Renault Arkana w hybrydowej wersji E-Tech jest o 4000 zł droższe od benzynowej odmiany TCe 160. Czy warto dopłacać?
Jeszcze kilka lat temu Renault słynęło z doskonałych silników Diesla – zwłaszcza 2.0 dCi, który godził dynamikę z ekonomią i trwałością. Czasy się jednak zmieniają.
Nabywca modelu Arkana ma do wyboru wyłącznie silniki benzynowe. Te o pojemności 1,3 l są turbodoładowane i wyposażone w układy miękkiej hybrydy z rozrusznikoalternatorem. Z kolei Arkana E-Tech to już klasyczna hybryda, która w określonych warunkach może poruszać się wyłącznie siłami prądu z litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,2 kWh.
Z suchych danych technicznych wynika, że wariant czysto benzynowy jest znacznie bardziej dynamiczny niż hybryda – od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,1 s (hybryda: 10,8 s).
Nie można jednak zapominać, że czym innym jest dynamika mierzona podczas ruszania z gazem w podłodze ze startu zatrzymanego, a czymś zupełnie innym – zachowanie auta w realnych warunkach drogowych. W tym drugim przypadku szala przechyla się na stronę hybrydy. Dzięki bezstopniowej przekładni Arkana E-Tech rusza płynnie, a kombinacja dwóch silników elektrycznych zapewnia jej dobrą reakcję na gaz bez względu na prędkość.
Arkana z silnikiem TCe (także w słabszej wersji 140) seryjnie otrzymuje 7-biegową, dwusprzęgową skrzynię EDC. Jej wady wychodzą na jaw przy pierwszej próbie dynamicznego ruszenia z miejsca – towarzyszy temu szarpnięcie. Próba znacznej zmiany prędkości kończy się chwilą oczekiwania na redukcję biegu lub zbudowanie ciśnienia doładowania. Przy spokojnej jeździe sterownik skrzyni utrzymuje możliwie niskie obroty, a wyraźna siła ciągu pojawia się w okolicach 1800 obr./min. Przy delikatnym hamowaniu czuć, jak skrzynia redukuje biegi. Konkurencyjne przekładnie zostały pod tym względem lepiej dopracowane.
W cyklu miejskim wersja benzynowa domaga się prawie 8 l/100 km. Hybrydowa Arkana nawet przy dynamicznej jeździe spala 6 l/100 km, a delikatniej operując gazem, można zaoszczędzić jeszcze ponad 1 l/100 km.
Nie sposób jednak stwierdzić, że hybryda jest jednoznacznie lepszym wyborem. Benzynową Arkanę można polecić osobom często wyruszającym w trasy. Przy jeździe bocznymi drogami auto spala niecałe 5 l/100 km. Na drogach ekspresowych i autostradach z baku ubywa 6-8 l/100 km. Tu wersja TCe znacznie sprawniej nabiera prędkości. Podczas przyspieszania w takich warunkach benzynowy silnik hybrydy zaczyna pracować na wysokich obrotach, co kończy sie sporym hałasem w kabinie i poczuciem, że niepotrzebnie forsujemy samochód.
Również w wersji Intens Arkana ma wygodne i dobrze wyprofilowane fotele z odpowiednim zakresem regulacji.
Pod podwójną podłogą benzynowej Arkany TCe wygospodarowano wnękę na koło dojazdowe. Hybryda ma tylko zestaw naprawczy.
W hybrydowej Arkanie selektor kierunku jazdy nie ma mechanicznego połączenia ze skrzynią i po użyciu zawsze wraca w środkowe położenie.
Wyświetlacze obu wersji są identyczne, jednak wariant TCe zamiast wskaźnika wykorzystania mocy ma klasyczny obrotomierz.
Rodzaj i sposób przekazywania informacji jest uzależniony od trybu jazdy oraz ustawień wyświetlacza.
Po naciśnięciu przycisku EV hybrydowa Arkana może pokonywać odległości do 3 km, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Można się w nim rozpędzać do 75 km/h. O aktywacji tego trybu decyduje komputer, który bierze pod uwagę aktualne zapotrzebowanie na moc czy stopień naładowania akumulatora trakcyjnego. Zapasy energii są „odbudowywane” podczas hamowania lub dzięki pracy silnika tłokowego.
Dane techniczne | Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line |
---|---|
Silnik | benz., R4, 16V + dwa elektryczne |
Moc maksymalna (benz.) | 94 KM |
Moc maksymalna (2 x elektr.) | 49 + 20 KM |
Moc systemowa | 143 KM |
Makymalny moment obr. | 148 + 205 + 50 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | bezstopniowa |
Osiągi fabryczne | |
0-100 km/h | 10,8 s |
pr. maks. | 172 km/h |
Zużycie paliwa | |
średnie fabryczne | 4,9-5,0 l/100 km |
średnie testowe | 5,9 l/100 km |
Przebieg | |
całkowity | 10 484 km |
w teście | 10 460 km |
Ceny:
Podstawowa (Intens, test.) 135 900 zł
Topowa (R.S. Line) 147 900 zł
Wyposażenie (Intens):
m.in. indukcyjna ładowarka, aktywny tempomat, cyfrowe wskaźniki 10,25”, system multimedialny Easy Link 9.3” z nawigacją, selektor trybów jazdy
Ceny:
Podstawowa (Zen) 128 900 zł
Testowana (R.S. Line) 151 900 zł
Wyposażenie (R.S. Line):
m.in. tapicerka ze skóry i alcantary, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, asystent parkowania, fotochromatyczne lusterko, pakiet stylistyczny R.S. Line