Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q4 40 e-tron S line na torze

Audi Q4 40 e-tron S line – wyprawa na tor

Audi Q4 40 e-tron S line – wyprawa na tor

Jak „elektryk" sprawdzi się w długiej podróży za granicę? Testowym Audi Q4 e-tron wybraliśmy się do Niemiec – na słynny tor Nürburgring. Zahaczyliśmy też o Holandię. Razem – prawie 3300 km w trasie.

Napęd elektryczny błyskawicznie zyskuje na popularności. Z prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych licznika elektromobilności wynika, że wg danych z końca kwietnia 2022 r. w Polsce były zarejestrowane łącznie 46 552 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym. Mimo to wciąż nie brakuje opinii, że samochody zasilane prądem nie są pełnowartościowe.

Aby móc w możliwie skondensowanej dawce zapoznać się ze wszystkimi plusami elektryków, testowanym na długim dystansie Audi Q4 e-tron wybraliśmy się w podróż na zachód Europy.

Jednym z jej punktów była wizyta na legendarnej Północnej Pętli Nürburgringu. W czasie gdy nie trwają na niej wyścigi lub testy prototypów aut, pełni rolę 20,8-kilometrowej płatnej drogi z 73 zakrętami, którą można pokonać dowolnym pojazdem.

Audi Q4 e-tron 40 S line na torze tył

Karuzela to jedna z najbardziej rozpoznawalnych części Nürburgringu.

Miłośnicy motoryzacji śledzący zdjęcia z toru pojawiające się w serwisie racetracker.de stwierdzili, że Q4 e-tron było pierwszym na „Ringu” zarejestrowanym w Polsce „elektrykiem”. Niektórzy z nich liczyli na Teslę...

W górach Eifel jesienią pogoda nie zawsze dopisuje, ale nawet podczas jazdy po wilgotnej nawierzchni toru Audi potwierdziło, że nastawy jego zawieszenia zapewniają wysoką precyzję prowadzenia i duży margines bezpieczeństwa. Dobrze skalibrowana i szybko działająca kontrola trakcji sprawia, że tylne koła nie walczą o przyczepność.

Następnie zabraliśmy Q4 do Holandii, gdzie wąskie drogi i ograniczenia prędkości istotnie zmniejszyły zużycie energii. Dzięki licznym stacjom ładowania jej uzupełnianie nie stanowiło problemu. Szkoda tylko, że w POI w nawigacji Audi łatwiej wyszukać stacje benzynowe niż ładowania. Na szczęście przy planowaniu trasy auto samo je lokalizuje i sugeruje strategię ładowania w kolejnych punktach.

„Elektryk” w podróży

Audi Q4 40 e-tron S line – informacje praktyczne, ceny, koszty

CCS Hypercharging

CCS Hypercharger  – wyświetacz

Stacje określane jako CCS Hypercharger są w stanie ładować akumulatory prądem o mocy 175-350 kW. Głównym ograniczeniem w tempie ładowania staje się wówczas moc prądu, jaką jest w stanie przyjąć większość pojazdów.

Prąd ze stacji Shell

Audi Q4 e-tron 40 S line przy stacji ładowania

Koncern Shell włączył się w rozwój szybkich stacji ładowania. Część punktów otwarto we współpracy z operatorem Ionity. Do końca br. 21 z nich ma powstać w środkowej i wschodniej Europie.

Samochody elektryczne na zachodzie Europy

Audi Q4 e-tron 40 S line wśród zaparkowanych aut

W Holandii kilka zaparkowanych obok siebie „elektryków” nie jest rzadkim widokiem.

W wielu rejonach Polski auta elektryczne wciąż są rzadko spotykane. Nierównomiernie jest też rozłożona sieć punktów ładowania. Nawet przy głównych szlakach tranzytowych ładowarki są rzadko rozmieszczone i często pojedyncze.

W Niemczech czy Holandii sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Liczba „elektryków” oraz hybryd plug-in jest nieporównywalnie większa, stacje ładowania są gęściej rozmieszczone, a na jednej nierzadko pracuje kilkanaście słupków z prądem. Nawet w późnych godzinach wieczornych większość z nich nie stoi pusta.

Dane techniczne Audi Q4 e-tron 40 S line
Silnik  elektryczny
Moc maksymalna 204 KM
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm
Napęd na koła tylne
Skrzynia biegów aut., 1-biegowa
Pojemność akumulatora 77 (netto)/82 (brutto) kWh
Osiągi fabryczne
0-100 km/h 8,5 s
prędkość maks. 160 km/h
Zużycie energii
średnie fabryczne 16,8-19,4 kWh/100 km
średnie testowe: 18,6 kWh/100 km (trasa mieszana, 3287 km)
Przebieg
całkowity 6967 km
w teście 6652 km

Ceny Audi Q4 40 e-tron

Podstawowa (aktualna)         222 400 zł
Podstawowa (na początku testu)      221 100 zł
Egz. w teście (na początku testu)      325 500 zł

Wydatki

  • Ładowanie
    Z aplikacji Greenway  205,43 zł
    Opłacone kartą e-tron           1011,23 zł
  • Opony zimowe (zakup, wymiana, magazynowanie letnich)             10 025 zł
  • Diagnostyka w AS0 + naprawy          0 zł
  • Inne koszty (mycie, itp.)         300 zł
  • Wydatki za granicą (parkowanie itp.)           290 zł

Czytaj także