Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Enyaq Sportline iV 80x

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – pierwsza jazda

W ubiegłym tygodniu nasza redakcja została zaproszona na prezentację nowej Skody Enyaq Sportline iV. Jako jedni z pierwszych dziennikarzy w Polsce mogliśmy przetestować elektrycznego SUV-a z Mlada Boleslav w wersji 80x o mocy 265 KM i z napędem na cztery koła. Oto nasze wrażenia.

W lutym tego roku czeski producent przedstawił atrakcyjnie stylizowaną Skodę Enyaq Sportline iV i zapowiedział wprowadzenie do oferty nowej, mocniejszej wersji silnikowej 80x. Pod tym oznaczeniem kryje się przybliżona pojemność akumulatora trakcyjnego (82 kWh brutto/77 kWh netto), a dodatkowy „x” mówi nam, że ten elektryczny SUV został wyposażony w dwa silniki (po jednym przy każdej osi), których moc systemowa wynosi 265 KM.

skoda-enyaq-sportline-statyka-2
Skoda Enyaq iV bazuje na modułowej platformie MEB, która została opracowana od podstaw z myślą o samochodach z napędem elektrycznym.
Skoda

Podczas zeszłotygodniowej prezentacji zorganizowanej w malowniczych okolicach siedziby marki w Mlada Boleslav mieliśmy okazję osobiście się przekonać, co ma do zaoferowania Skoda Enyaq Sportline iV 80x. Zanim jednak przejdziemy do wrażeń z jazdy czeską nowością, przypomnijmy pokrótce, czym wyróżnia się opisywany model.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – nadwozie

Skoda Enyaq w wersji Sportline z zewnątrz wyróżnia się 20-calowymi obręczami kół Vega (lub opcjonalnymi, 21-calowymi Betria – jak w testowanym egzemplarzu, na zdjęciach) oraz czarnymi błyszczącymi dodatkami. Lakierem w tym kolorze pokryto obramowanie grilla, obudowy lusterek bocznych, ramki wokół szyb i relingi dachowe, a nawet oznaczenia marki i modelu na pokrywie bagażnika. Nieznacznie zmienione zderzaki także otrzymały czarne błyszczące wykończenie, natomiast progi dla odmiany są w kolorze nadwozia.

skoda-enyaq-sportline-dynamika-2
Skoda Enyaq Sportline iV mierzy 465,3 cm długości, 187,9 cm szerokości i 160,4 cm wysokości, a jej rozstaw osi to 276,8 cm.
Skoda

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – wnętrze

W kabinie znajdziemy sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, które wbrew naszym początkowym obawom okazują się wygodne i obszerne, a przy tym zapewniają odczuwalnie lepsze trzymanie boczne od standardowych. Kierowca ma przed sobą 3-ramienną, spłaszczoną u dołu kierownicę, która bardzo dobrze leży w dłoniach.

skoda-enyaq-sportline-interior-1
Standardowe, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami nie ograniczają komfortu jazdy, a przy tym dobrze podtrzymują ciało w zakrętach. 
Skoda

Znakiem szczególnym testowanego auta jest także utrzymany w ciemnej tonacji środek z czarną podsufitką, deską rozdzielczą częściowo obszytą skórą oraz ozdobnymi panelami o wyglądzie włókna węglowego. W przeciwieństwie do pozostałych odmian Skody Enyaq iV, decydując się na wariant Sportline, nie mamy możliwości zmiany wykończenia wnętrza.

skoda-enyaq-sportline-deska rozdzielcza
Dość minimalistyczny kokpit został wykonany z bardzo dobrych materiałów i solidnie zmontowany. Na plus – dużo schowków na drobiazgi i funkcjonalny uchwyt na napoje, który można dopasować do rozmiaru butelki.
Skoda

Niezależnie od wersji czeski SUV z napędem elektrycznym oferuje ponadprzeciętnie przestronne wnętrze i spory bagażnik (585-1710 l). W obu rzędach siedzeń wygospodarowano bardzo dużo miejsca, a opcjonalny szklany dach nawet wysokim pasażerom nie ogranicza przestrzeni nad głowami. Na korzyść Enyaqa przemawia również wysoka jakość wykonania.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – multimedia

Typowo dla nowych modeli Skody sterowanie większością funkcji odbywa się za pośrednictwem ekranu systemu inforozrywki, który w opisywanym aucie ma przekątną 13 cali. Taki sposób obsługi pokładowych multimediów wymaga oczywiście chwili przyzwyczajenia, jednak na szczęście nie okazuje się zbyt uciążliwy. Pomagają w tym m.in. klawisze-skróty umożliwiające wywołanie konkretnych ustawień na wyświetlaczu.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – napęd, zasięg

Jak już zostało wspomniane, Skoda Enyaq Sportline iV w wersji 80x korzysta z dwóch silników elektrycznych – przedniego o mocy 109 KM oraz tylnego o mocy 204 KM, które w ten sposób zapewniają napęd na obie osie. Łączna moc tego układu to 265 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 425 Nm.

Takie parametry przekładają się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,9 s (dane fabryczne), jednak charakterystyczna dla samochodów elektrycznych natychmiastowa reakcja na gaz sprawia, że subiektywnie Enyaq w testowanej odmianie wydaje się jeszcze szybszy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 160 km/h.

skoda-enyaq-sportline-jazda
Jazda z prędkością zbliżoną do maksymalnej wiąże się z gwałtownym spadkiem zasięgu, na szczęście dzięki sprawnemu układowi rekuperacji można odzyskać część straconych kilometrów.
Skoda

Według zapewnień producenta zasięg wersji 80x z baterią o użytecznej pojemności 77 kWh przekracza 500 km. Podczas zaledwie kilkugodzinnych jazd testowych nie udało nam się tego w pełni zweryfikować, jednak wskazania komputera pokładowego były bardzo obiecujące. Przy prędkościach nieprzekraczających 100-110 km/h realne wydaje się przejechanie ponad 400-450 km na jednym ładowaniu.

DANE TECHNICZNE Skoda Enyaq Sportline iV 80x
Silnik 2x elektryczny
Moc maksymalna 265 KM
Maks. moment obrotowy 425 Nm
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,65/1,88/1,60 m
Rozstaw osi 2,77 m
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 2195-2380 kg/445-630 kg
Pojemność bagażnika 585-1710 l
Pojemność akumulatora 77 kWh (użyteczna)
Opony (przód; tył) 235/45 R21; 255/40 R21
Osiągi, zasięg (dane producenta)
Prędkość maksymalna 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Zasięg >500 km
Cena jeszcze nieznana

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – wrażenia z jazdy

Choć Enyaq w wersji Sportline seryjnie jest wyposażony w sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm z przodu i 10 mm z tyłu, a testowany egzemplarz dodatkowo poruszał się na 21-calowych felgach, to komfort podróży okazał się zaskakująco dobry. Nawet po wybraniu trybu Sport w ustawieniach opcjonalnego zawieszenia adaptacyjnego DCC czeski SUV nie jest przesadnie twardy. Na najbardziej zrelaksowaną jazdę pozwalają tryby Eco i Comfort.

Pomimo wysokiej masy własnej (ok. 2,2 tony) Skoda Enyaq Sportline iV całkiem przyjemnie się prowadzi, w czym zasługa m.in. nisko położonego środka ciężkości (zespół baterii został zabudowany w podłodze). Układ kierowniczy daje dobre wyczucie tego, co w danej chwili dzieje się z kołami, a w ustawieniu sportowym można go dodatkowo nieco usztywnić.

skoda-enyaq-sportline-kierownica
3-ramienna sportowa kierownica z logo Sportline jest częściowo pokryta perforowaną skórą i wyposażona w podgrzewanie.
Skoda

Na pokładzie opisywanego auta znalazły się również dwie interesujące nowinki techniczne – mowa tu o wyświetlaczu head-up z rozszerzoną rzeczywistością oraz aktywnym tempomacie (ACC) z automatyczną rekuperacją. Zaawansowany HUD montowany w tym modelu pokazuje m.in. komunikaty nawigacji oraz ostrzeżenia systemów asystujących, a kierowca ma wrażenie, że nie są one wyświetlane na przedniej szybie, lecz bezpośrednio na drodze przed nim.

Natomiast adaptacyjny tempomat z inteligentnym odzyskiem energii bazuje na danych z przedniej kamery oraz nawigacji (w tym m.in. na obowiązujących ograniczeniach) i na tej podstawie dostosowuje tempo jazdy (uwzględnia też np. konieczność zmniejszenia prędkości przed ostrzejszymi manewrami), a także reguluje siłę rekuperacji. Ponadto kierowca może ręcznie zmienić stopień odzysku energii za pomocą łopatek za kierownicą lub wybierając tryb B na selektorze kierunku jazdy.

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – cena

Jak na razie poznaliśmy jedynie polski cennik słabszej odmiany, Sportline iV 80 z 204-konnym silnikiem i napędem na tylne koła. Samochód standardowo wyposażony m.in. w 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, dwustrefową klimatyzację, bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa i matrycowe reflektory LED został wyceniony na 232 800 zł. 

skoda-enyaq-sportline-felga
21-calowe felgi Betria o wzorze przypominającym wirnik turbiny kosztują 3750 zł.
Skoda

Skoda Enyaq w opisywanej przez nas specyfikacji pojawi się na rynku dopiero pod koniec roku i można przypuszczać, że jej cena zbliży się do poziomu 300 000 zł w przypadku auta z kompletnym wyposażeniem uzupełnionym o kilka opcji (np. wyświetlacz head-up, adaptacyjne zawieszenie i pakiet Assisted Drive z aktywnym tempomatem).

skoda-enyaq-sportline-przód
Klienci mają do wyboru 8 kolorów nadwozia, w tym widoczny na zdjęciach błękit Race Blue (3100 zł dopłaty).
Skoda

Skoda Enyaq Sportline iV 80x – podsumowanie

Skoda Enyaq Sportline iV 80x to samochód bardzo dopracowany i pozbawiony wyraźnych słabości. Nowy czeski SUV w testowanej wersji oferuje atrakcyjny wygląd, przestronną kabinę, pojemny bagażnik, wysoki poziom wykończenia wnętrza, świetne osiągi i spory zasięg. Dzięki tym cechom ma wszelkie predyspozycje, aby przełamać niechęć wielu kierowców do aut elektrycznych. Na przeszkodzie może stanąć jedynie wysoka cena.

Czytaj także