Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Enyaq Coupe 80 i RS – przody podczas ładowania

Skoda Enyaq Coupe 80 czy RS? Bazowa czy topowa – którą wersję elektrycznego SUV-a Skody wybrać? | PORÓWNANIE

Motor

Skoda Enyaq Coupe 80 czy RS? Bazowa czy topowa – którą wersję elektrycznego SUV-a Skody wybrać? | PORÓWNANIE

Porównujemy dwie skrajne wersje Skody Enyaq Coupe – bazową tylnonapędową oraz topową RS z układem 4x4. Choć ta druga jest aż o 95 KM mocniejsza, ale jej cena nie jest radykalnie wyższa. Czym różnią się obie wersje i czy to właśnie cena powinna być najważniejszym argumentem przy wyborze? 

Gama elektrycznego SUV-a Skody jest bardzo szeroka. Enyaq jest dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych – jako tradycyjny SUV i SUV z nadwoziem stylizowanym na coupe. Enyaqa można kupić z bateriami o pojemności 62 lub 82 kWh, z silnikami od 179 do 299 KM, i napędem tylnym lub 4x4, zaś w coupe nie jest oferowany mniejszy akumulator i bazowy, 179-konny silnik. Do tego dochodzi łącznie 11 wersji wyposażenia (ale nie wszystkie są dostępne z każdą jednostką napędową i nadwoziem). By się zatem na jakiś wariant zdecydować, trzeba pilnie przestudiować cenniki.

My postanowiliśmy sprawdzić, jak w porównaniu z najmocniejszym Enyaqiem Coupe RS (4x4) z topowym wyposażeniem Maxx wypadnie podstawowy wariant Coupe 80 (RWD) w tej samej specyfikacji.

  • Skoda Enyaq Coupe 80 – silnik: elektryczny, moc maksymalna: 204 KM
  • Skoda Enyaq Coupe RS – silnik: 2 x elektryczny, moc maksymalna: 299 KM

Silniki – jeden kontra dwa

Podstawową i najważniejszą różnicą pomiędzy testowanymi samochodami jest napęd. Enyaq 80 korzysta z jednego 204-konnego silnika, który napędza tylne koła, zaś RS ma dwie jednostki (przednią i tylną), które łącznie dysponują mocą 299 KM.

 Dane techniczne Skoda Enyaq Coupe 80 Skoda Enyaq Coupe RS
Silnik  elektryczny 2 x elektryczny
Moc maksymalna 204 KM 299 KM
Maks. moment obrotowy 310 Nm 460 Nm
Napęd tylny 4x4
Skrzynia biegów aut./1-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 465/188/162 cm 465/188/161 cm
Rozstaw osi 277 cm 277 cm
Średnica zawracania 10,9 m 11,5 m
Masa/ładowność 2044/556 kg 2178/572 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 570/1610 l 570/1610 l
Pojemność baterii (netto/brutto) 77,0/82,0 kWh 77,0/82,0 kWh
Maks. moc ładowania AC 11 kW 11 kW
Maks. moc ładowania DC 135 kW 135 kW
Opony (przód; tył) 235/50 R19; 255/50 R19 235/50 R20; 255/45 R20
Osiągi, zużycie energii  (dane prod.)
Prędkość maksymalna 160 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 6,5 s
Średnie zużycie energii 15,5-16,6 kWh/100 km 16,7-17,5 kWh/100 km
Zasięg 552 km 522 km

Bazowy model Enyaqa Coupe okazuje się naprawdę sprawnym samochodem. Typowo dla „elektryka” bardzo gładko i zdecydowanie rusza z miejsca, a na suchej nawierzchni problemy z trakcją nie występują. Podczas normalnej, codziennej eksploatacji, szczególnie w warunkach miejskich, trudno mieć zastrzeżenia do dynamiki. Także podczas jazdy w trasie nie odczuwa się niedoborów mocy, mimo że 204 KM to niezbyt dużo dla tego ciężkiego auta.

Po przesiadce za kierownicę wersji RS na początku różnica w osiągach nie jest wcale tak wyraźna – do 50 km/h przyspiesza on bowiem zaledwie pół sekundy szybciej. Wraz ze wzrostem prędkości RS coraz wyraźniej zaczyna odjeżdżać wersji 80 i 100 km/h osiąga już o dwie sekundy wcześniej.

Skody Enyaq Coupe 80 i RSS tyły

Tak naprawdę najbardziej odczuwa się, że RS ma o niemal 50% większą moc podczas jazdy w trasie. Przeprowadziliśmy m.in. pomiary w „sprincie” pomiędzy prędkością 100 a 150 km/h i słabszemu Enyaqowi zajęło to 10,9 s, zaś RS-owi – 8,3 s. RS uzyskuje ponadto o 20 km/h większą prędkość maksymalną – 180 km/h.

Co istotne, RS nie zużywa wcale wyraźnie więcej energii elektrycznej. Średnie zapotrzebowanie na prąd w jego przypadku jest wyższe o 0,8 kWh na 100 km. Oba warianty Enyaqa Coupe korzystają z takiego samego akumulatora, o pojemności użytkowej 77 kWh (nominalnie 82 kWh) i są w stanie przejechać ponad 400 km na ładowaniu.

 dane Testowe Skoda Enyaq Coupe 80 Skoda Enyaq Coupe RS
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s 6,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,8 m 35,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,0 m 35,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,6 dB 57,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 60,9 dB 61,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 97 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,5 2,5
Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) 17,6/17,2/17,4 kWh/100 km 19,0/17,4/18,2 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 440 km 420 km

Więcej komfortu niż sportu

O ile w kwestii osiągów różnice pomiędzy RS-em a odmianą 80 są bardzo wyraźne, o tyle pod względem właściwości jezdnych – zdecydowanie mniejsze. Oba auta wyposażono w adaptacyjne zawieszenia DCC (obecne tylko w wersjach wyposażenia Maxx), pozwalające na niemal dowolną regulację pracy pomiędzy ustawieniami sportowym a komfortowym. Testowe egzemplarze poruszały się także na oponach o takim samym rozmiarze (20 cali; w 80 to opcja).

Zestrojenie DCC jest w RS-ie nieco sztywniejsze. W efekcie auto sprawia wrażenie bardziej sprawnego podczas szybkiego pokonywania zakrętów (ale i tak o Enyaqu RS trudno powiedzieć, by był zwinny i „sportowo nastawiony do życia”). Z kolei wersja 80 nieco łagodniej rozprawia się z nierównościami nawierzchni, zapewniając trochę lepszy komfort jazdy. 

Skoda Enyaq Coupe 80 czy RS? Cena jest decydująca

Trzeba przyznać, że bazowy Enyaq Coupe 80 to naprawdę udany samochód elektryczny – wystarczająco dynamiczny, niezbyt „prądożerny” i gwarantujący spory realny zasięg. Wersja RS pozostawia go jednak w pobitym polu w kwestii osiągów i trakcji, którą gwarantuje napęd na cztery koła. To było jednak do przewidzenia.

Prawdziwe zaskoczenie przynosi jednak analiza cen obu porównywanych wariantów (z najwyższym poziomem wyposażenia Maxx). Za Coupe 80 trzeba bowiem zapłacić dużo, bo 299 500 zł. Topowy RS kosztuje jeszcze więcej – 318 000 zł. Może się wydawać, że to sporo, ale te 18 500 zł przekłada się na zaledwie 6,2%.

Biorąc pod uwagę, że mówimy o naprawdę kosztownych autach, zdecydowanie warto wziąć pod uwagę dopłatę do RS-a, który okazuje się autem wszechstronniejszym (napęd 4x4) i dającym jednak większą radość z jazdy.

WYPOSAŻENIE/CENY Skoda Skoda
Model Enyaq Coupe Enyaq Coupe
Wersja 80 Maxx RS Maxx
Poduszki czoł./bocz./kurt./kolan. +/+/+/+ +/+/+/+
Asyst. pasa ruchu/martwego pola –/+ +/+
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji +/+ +/+
Klimatyzacja aut. 2-/3-strefowa –/+ –/+
Nawigacja/ekran head-up +/+ +/+
Aktywny tempom./kamery 360º +/+ +/+
Adaptacyjne zawieszenie DCC + +
Sportowe siedzenia +
Szklany dach + +
Pompa ciepła  5300 zł  5300 zł
Aluminiowe felgi 19"/20"/21" +/3200 zł/6700 zł –/+/3400 zł
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem 249 950 zł 295 900 zł
Cena wersji testowanej 299 500 zł 318 000 zł

Enyaq Coupe 80 kontra Enyaq Coupe RS – można je rozpoznać głównie po detalach

Jak już wspomnieliśmy, gros rozbieżności pomiędzy testowanymi samochodami pozostaje niewidocznych i dotyczy gównie układu napędowego.

Pod względem wizualnym Enyaq Coupe flagowy RS od wersji 80 nie odróżnia się w znaczącym stopniu (jeśli oczywiście pominiemy zarezerwowany dla tej odmiany spektakularny lakier o nazwie Zieleń Mamba) – ma czarne dodatki karoserii, np. obudowy lusterek, wykończenie grilla, ramek szyb, nieco inny kształt elementów na przednim zderzaku oraz obręcze o innym wzorze (i seryjnie o cal większe).

Skody Enyaq Coupe RS i 80 przody
Rzucający się w oczy zielony lakier zarezerwowano dla odmiany RS.

W kabinach, poza inną tapicerką, największa różnica to sportowe siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami w RS-ie, niedostępne w zwykłej odmianie nawet za dopłatą.

Pod względem wyposażenia (oba testowane samochody wystąpiły w porównaniu w topowych wariantach Maxx) różnic w zasadzie nie ma. Specyfikacja jest naprawdę bogata i obejmuje m.in. komplet systemów wsparcia kierowcy, trójstrefową klimatyzację, nawigację, elektryczną regulację siedzeń czy adaptacyjne zawieszenie DCC. Każdy Enyaq w wersji nadwoziowej Coupe ma też seryjnie panoramiczny szklany dach (w zwykłym SUV-ie wymaga on dopłaty 4700 zł).

Skody Enyaq Coupe 80 czy RS? | PODSUMOWANIE

Już podstawowy Enyaq Coupe ma dobre osiągi, ale RS jest wyraźnie szybszy. Wersja 80 zapewnia nieco wyższy komfort jazdy, a RS – większą przyjemność z prowadzenia. Biorąc pod uwagę atuty topowej odmiany, różnica w cenie wynosząca 18,5 tys. zł jest niewielka i to RS wygrywa. 

Czytaj także