Renault Arkana w hybrydowej wersji E-Tech jest o 4000 zł droższe od benzynowej odmiany TCe 160. Czy warto dopłacać?
Jeszcze kilka lat temu Renault słynęło z doskonałych silników Diesla – zwłaszcza 2.0 dCi, który godził dynamikę z ekonomią i trwałością. Czasy się jednak zmieniają.
Nabywca modelu Arkana ma do wyboru wyłącznie silniki benzynowe. Te o pojemności 1,3 l są turbodoładowane i wyposażone w układy miękkiej hybrydy z rozrusznikoalternatorem. Z kolei Arkana E-Tech to już klasyczna hybryda, która w określonych warunkach może poruszać się wyłącznie siłami prądu z litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,2 kWh.
Z suchych danych technicznych wynika, że wariant czysto benzynowy jest znacznie bardziej dynamiczny niż hybryda – od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,1 s (hybryda: 10,8 s).
Nie można jednak zapominać, że czym innym jest dynamika mierzona podczas ruszania z gazem w podłodze ze startu zatrzymanego, a czymś zupełnie innym – zachowanie auta w realnych warunkach drogowych. W tym drugim przypadku szala przechyla się na stronę hybrydy. Dzięki bezstopniowej przekładni Arkana E-Tech rusza płynnie, a kombinacja dwóch silników elektrycznych zapewnia jej dobrą reakcję na gaz bez względu na prędkość.
Arkana z silnikiem TCe (także w słabszej wersji 140) seryjnie otrzymuje 7-biegową, dwusprzęgową skrzynię EDC. Jej wady wychodzą na jaw przy pierwszej próbie dynamicznego ruszenia z miejsca – towarzyszy temu szarpnięcie. Próba znacznej zmiany prędkości kończy się chwilą oczekiwania na redukcję biegu lub zbudowanie ciśnienia doładowania. Przy spokojnej jeździe sterownik skrzyni utrzymuje możliwie niskie obroty, a wyraźna siła ciągu pojawia się w okolicach 1800 obr./min. Przy delikatnym hamowaniu czuć, jak skrzynia redukuje biegi. Konkurencyjne przekładnie zostały pod tym względem lepiej dopracowane.
W cyklu miejskim wersja benzynowa domaga się prawie 8 l/100 km. Hybrydowa Arkana nawet przy dynamicznej jeździe spala 6 l/100 km, a delikatniej operując gazem, można zaoszczędzić jeszcze ponad 1 l/100 km.
Nie sposób jednak stwierdzić, że hybryda jest jednoznacznie lepszym wyborem. Benzynową Arkanę można polecić osobom często wyruszającym w trasy. Przy jeździe bocznymi drogami auto spala niecałe 5 l/100 km. Na drogach ekspresowych i autostradach z baku ubywa 6-8 l/100 km. Tu wersja TCe znacznie sprawniej nabiera prędkości. Podczas przyspieszania w takich warunkach benzynowy silnik hybrydy zaczyna pracować na wysokich obrotach, co kończy sie sporym hałasem w kabinie i poczuciem, że niepotrzebnie forsujemy samochód.
Również w wersji Intens Arkana ma wygodne i dobrze wyprofilowane fotele z odpowiednim zakresem regulacji.
Pod podwójną podłogą benzynowej Arkany TCe wygospodarowano wnękę na koło dojazdowe. Hybryda ma tylko zestaw naprawczy.

W hybrydowej Arkanie selektor kierunku jazdy nie ma mechanicznego połączenia ze skrzynią i po użyciu zawsze wraca w środkowe położenie.

Wyświetlacze obu wersji są identyczne, jednak wariant TCe zamiast wskaźnika wykorzystania mocy ma klasyczny obrotomierz.

Rodzaj i sposób przekazywania informacji jest uzależniony od trybu jazdy oraz ustawień wyświetlacza.


Po naciśnięciu przycisku EV hybrydowa Arkana może pokonywać odległości do 3 km, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Można się w nim rozpędzać do 75 km/h. O aktywacji tego trybu decyduje komputer, który bierze pod uwagę aktualne zapotrzebowanie na moc czy stopień naładowania akumulatora trakcyjnego. Zapasy energii są „odbudowywane” podczas hamowania lub dzięki pracy silnika tłokowego.
| Dane techniczne | Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line |
|---|---|
| Silnik | benz., R4, 16V + dwa elektryczne |
| Moc maksymalna (benz.) | 94 KM |
| Moc maksymalna (2 x elektr.) | 49 + 20 KM |
| Moc systemowa | 143 KM |
| Makymalny moment obr. | 148 + 205 + 50 Nm |
| Napęd | przedni |
| Skrzynia biegów | bezstopniowa |
| Osiągi fabryczne | |
| 0-100 km/h | 10,8 s |
| pr. maks. | 172 km/h |
| Zużycie paliwa | |
| średnie fabryczne | 4,9-5,0 l/100 km |
| średnie testowe | 5,9 l/100 km |
| Przebieg | |
| całkowity | 10 484 km |
| w teście | 10 460 km |
Efektowny lakier „Pomarańczowy Valencia” został zarezerwowany dla wariantu R.S. Line. Nie wymaga dopłaty.
Ceny:
Podstawowa (Intens, test.) 135 900 zł
Topowa (R.S. Line) 147 900 zł
Wyposażenie (Intens):
m.in. indukcyjna ładowarka, aktywny tempomat, cyfrowe wskaźniki 10,25”, system multimedialny Easy Link 9.3” z nawigacją, selektor trybów jazdy
Ceny:
Podstawowa (Zen) 128 900 zł
Testowana (R.S. Line) 151 900 zł
Wyposażenie (R.S. Line):
m.in. tapicerka ze skóry i alcantary, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, asystent parkowania, fotochromatyczne lusterko, pakiet stylistyczny R.S. Line