Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Xtronic 4WD Tekna – w ruchu tył

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Xtronic 4WD – TEST

archiwum/Motor

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Xtronic 4WD – TEST

Qashqai to nadal przebój, ale jego poprzednie generacje miały łatwiejsze zadanie. Dziś rywale w tej klasie są bardzo mocni. Jak broni się Nissan?

Największy przebój Nissana w ostatnich latach. Kiedy debiutował w 2006 roku, wzbudził sensację, nie tylko dziwną nazwą, ale także nowatorskim podejściem do auta w kompaktowym formacie. Mijają lata, a na rynku debiutuje trzecia już generacja Qashqaia. Tylko sytuacja wygląda dziś zupełnie inaczej niż 15 lat temu, a rywale nie dość, że liczni, to jeszcze reprezentują bardzo wysoki poziom.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Xtronic 4WD Tekna przód i bok

Czarny dach optycznie obniża sylwetkę auta. Dostępny z jednym z pięciu kolorów.

Nissanowi nie brak jednak argumentów w tej rywalizacji. Atrakcyjny i wyrazisty styl nadwozia może się podobać, tak samo jak starannie wykończone wnętrze. Sprawia ono bardzo dobre wrażenie, zwłaszcza w bogatszych wersjach wyposażeniowych.

Jakość materiałów, przemyślana obsługa, do której w dużej mierze wykorzystuje się przyciski i pokrętła, czy komfortowa pozycja za kierownicą i odpowiednia widoczność przemawiają na korzyść Nissana. Drzwi otwierają się szeroko, łatwo zająć miejsce w kabinie. Wzorem poprzedników nie jest ona jednak zbyt obszerna, wielu rywali w tej materii uciekło pionierowi segmentu.

To, co podoba się w Qashqaiu to zwinność i lekkość prowadzenia. Chętnie i bezpośrednio reaguje na polecenia kierowcy, nie ma jednak sportowego charakteru – stawia na komfort i skuteczność filtrowania nierówności. I słusznie, bo większość odbiorców w tym segmencie właśnie takiego charakteru oczekuje.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Xtronic 4WD Tekna z boku w ruchu

Docenią oni także dobrą trakcję, zapewnianą przez napęd 4x4 (dopłata 7600 zł), oraz funkcjonowanie bezstopniowej przekładni Xtronic, które z nieprzyjemną pracą starszych CVT nie ma nic wspólnego, a wirtualne przełożenia swoim działaniem przywodzą na myśl płynnie zmieniające biegi automaty.

Przekładnia dobrze „dogaduje się” z silnikiem o mocy 158 KM, który zapewnia wystarczające osiągi i rozsądne zużycie paliwa. W ruchu miejskim i na autostradzie przy prędkości 140 km/h zużywa niespełna 10 l na 100 km. Przy spokojnej jeździe w trasie spalanie spada o ok. 3 litry.

Dane techniczne Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Xtronic 4WD Tekna
Silnik  benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1332 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 158 KM/5500
Maks. moment obrotowy 270 Nm/1800
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 443/184/163 cm
Rozstaw osi 267 cm
Masa/ładowność 1416/569 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 479/1379 l
Poj. zbiornika paliwa 55 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 199 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Średnie zużycie paliwa 6,9-7,1/100 km
Zasięg 790 km
Cena od 171 200 zł*

* cena najtańszej wersji z testowanym silnikiem i napędem 4WD (N-Connecta) – od 154 150 zł

Największa słabość Qashqaia to cena. Dla porównania benzynowa Toyota RAV4 (2.0 173 KM) z napędem AWD i automatem w topowej wersji Executive kosztuje 173 300 zł, czyli niewiele więcej, a jest autem zauważalnie większym.

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T MHEV Xtronic 4WD Tekna – test: podsumowanie

  • Komfortowy charakter, sprawny automat, bogate wyposażenie, zużycie paliwa
  • Przeciętna przestronność kabiny i bagażnika, wysoka cena 

Nowoczesny, bogato wyposażony i zwinny crossover. Niestety drogi, nawet na tle większych konkurentów.

Czytaj także