Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Enyaq Coupe RS iV – przód w ruchu

Skoda Enyaq Coupe RS iV – TEST

AZ

Skoda Enyaq Coupe RS iV – TEST

Linia nadwozia w stylu coupe, dwa silniki o mocy 299 KM i napęd 4x4. Do praktycznej Skody Enyaq dołącza jej nowy wariant – czyli SUV coupe, który w wersji RS łączy funkcjonalność i elektromobilność ze sportowym klimatem.

W motoryzacji często forma podąża za funkcją – w konsekwencji niektóre efekty mogą być warte zobaczenia, ale mogą też, w zależności od gustu, nie być imponujące. Z kolei gdy funkcja podąża za wyglądem, z reguły odbywa się to kosztem użyteczności. Najważniejsza jest więc sztuka kompromisu, której dobrym przykładem jest długa na 4,65 m nowa Skoda Enyaq Coupe RS iV.

Skoda Enyaq Coupe RS iV – bok z otwartym bagażnikiem
Duża i wysoko unosząca się klapa ułatwia dostęp do bagażnika.

Wbrew oczekiwaniom nie wymaga ona większych ustępstw w zakresie przestronności w porównaniu ze swoim konwencjonalnym odpowiednikiem. Jedynie wysokim osobom może brakować z tyłu nieco przestrzeni na głowy. Bagażnik pomieści od 570 do 1610 litrów (Enyaq: 585-1710 l). To niewielka strata – formę udało się więc pogodzić z funkcją.

Skoda Enyaq Coupe RS iV – fotele z przodu
Każda Skoda z rodziny RS wyróżnia się doskonałymi fotelami, nie inaczej jest w tym przypadku.s
Skoda Enyaq Coupe RS iV – kanapa z tyłu z pasażerem
Trzeba być naprawdę bardzo wysokim, żeby na kanapie odczuć dyskomfort z powodu braku przestrzeni.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – bagażnik
Praktyczne: asymetrycznie dzielona kanapa z otworem umożliwiającym przewożenie dłuższych przedmiotów.

Podobnie jak w Enyaqu, w coupe również zamontowano raczej mały, 5,3-calowy ekran cyfrowego kokpitu. Na szczęście centralny wyświetlacz, o przekątnej 13 cala, jest znacznie większy. Menu nie jest do końca przejrzyste, ale po zapoznaniu się szybko można się w nim odnaleźć.

Skoda Enyaq Coupe RS iV – deska rozdzielcza
Nieduży wyświetlacz zamiast zegarów, sportowo wyprofilowana kierownica i staranny montaż. 
Skoda Enyaq Coupe RS iV – centralny wyświetlacz z systemami wsparcia kierowcy
Centralny wyświetlacz ma przekątną 13 cali i imponuje jakością grafiki. Podobnie jak mnogością systemów wsparcia.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – przyciski na konsoli centralnej
Część funkcji (np. tryby jazdy) ma fizyczne przyciski.

Enyaq Coupe to pierwszy sportowy „elektryk” Skody sygnowany logo RS. Dysponuje aż dwoma silnikami elektrycznymi: stale wzbudzoną jednostkę synchroniczną z tyłu wspiera asynchroniczna maszyna na przedniej osi. Dzięki temu coupe nie tylko dysponuje gwarantującym doskonałą przyczepność napędem na wszystkie koła, ale zapewnia też znakomite osiągi.

Moc systemowa wynosi 299 KM, więc na rozpędzenie się do 100 km/h wystarcza 6,1 s. Elektryczna Skoda rusza przy tym z zaskakującym impetem. Dysponuje w końcu aż 460 Nm momentu obrotowego. Prędkość maksymalną ograniczono jednak do 180 km/h.

Dane techniczne Skoda Enyaq Coupe RS iV
SILNIK/NAPĘD
Silnik elektryczny 2 x silnik elektryczny
Moc maksymalna 220 kW/299 KM
Maks. moment obr. 310 + 162 Nm
Skrzynia biegów 1-biegowa
Pojemność akumulatora 77 kWh (netto)
Rodzaj akumulatora litowo-jonowy
UKŁAD JEZDNY
Przeniesienie napędu 4x4
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe
Opony testowe p.-t. 235/50 R20-255/45 R20
Model opon Hankook Ventus S1 EVO3 EV
Hamulce przód/tył tarcz. went./bębnowe
NADWOZIE
Długość/rozstaw osi 465,3/276,8 cm
Szerokość/wysokość 187,9/160,8 cm
Poj. bagażnika 570-1610 l
Masa własna/ładowność 2234/524 kg
POMIARY TESTOWE
Osiągi  
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Prędkość maksymalna (dane fabryczne) 180 km/h1
Droga hamowania  
100-0 km/h zimne 37,3 m
100-0 km/h rozgrzane 36,8 m
Zużycie energii  
Średnie zużycie wg prod. 17,8 kWh/100 km
Średnie zużycie w teście 20,4 kWh/100 km 
Zasięg wg producenta 490 km
Zasięg wg spalania testowego 377 km
EKSPLOATACJA I KOSZTY
Gwarancja 2 lata bez limitu km
Gwarancja na akumulator 8 lat/160 tys. km
Cena (od) 289 280 zł*

*cena z rynku niemieckiego przy kursie 1 euro = 4,7 zł, ceny w Polsce będą znane na przełomie października i listopada

Zgodnie z obietnicą producenta Enyaq Coupe RS iV z akumulatorem o pojemności 77 kWh (netto) na jednym ładowaniu przejedzie aż 490 km (WLTP). Zasięg wyliczony na podstawie zużycia w naszym teście (20,4 kWh/100 km) wyniósł 377 km, co też w zupełności wystarczy do codziennego podróżowania. Ponadto: jeśli wybierzemy tryb rekuperacji B, czeskie auto np. na długich zjazdach zyska kilka kilometrów zasięgu.

Skoda Enyaq Coupe RS iV – centralny wyświetlacz z zasięgiem i stanem naładowania baterii
Według Skody zasięg to 490 km, ale trudno się do niego zbliżyć, W praktyce można liczyć na 400 km. Też nieźle.
Skoda Enyaq Coupe RS iV – gniazdo ładowanie
Czas ładowania: między 7,5 godziny (11 kW) a 36 minut (135 kW, 80%).

Coupe przekonuje nie tylko przyspieszeniem, ma też talenty w zakresie komfortu: dzięki adaptacyjnym amortyzatorom spokojnie pokonuje gorszej jakości drogi i zazwyczaj dobrze absorbuje większość nierówności asfaltu. Sporadycznie 20-calowe opony o różnej szerokości na przedniej i tylnej osi potykają się na uskokach, ale zawsze pozostaje to w granicach tolerancji.

Układ kierowniczy pracuje przyjemnie bezpośrednio, nie jest jednak w stanie ukryć wynoszącej 2234 kg masy, która jest odczuwalna zwłaszcza na naprzemiennych zakrętach.

Enyaqa Coupe RS iV na niemieckim rynku wyceniono na równowartość 289 280 zł (w polskiej ofercie od października/listopada). Mimo dopłaty do samochodów elektrycznych trzeba wziąć głęboki oddech, zanim ulegnie się elektrycznemu urokowi stylowego czeskiego auta.

Skoda Enyaq Coupe RS iV – test: podsumowanie

Skoda Enyaq Coupe RS iV – tył w ruchu

Enyaq Coupe RS iV jest skierowany raczej do miłośników formy, pozostaje przy tym jednak podobnie praktyczny, co „normalny” Enyaq. Dwa silniki elektryczne zapewniają moc, którą 2,2-tonowy pojazd potrafi dobrze wykorzystać. A napęd na wszystkie koła 
poprawia trakcję i bezpieczeństwo.

ocena 4,5/5

Czytaj także