Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Fiat 500 Hybrid

Fiat 500 Hybrid – test

Fiat 500 Hybrid – test

Fiat 500 w wersji Hybrid jest „trochę” hybrydowy, nieco oszczędniejszy i tak samo uroczy jak zawsze.

Fiat 500 to samochód ponadczasowy. We współczesnym wcieleniu debiutował w 2007 r. i od tamtej pory cieszy się niezmienną popularnością – co roku znajduje w Europie blisko 200 tys. nabywców. Pomagają mu w tym regularne modernizacje.

KSZ_FIAT_500_II_FL_HYBRID_EXTERIOR_006
Cena bazowej wersji 500 Hybrid (Pop) na tle wcześniejszej najtańszej odmiany z silnikiem 1.2 wzrosła o 4100 zł.

Ostatnia z nich przyniosła premierę wersji Hybrid – miejsce bazowego 4-cylindrowego silnika 1.2 zajęła 3-cylindrowa, zelektryfikowana jednostka 1.0 (wersja 1.2 jest nadal oferowana w połączeniu ze zautomatyzowaną przekładnią). Cel: niższe zużycie paliwa i „załapanie się” na przywileje, którymi w niektórych krajach cieszą się posiadacze hybryd. Ta „hybrydowość” Fiata 500 ogranicza się jednak do tzw. układu miękkiej hybrydy.

Dane testowe Fiat
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,7 s
Elastyczność 60-100 km/h 12.2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 22,2 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 37,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 68,5 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,9
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 6,6/5,0/5,8 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 600 km

W tym przypadku jest to alternator zintegrowany z rozrusznikiem (instalacja 12 V), który pełni funkcję wspomagającego silnika elektrycznego (do 5 KM) i generatora odzyskującego energię, oraz dodatkowy akumulator 11 Ah. Takie rozwiązanie jest niedrogie w produkcji, ale nie oferuje możliwości jazdy wyłącznie „na prądzie”. W praktyce silnik 500 Hybrid już od pierwszych chwil ujmuje wysoką kulturą pracy.

Mimo swojego rynkowego stażu Fiat 500 ma bardzo kompetentne, przyjemnie zestrojone podwozie

Trudno „dosłuchać się”, że pod maską pracuje jednostka o 3 cylindrach. Choć sprint do setki jest gorszy niż wersji 1.2, czasy elastyczności są już odczuwalnie lepsze (60-100 km/h na czwartym biegu w 12,2 wobec 14,7 s oraz 80-120 km/h na ostatnim biegu w 22,2 wobec 25,6 s). Silnik nie przepada za wysokimi obrotami, ale dynamika w zupełności wystarczy do sprawnej jazdy po mieście i okolicznych arteriach.

KSZ_FIAT_500_II_FL_HYBRID_INTERIOR_032
Silnik 1.0 R3 pracuje bardzo kulturalnie. Umieszczono go o 4,5 cm niżej niż 1.2 R4. Efekt: lepsze prowadzenie.

Podobnie jak w przypadku innych miękkich hybryd atutem „500” jest też błyskawiczna praca układu start-stop, który uruchamia się już poniżej 30 km/h (po wrzuceniu „luzu”). No i w przeciwieństwie do wersji 1.2 biegów w przód jest 6, a nie 5. Zelektryfikowany napęd przynosi spore oszczędności na paliwie – 6,5 l na 100 km w korkach i 4,2 l w trasie to o 0,5-1 l mniej niż wyniki wersji 1.2. Poza tym, mimo długiego rynkowego stażu, Fiat 500 dzielnie się trzyma – ma dojrzałe, ciche i komfortowe zawieszenie, dobrze hamuje, zwinnie się prowadzi, a jego kokpit jest łatwy w obsłudze.

KSZ_FIAT_500_II_FL_HYBRID_INTERIOR_095
Estetyczny i porządnie wykończony, łatwy w obsłudze kokpit, przystępny system operacyjny, ale i grube podstawy słupków ograniczające widoczność.

O wieku konstrukcji przypomina głównie brak dostępności systemów wsparcia. Dla rosłych kierowców istotną bolączką jest też mało wygodna, wysoka pozycja za kierownicą.

Dane techniczne Fiat
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/6
Moc maksymalna 70 KM/6250
Maks. moment obrotowy 92 Nm/3250
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna/6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 357/162/149 cm
Rozstaw osi 230 cm
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 905/440 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 185/520 l
Poj. zbiornika paliwa 35 l (Pb 95)
Opony 195/45 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s
Średnie zużycie paliwa 3,9 l/100 km
Zasięg 890 km

PODSUMOWANIE

Zelektryfikowany silnik Fiata 500 Hybrid pracuje kulturalnie i niewiele pali, choć przydomek „Hybrid” jest tu nieco na wyrost. Poza tym to dopracowane, stylowe auto miejskie, któremu trzeba wybaczyć stare słabości.

 

Czytaj także