Jest już ciepło (ale nie gorąco), więc temperatury dla aut elektrycznych mamy optymalne – bo te niskie raczej im nie służą. W tym drugim wypadku sytuacja nie jest jednak aż tak zła, jak wielu kierowców mogłoby przypuszczać. Na dowód przytaczamy nasze zimowe doświadczenia z eksploatacji długodystansowego Audi Q4 e-tron 40.
W mroźne dni chyba każdy użytkownik smartfona doświadczył problemu w postaci topniejącego w oczach stanu naładowania baterii, a nawet przypadkowego resetowania się urządzenia. W przypadku aut na prąd sytuacja na szczęście nie jest tak skrajnie niekorzystna.
Nie można jednak stwierdzić, że zima nie daje się we znaki „elektrykom”. Auto pozostawione na otwartej przestrzeni na dzień czy dwa nie traci samoistnie stanu naładowania akumulatora. Głównym problemem jest ubytek zasięgu spowodowany pracą elektrycznej nagrzewnicy.
W najlepszej sytuacji są kierowcy mający w garażu wallbox – ścienna ładowarka pozwala na podgrzanie kabiny bez tracenia zasięgu. Jeżeli nią nie dysponujemy, trzeba się pogodzić ze zmniejszeniem zasięgu przynajmniej o 50-80 km względem obserwowanego w dni, które nie wymuszają korzystania z ogrzewania czy klimatyzacji.
Przednia część wnętrza dobrze znosi upływ kilometrów. Z tylnej na większych nierównościach czasem słychać postukiwanie.
Elektryczne ogrzewanie ma też plusy – rozpoczyna pracę z pełną mocą kilka chwil po wciśnięciu włącznika. Rozwiązuje to problem skrobania szyb z lodu – po kilkudziesięciu sekundach pracy nagrzewnicy można go bez używania siły ściągnąć z powierzchni szkła. Szybciej niż w przypadku aut spalinowych jazdą w nagrzanym wnętrzu mogą się cieszyć także pasażerowie.
W największe mrozy, zwłaszcza przy mocno rozładowanym akumulatorze, okazuje się, że także samochodowi elektrycznemu nie sposób „dać na zimnym”. Elektronika ogranicza pełną dostępną moc silnika. Zaobserwowaliśmy to także podczas jesiennej jazdy po Nürburgringu – pod koniec okrążenia moc została lekko ograniczona z powodu wysokiej temperatury.
Dane techniczne | Audi Q4 e-tron 40 S line |
---|---|
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 204 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 310 Nm |
Napęd | na koła tylne |
Skrzynia biegów | aut., 1-biegowa |
Pojemność akumulatora | 77 (netto)/82 (brutto) kWh |
Osiągi fabryczne | |
0-100 km/h | 8,5 s |
prędkość maks. | 160 km/h |
zasięg | 464-532 km |
Zużycie energii | |
średnie fabryczne | 16,8-19,4 kWh/100 km |
średnie testowe | 23,5 kWh/100 km |
Przebieg | |
całkowity | 13 967 km |
w teście | 13 943 km |