Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Logan 1.0 TCe LPG

Dacia Logan 1.0 TCe LPG – test

Tygodnik Motor

Dacia Logan 1.0 TCe LPG – test

Klasa miejskich sedanów w Europie w zasadzie przestała istnieć. Na posterunku pozostała jednak Dacia Logan. I ma się coraz lepiej.

Miejskie sedany, jak choćby Renault Thalia czy Fiat Siena, sprzedawały się na wielu rynkach bardzo dobrze. Teraz ta niegdyś całkiem rozbudowana klasa aut w Europie prawie zniknęła. Prawie, bo Dacia nadal oferuje Logana. W skali całego kontynentu znajduje on wprawdzie czterokrotnie mniej klientów niż hatchback Sandero, ale w rodzimej Rumunii jest bestsellerem i zapewne głównie dlatego wciąż opłaca się go produkować.

_MIK6498

Trzecia generacja Logana powstała na nowej płycie podłogowej CMF-B.

Dobrze zaplanowany budżet

Tak czy inaczej, metamorfoza, jaką przeszedł Logan w trzeciej generacji, robi duże wrażenie. Ma nową platformę, zdecydowanie lepsze proporcje (relację szerokości do wysokości), a wyraźne przetłoczenia na karoserii i ciekawie zaprojektowane światła na pewno nie przywodzą na myśl budżetowego pojazdu. Przede wszystkim jednak kabina stała się naprawdę przyjemna. Nowoczesne, sprawnie działające multimedia pozwalają zapomnieć, w jak tanim aucie się znajdujemy. 

DANE TECHNICZNE Dacia Logan 1.0 TCe
Silnik benz., turbo
Pojemność skokowa 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna (benz.) 90 KM/4800
Moc maksymalna (LPG) 100 KM/4600
Maks. moment obr. (benz.) 160 Nm/2100
Maks. moment obr. (LPG) 170 Nm/2000
Napęd/skrzynia biegów przedni, man./6-b.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 440/185/150/265 cm
Średnica zawracania 10,7 m
Masa/ładowność 1124/465 kg
Pojemność bagażnika 528 l
Pojemność zbiornika paliwa 50/40 l (Pb 95/LPG)
Opony 185/65 R15
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna (benz./LPG) 181/186 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s
Średnie zużycie paliwa (benz./LPG) 5,2/6,8 l/100 km
Zasięg (benz.+LPG) 1540 (960+580) km
Cena (wersja Comfort) 56 400 zł

Logan ma w porównaniu z Sandero o 5 cm dłuższy rozstaw osi (mierzy 265 cm), dzięki czemu z tyłu jest więcej miejsca na nogi. Cztery dorosłe wysokie osoby bez problemu odbędą Dacią nawet długą podróż.

_MIK5692

Przyzwoite materiały i solidny montaż. Seryjny w wersji Comfort system multimedialny zapewnia łaczność z Apple CarPlay oraz Android Auto.

Bagażnik jest bardzo duży – ma 528 l – ale w pełnym wykorzystaniu pojemności przeszkadzają potężne zawiasy. Niestety po złożeniu oparć kanapy powstaje duży próg.

Jeśli chodzi o wybór silników, klient ma ułatwione zadanie – Logan jest bowiem oferowany jedynie z litrową, wyposażoną w zasilanie LPG (instalacja montowana fabrycznie) jednostką. Wlew LPG znajduje się obok tego od benzyny, komputer pokładowy podaje wszystkie najważniejsze parametry dla obu rodzajów paliwa, a sam zbiornik ma dużą pojemność 50 l (40 l do zatankowania). Tak to właśnie zawsze powinno wyglądać.

_MIK5545
1-litrowy, 3-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem wytwarza 90 KM przy zasilaniu benzyną oraz 100 KM na LPG.

Litrowa jednostka Dacii nieco wibruje i ma charakterystyczne brzmienie (układ R3), ale zapewnia wystarczające osiągi (na gazie są lepsze niż na benzynie, a silnik ma o 10 KM więcej).

Skrzynia biegów pracuje miękko oraz wystarczająco precyzyjnie, ale nie przepada za szybkimi zmianami przełożeń.

DANE TESTOWE Dacia Logan 1.0 TCe
Przyspieszenie 0-50 km/h (benz./LPG) 4,5/4,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h (benz./LPG) 12,5/11,9 s
Elastyczność 60-100 km/h (benz./LPG) 9,4/8,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h (benz./LPG) 20,5/18,9 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,3 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,2 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,2
Testowe zużycie benzyny (miasto/trasa/średnie) 7,1/5,5/6,3 l/100 km
Testowe zużycie LPG (miasto/trasa/średnie) 8,9/6,8/7,9 l/100 km
Rzeczywisty zasięg (benz.+LPG) 1290 (790+500) km

Logan prowadzi się lekko i całkiem pewnie, jest przy tym naprawdę komfortowy. Warto podkreślić, że Dacia sprawnie hamuje. Spora w tym także zasługa wysokiej klasy ogumienia – w wielu droższych modelach nie są stosowane opony marki Continental (model EcoContact 6).

Wydatki pod kontrolą

Za wersję Comfort (bogatszą z dwóch) trzeba zapłacić 56 400 zł. Po dokupieniu kilku dodatków, jak nawigacja, czujniki i kamera cofania (warto, bo widoczność do tyłu nie jest najlepsza) czy elektrycznie sterowane szyby z tyłu, cena rośnie do 59 050 zł, co nadal jest atrakcyjną kwotą. Przede wszystkim jednak koszty bieżącej eksploatacji są bardzo niskie, bo pokonanie 100 km na gazie kosztuje tylko 20 zł (na benzynie Pb 95 – 33 zł).

Dacia Logan 1.0 TCe LPG – test: podsumowanie

  • Przestronna kabina, duży bagażnik, bardzo dobra instalacja LPG, niska cena
  • Przeciętna dynamika, mało systemów bezpieczeństwa, słaba widoczność do tyłu

Potrzeba takich aut jak Logan – niedrogich, prostych i przyjaznych użytkownikowi.

Czytaj także