Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Kangoo E-Tech electric EV45 – przód w ruchu

Renault Kangoo E-Tech electric – czy auto elektryczne zdało egzamin zimą?| TEST

archiwum/Motor

Renault Kangoo E-Tech electric – czy auto elektryczne zdało egzamin zimą?| TEST

Funkcjonalny kombivan z elektrycznym napędem. Czy taki zestaw ma sens – szczególnie w elektrykach starszego typu? Zimowy test Renault Kangoo „na prąd” daje na to pytanie jednoznaczną odpowiedź.

Kompromis często nie stanowi optymalnego rozwiązania. Doskonale wiedzą o tym konstruktorzy aut, którzy już kilka lat temu zaczęli rozdzielać modele na te z napędem spalinowym i elektrycznym. Dzięki temu każdy z nich może być od podstaw projektowany z uwzględnieniem specyfiki danego źródła mocy.

Renault już w 2012 r., równolegle z Clio, oferowało Zoe, a dekadę później wprowadziło Megane e-Tech. W przypadku Kangoo III nie zdecydowano się na rozdział linii modelowej – w 2021 r. przedstawiono wersje benzynowe i wysokoprężne, a rok później gamę uzupełnił wariant elektryczny. Kontakt z tym autem przypomniał nam, jak wiele zmieniło się od początków współczesnej elektromobilności.

Elektryk zrobiony „po staremu”

Pierwsze elektryki wszystkich marek, z Teslą włącznie, stanowiły konwersje aut spalinowych, co m.in. utrudnia montaż akumulatora. W Kangoo znajduje się on pod tylną częścią przedziału pasażerskiego, co wymusiło podniesienie podłogi.

Dane techniczne Renault Kangoo E-Tech electric EV45 22 kW Techno
Silnik  elektryczny
Moc maksymalna 122 KM
Maks. moment obrotowy 245 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 449/192/189 cm
Rozstaw osi 272 cm
Masa/ładowność 1795/375 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 775/3500 l
Pojemność akumulatora brutto 45,0 kWh
Czas ładowania AC (7,4/22 kW) 6,3/1,5 h
Czas ład. DC (80 kW, 15-80%) 37 minut
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 135 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,6 s
Średnie zużycie energii 19,3-20,4 kWh/100 km
Zasięg (WLTP) 285 km
Cena wersji testowanej 207 900 zł
Cena wersji podst. (Equilibre 11 kW) 189 900 zł

Dodatkowo akumulator i system ładowania nie sprostały tegorocznemu atakowi zimy. Przy kilkunastostopniowym mrozie moc ładowania – bez względu na typ ładowarki – oscylowały wokół 2-15 kW. Dużo mniej niż obiecuje producent.

W przypadku korzystania z publicznych ładowarek oznacza to dodatkowe koszty – płaci się za pobrany prąd, a od pewnego momentu (np. po godzinie) też czas postoju. W warunkach zimowych zasięg nie przekraczał 150 km.  

Dodatkowo trudno wskazać odbiorcę osobowego Kangoo. Rodziny czy przewoźnicy raczej oczekiwaliby większego zasięgu.

Renault Kangoo E-Tech electric EV45 tył w ruchu
Elektryczne Renault Kangoo jest dostępne wyłącznie z krótkim nadwoziem. Spalinowe są oferowane też w wydłużonej o 42,5 cm odmianie Grand.

Renault Kangoo E-Tech electric EV45 22 kW Techno – test: podsumowanie

  • wygodna pozycja za kierownicą, ergonomia wnętrza, dobrze zestrojone zawieszenie, możliwość holowania przyczepy do 1500 kg 
  • zasięg i czas ładowania na mrozie, cena 

Renault Kangoo to udany model, ale nie w wersji elektrycznej, która jest ciekawostką. Polecamy diesla.

Czytaj także