Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq Coupe - tyły

Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq Coupe – elektryki w sportowym stylu | PORÓWNANIE

Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq Coupe – elektryki w sportowym stylu | PORÓWNANIE

Oto familijne auta nowych czasów. Które z nich lepiej spełnia potrzeby współczesnej rodziny – Ford Mustang Mach-E czy Skoda Enyaq Coupe?

Niedawno rodziny miały spory wybór aut powstałych z myślą o nich, czyli minivanów. Było też dużo kombi – od miejskich po te klasy wyższej. Dziś minivany niemal zniknęły z rynku, a i „kombiaków” ubyło. Ich miejsce zajęły samochody ze zwiększonym prześwitem.

Zmieniają się też napędy nowych aut. Oszczędne diesle, z którymi minivany czy kombi bardzo się „lubiły”, ustępują pola napędom hybrydowym i elektrycznym.

Dlatego dziś familie przesiadają się do zelektryfikowanych SUV-ów i crossoverów. Coraz częściej w pełni elektrycznych. W naszym teście dwie ciekawe propozycje tego typu.

Zazębiające się oferty – przedziały cenowe

Samochody napędzane prądem budzą mnóstwo emocji, ale prezentując w 2019 r. testowany model, Ford postanowił na nich dodatkowo zagrać, nawiązując nazwą i wyglądem do klasycznego Mustanga, co rzecz jasna nie spodobało się fanom amerykańskiej legendy.

Wielu osobom to jednak nie przeszkadzało, bo w 2021 r., czyli pierwszym pełnym roku sprzedaży, Mustang Mach-E znalazł w Europie niemal 23 tysiące nabywców, ponad sześciokrotnie więcej niż kultowy imiennik.

Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq Coupe 3
Oba SUV-y wyraźnie się od siebie różnią. Ford otrzymał dłuższą maskę i obłe błotniki, Skoda postawiła na prostszy design.

Skoda pokazała swojego pierwszego „elektryka” niemal rok po Fordzie, ale do produkcji oba auta trafiły pod koniec 2020 r., po czym Enyaq prawie dwukrotnie przebił sprzedażą rywala. W 2022 r. ofertę Skody uzupełnił Enyaq Coupe.

Pewnym wytłumaczeniem powodzenia „czeszki” są cenniki – dwa lata temu topowa Skoda była tańsza od bazowego Forda. Z czasem gamy obu modeli urosły, a ich ceny się zbliżyły. Dziś Enyaq kosztuje 212-318 tys. zł (Coupe: 250-318 tys. zł), a Mustang Mach-E 270-391 tys. zł.

Porównaliśmy samochody biorące udział w naszych testach długodystansowych. Skoda to Enyaq Coupe RS Maxx, najlepiej wyposażona i najmocniejsza (299 KM) wersja czeskiego „elektryka” – a więc i najdroższa: 318 000 zł. Ford jest w 351-konnej odmianie AWD Premium za 345 850 zł.

Efektowne, ale czy praktyczne? – nadwozie, wnętrze

Design to kwestia gustu, warto jednak zaznaczyć, że podczas testu odważnie polakierowane auta przyciągały równie dużo spojrzeń (choć Ford, w przeciwieństwie do Enyaqa Coupe, to żadna nowość).

Oceniliśmy za to przestronność i funkcjonalność. W tej pierwszej kwestii Ford zdaje się zajmować uprzywilejowaną pozycję: jest o 6 cm dłuższy, o 5 cm szerszy i o 2 cm wyższy, do tego zawstydza rywalkę większym aż o 22 cm, niemal 3-metrowym rozstawem osi.

A mimo to więcej miejsca w środku oferuje Enyaq, choć jego jedyną wyraźnie odczuwalną przewagą jest wyższy o 4 cm przód kabiny. Ford broni się szerszym o 2 cm tyłem, ale pozostałe pomiary wykazują centymetrowe różnice na korzyść Skody.

Testowana para ma wielkie okna dachowe (bez jakichkolwiek zasłon, ale wystarczająco przyciemnione, by nie nagrzewać zbytnio wnętrz latem). W Enyaqu Coupe jest ono montowane seryjnie, u konkurenta wymaga 4900 zł dopłaty.

Schowków nie brakuje w żadnym z nich. Jak przystało na „elektryki”, obydwa auta mają duże wnęki w konsolach środkowych.

Tylko w Fordzie tylnemu bagażnikowi (402-1420 l) towarzyszy przedni, 100-litrowy. Ale co z tego, skoro Skoda ma co prawda tylko jeden kufer, za to wielki, mieszczący aż 570-1610 l bagażu. Do tego oferuje możliwość zdalnego składania kanapy (część pakietu za 1750 zł) i duże okienko w jej oparciu.

Częściowo wyłożone tkaniną kokpity mają zbliżoną architekturę z niedużymi ekranami przed kierowcą i wielkimi pośrodku deski.

Ten w Mustangu robi lepsze wrażenie – nie tylko rozmiarami (15,5'' wobec 13'' u Skody), pionową orientacją i wbudowanym pokrętłem głośności, ale także czytelniejszym menu i bardziej przyjazną obsługą.

Enyaq uprzykrza życie dotykowym suwakiem głośności oraz ukryciem paru ważnych funkcji w menu ekranu. Ale ma też bardzo przydatne rozwiązanie: nie wymaga odpalania ani gaszenia silnika. Po wejściu do auta wystarczy po prostu załączyć zakres D w automacie – i można ruszać.

Pomiary po stronie Forda – osiągi

Od momentu ruszenia z miejsca lepiej zaczyna się prezentować Ford. Przede wszystkim sprawniej startuje, osiąga „setkę” w 5,7 s, o sekundę szybciej od Skody, żwawiej rozpędza się także przy wyższych prędkościach. W sumie nic dziwnego, biorąc pod uwagę jego większą o 52 KM moc i dodatkowe 120 Nm momentu obrotowego przy niemal identycznej masie obu aut – w teorii Mustang jest tylko o 4 kg cięższy.

Typowo dla „elektryków” opisywane samochody nie wykazują właściwie żadnej zwłoki w reakcji na wduszenie prawego pedału. Ford zatrzymuje się trochę sprawniej (oba auta wypadają pod tym względem bardzo dobrze), ale trudniej się w nim dozuje siłę hamowania.

DANE TECHNICZNE Ford Mustang Mach-E Skoda Enyaq Coupe
Silnik  2 x elektryczny 2 x elektryczny
Moc systemowa 351 KM 299 KM
Maksymalny moment obrotowy 580 Nm 460 Nm
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./1-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 471/193/162 cm 465/188/161 cm
Rozstaw osi 298 cm 277 cm
Średnica zawracania 11,6 m 11,5 m
Masa/ładowność 2182/508 kg 2178/572 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 100 + 402/1420 l 570/1610 l
Pojemność akumulatora (netto/brutto) 91,0/98,0 kWh 77,0/82,0 kWh
Maksymalna moc ładowania AC 10,5 kW 11,0 kW
Maksymalna moc ładowania DC 150 kW 135 kW
Opony (przód; tył) 225/55 R19; 225/55 R19 235/50 R20; 255/45 20
Osiągi, zużycie energii (dane producenta)
Prędkość maksymalna 180 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,8 s 6,5 s
Średnie zużycie energii 18,8 kWh/100 km 16,7-17,5 kWh/100 km
Zasięg 550 km 522 km
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 345 850 zł 295 900 zł
Cena wersji testowanej  345 850 zł 318 000 zł

Mustang okazuje się nie tylko szybszy, ale także (wbrew danym fabrycznym) oszczędniejszy. W czasie testu, podczas nieszczególnie dynamicznej jazdy, zużył średnio 16,5 kWh/100 km. Skoda potrzebowała 18,2 kWh. Dzięki temu pojemniejsza bateria Forda zapewnia mu zauważalnie większy zasięg. Jej naładowanie od 10 do 80% może trwać zaledwie 45 minut, Skodzie wystarczy nawet 36 min.

Mniej sportu w Skodzie – prowadzenie, komfort

Jako że Mustang Mach-E jest z założenia dynamicznie usposobionym modelem, a Enyaq trafił do nas w sportowym wydaniu RS, szczególną uwagę poświęciliśmy prowadzeniu obu konkurentów.

I tu z korzystniejszej strony pokazał się Ford, który zawsze zdaje się skupiony na drodze i gotowy na polecenia kierowcy. Jego sztywniej zestrojony układ jezdny zapewnia mu mniejsze przechyły i większą stabilność przy nagłych manewrach, a niezły układ kierowniczy daje lepszy kontakt z przednimi kołami. W łukach Mustang robi wrażenie stabilnością i neutralnością. Na ujęcie gazu reaguje zacieśnieniem toru jazdy, nietrudno go też skłonić do zerwania przyczepności tylnych kół i „wkręcenia się” w zakręt – wystarczy mocniej wcisnąć prawy pedał i być gotowym na niewielką kontrę kierownicą.

Enyaq nie ma takich zdolności. W szybkich łukach niewiele ustępuje konkurentowi, ale po ostrzejszym skręcie kierownicy nadwozie wyraźnie odchyla się od pionu (nawet gdy utwardzi się adaptacyjne zawieszenie – niedostępne u rywala, a tutaj seryjne), a auto ujawnia skłonność do podsterowności. Jeśli zaraz potem nastąpi skręt w drugą stronę, zmusi to ESP do interwencji.

DANE TESTOWE Ford Mustang Mach-E Skoda Enyaq Coupe
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,7 s 6,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,3 m 35,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,6 m 35,9 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,4 dB 57,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,7 dB 61,0dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 98 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7 2,5
Śr. zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) 17,0/16,0/16,5 kWh/100 km 19,0/17,4/18,2 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 500 km 420 km

Za to po wybojach lepiej jedzie się Skodą. Jej zawieszenie nawet w sportowych ustawieniach skuteczniej „pochłania” wstrząsy, zapewniając podróżnym komfort i spokój nawet na zniszczonych drogach. Nie przeszkadzają w tym większe o cal koła 20'' Enyaqa, z oponami o niższym profilu (235/50 wobec 225/55).

Tymczasem Ford, choć trudno by go było nazwać niewygodnym (bez problemu da się w nim znieść nawet długą podróż), na większości wybojów jest niespokojny, jego podwozie bardziej hałasuje i przepuszcza więcej wstrząsów do wnętrza.

Opłacalna oferta – cena, wyposażenie

Korzystniejszą propozycję przedstawia Skoda. Niższej o 27 850 zł cenie Enyaqa Coupe towarzyszy znacznie bogatsze niż u oponenta wyposażenie. Samochód zza naszej południowej granicy seryjnie ma elementy, których Ford nie oferuje nawet za dopłatą – m.in. ekran head-up, osobną strefę klimatyzacji z tyłu czy ogrzewanie kanapy. I tylko on pozwala dokupić przydatną w „elektryku” pompę ciepła.

Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq Coupe 2
Ford okazuje się oszczędniejszym z testowanych aut, ale różnice między nimi nie są wielkie, sięgają 2 kWh/100 km w mieście.
PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Ford Mustang Mach-E Skoda Enyaq Coupe
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 23 24
Wykończenie i ergonomia 10 8 7
Wyciszenie 10 6 6
Multimedia i obsługa 10 8 7
Bagażnik 30 15 18
SUMA 110 60 62
Układ napędowy
Osiągi 30 21 18
Praca napędu 10 8 8
Zasięg 10 9 7
Zużycie energii 30 20 18
SUMA 80 58 51
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 27 21
Komfort jazdy 30 21 24
Układ kierowniczy 10 9 8
Hamulce 20 14 13
SUMA 90 71 66
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 16 19
Poziom wyposażenia 30 17 23
Systemy bezpieczeństwa 30 18 17
Wyposażenie dodatkowe 10 1 2
SUMA 120 52 61
RAZEM 400 241 240
MIEJSCA   1 2

Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq Coupe – podsumowanie

Obydwa testowane auta pokazują, że współczesne „elektryki” mogą być nie tylko praktyczne, ale i zapewniać nieco emocji. Porównanie wygrał szybszy, oszczędniejszy i lepiej zachowujący się na drodze Ford. Ale lepiej wyceniona, bardziej komfortowa i funkcjonalniejsza Skoda ustąpiła mu ostatecznie tylko jednym punktem.

Ford Mustang Mach-E – galeria zdjęć

 

Skoda Enyaq Coupe – galeria zdjęć

 

Czytaj także