Klasa miejskich sedanów w Europie w zasadzie przestała istnieć. Na posterunku pozostała jednak Dacia Logan. I ma się coraz lepiej.
Miejskie sedany, jak choćby Renault Thalia czy Fiat Siena, sprzedawały się na wielu rynkach bardzo dobrze. Teraz ta niegdyś całkiem rozbudowana klasa aut w Europie prawie zniknęła. Prawie, bo Dacia nadal oferuje Logana. W skali całego kontynentu znajduje on wprawdzie czterokrotnie mniej klientów niż hatchback Sandero, ale w rodzimej Rumunii jest bestsellerem i zapewne głównie dlatego wciąż opłaca się go produkować.
Tak czy inaczej, metamorfoza, jaką przeszedł Logan w trzeciej generacji, robi duże wrażenie. Ma nową platformę, zdecydowanie lepsze proporcje (relację szerokości do wysokości), a wyraźne przetłoczenia na karoserii i ciekawie zaprojektowane światła na pewno nie przywodzą na myśl budżetowego pojazdu. Przede wszystkim jednak kabina stała się naprawdę przyjemna. Nowoczesne, sprawnie działające multimedia pozwalają zapomnieć, w jak tanim aucie się znajdujemy.
DANE TECHNICZNE | Dacia Logan 1.0 TCe |
---|---|
Silnik | benz., turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Moc maksymalna (benz.) | 90 KM/4800 |
Moc maksymalna (LPG) | 100 KM/4600 |
Maks. moment obr. (benz.) | 160 Nm/2100 |
Maks. moment obr. (LPG) | 170 Nm/2000 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni, man./6-b. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 440/185/150/265 cm |
Średnica zawracania | 10,7 m |
Masa/ładowność | 1124/465 kg |
Pojemność bagażnika | 528 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 50/40 l (Pb 95/LPG) |
Opony | 185/65 R15 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna (benz./LPG) | 181/186 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Średnie zużycie paliwa (benz./LPG) | 5,2/6,8 l/100 km |
Zasięg (benz.+LPG) | 1540 (960+580) km |
Cena (wersja Comfort) | 56 400 zł |
Logan ma w porównaniu z Sandero o 5 cm dłuższy rozstaw osi (mierzy 265 cm), dzięki czemu z tyłu jest więcej miejsca na nogi. Cztery dorosłe wysokie osoby bez problemu odbędą Dacią nawet długą podróż.
Bagażnik jest bardzo duży – ma 528 l – ale w pełnym wykorzystaniu pojemności przeszkadzają potężne zawiasy. Niestety po złożeniu oparć kanapy powstaje duży próg.
Jeśli chodzi o wybór silników, klient ma ułatwione zadanie – Logan jest bowiem oferowany jedynie z litrową, wyposażoną w zasilanie LPG (instalacja montowana fabrycznie) jednostką. Wlew LPG znajduje się obok tego od benzyny, komputer pokładowy podaje wszystkie najważniejsze parametry dla obu rodzajów paliwa, a sam zbiornik ma dużą pojemność 50 l (40 l do zatankowania). Tak to właśnie zawsze powinno wyglądać.
Litrowa jednostka Dacii nieco wibruje i ma charakterystyczne brzmienie (układ R3), ale zapewnia wystarczające osiągi (na gazie są lepsze niż na benzynie, a silnik ma o 10 KM więcej).
Skrzynia biegów pracuje miękko oraz wystarczająco precyzyjnie, ale nie przepada za szybkimi zmianami przełożeń.
DANE TESTOWE | Dacia Logan 1.0 TCe |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h (benz./LPG) | 4,5/4,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h (benz./LPG) | 12,5/11,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h (benz./LPG) | 9,4/8,8 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h (benz./LPG) | 20,5/18,9 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,3 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 37,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,3 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,2 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,2 |
Testowe zużycie benzyny (miasto/trasa/średnie) | 7,1/5,5/6,3 l/100 km |
Testowe zużycie LPG (miasto/trasa/średnie) | 8,9/6,8/7,9 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG) | 1290 (790+500) km |
Logan prowadzi się lekko i całkiem pewnie, jest przy tym naprawdę komfortowy. Warto podkreślić, że Dacia sprawnie hamuje. Spora w tym także zasługa wysokiej klasy ogumienia – w wielu droższych modelach nie są stosowane opony marki Continental (model EcoContact 6).
Za wersję Comfort (bogatszą z dwóch) trzeba zapłacić 56 400 zł. Po dokupieniu kilku dodatków, jak nawigacja, czujniki i kamera cofania (warto, bo widoczność do tyłu nie jest najlepsza) czy elektrycznie sterowane szyby z tyłu, cena rośnie do 59 050 zł, co nadal jest atrakcyjną kwotą. Przede wszystkim jednak koszty bieżącej eksploatacji są bardzo niskie, bo pokonanie 100 km na gazie kosztuje tylko 20 zł (na benzynie Pb 95 – 33 zł).
Potrzeba takich aut jak Logan – niedrogich, prostych i przyjaznych użytkownikowi.