Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota GR Supra 2.0 Turbo – test

Nowa Supra nie jest tak japońska, jak wielu by sobie tego życzyło, ale charakterem przypomina najlepsze tradycje coupe z kraju kwitnącej wiśni.

Najpierw Supra na bazie BMW, a teraz jeszcze to – 4-cylindrowy silnik!” – wzdychają miłośnicy sportowych aut z Japonii. Fakt, Supra od urodzenia była nierozerwalnie związana z rzędowymi „szóstkami”. Tak jest też w nowym wcieleniu, zbudowanym na platformie BMW Z4 – topowa odmiana ma 3-litrowy silnik R6 turbo o mocy 340 KM. I kosztuje 316 tys. zł. 

Warta rozważenia

Tymczasem za 210 tys. zł można kupić bazową wersję z jednostką 2.0 R4 turbo (258 KM) i 8-biegowym automatem, czyli zestaw znany z wielu modeli BMW. I jeśli pominąć sentymenty, to dla Supry wyśmienite źródło napędu. Silnik wcześnie zabiera się do roboty, ma przyjemne ochrypłe brzmienie i mnóstwo ikry w szerokim zakresie obrotów (również na tych wysokich).

KSZ_TOYOTA_GR_SUPRA_FUJI_SPEEDWAY_INTERIOR_006
Pochodzący z BMW 258-konny silnik zapewnia porządne osiągi.

Ani przez chwilę nie daje po sobie poznać, że jest „bazowy” – do 100 km/h rozpędza Suprę w 5,3 s. W wykorzystaniu jego potencjału pomaga dopracowana skrzynia, który bardzo czule odpowiada na częściowe zmiany obciążenia i oferuje niezależny tryb manualny. Szkoda tylko, że w Toyocie pozbawiono ją „inteligentnego” programu sportowego – przy spokojnej jeździe nie chce wrzucać wtedy wysokich biegów.

Dane testowe Toyota
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 67,0 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,1
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 12,0/6,8/9,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 550 km

Do żywiołowej jednostki pasuje podwozie Supry – podwozie, które nie przypomina BMW, ale raczej japońskie coupe z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia. Toyota z lekkością reaguje na zmianę kierunku jazdy, ma bardzo szybki, choć nieco „mydlany” układ kierowniczy, a jej zawieszenie o krótkim skoku pracuje z pewną niespokojnością – co uwidacznia się w postaci niewielkich przechyłów oraz nerwowego galopowania w sportowym trybie pracy adaptacyjnych amortyzatorów (opcja). 

Bez napięcia

W przeciwieństwie do niemieckich rywali Supra nie robi na siłę wrażenia „poważnego”, surowego samochodu sportowego, w którym wszystkie mechanizmy pracują z oporem i który budzi respekt swoimi możliwościami. Wręcz przeciwnie, jej reakcje są nieco przerysowane, swawolne – i natychmiast wciągają kierowcę w wir akcji.

KSZ_TOYOTA_GR_SUPRA_FUJI_SPEEDWAY_DYNAMIKA_034
Masywny dyfuzor z centralnym światłem cofania – Supra wygląda „szybko”.

Na zakrętach Toyota robi użytek z mocno przyczepnej przedniej osi i mimo krótkiego rozstawu osi jest chętna do driftowania, czyli „jazdy bokiem” – i daje się wtedy łatwo kontrolować. 

Z dobrodziejstwem inwentarza 

Poza tym Supra to całkiem wygodne na co dzień dwuosobowe coupe. Fotele bardzo dobrze trzymają ciało i oferują duży zakres regulacji, pozycja za kierownicą jest wzorowo sportowa – niska, obok wysokiego tunelu środkowego, a czytelność kokpitu i systemu operacyjnego – opartych na architekturze BMW – reprezentuje wysoki poziom, podobnie jak jakość wykończenia. Szkoda tylko, że „sztywna” lista wyposażenia nie pozwala dokupić dodatków z wersji 3.0.

Dane techniczne Toyota
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 258 KM/6500
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1600
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 438/185/129 cm
Rozstaw osi 247 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1495/320 kg
Poj. bagażnika 290 l
Poj. zbiornika paliwa 52 l (Pb 95)
Opony (przód; tył) 255/35 R19; 275/35 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,2 s
Średnie zużycie paliwa 7,4 l/100 km
Zasięg 700 km

PODSUMOWANIE

Na bok uprzedzenia – 2-litrowa Supra to udany sportowy wóz w dobrej cenie. I to się liczy!

PLUSY/MINUSY:
+ udana ergonomia, wysokie osiągi i frajda z jazdy, wystarczająca funkcjonalność
– „sztywna” specyfikacja – niektóre istotne elementy występują tylko w wersji 3.0

 

Ocena:

Czytaj także