | 21 572 km |
| w teście | 21 548 km |