Jeden z najbardziej oryginalnych modeli ostatnich lat. C4 Cactus łączy efektowny wygląd z trwałością i niskimi kosztami utrzymania.
Konstruktorzy założyli, że Cactus ma być efektowny, ale także lekki i możliwie tani. Wymusiło to uproszczenia konstrukcyjne. Auto nie ma dzielonej tylnej kanapy, opuszczanych tylnych szyb (są uchylne), koła zapasowego, a nawet obrotomierza. Zresztą przykładem oszczędności, tyle że efektownym, jest prosty wyświetlacz zamiast panelu analogowych wskaźników. Wnętrze Cactusa oferuje niezłe warunki podróżowania czterem dorosłym osobom. Plus za całkiem pojemny schowek w desce rozdzielczej i spory bagażnik.
Benzynowe silniki 1.2 bez turbo nadają się do miasta. Kto jeździ w dłuższe trasy, powinien wybrać jednostkę z doładowaniem lub elastycznego diesla.
Poważne problemy nie są sygnalizowane. Zdarzające się usterki mają charakter losowy – w niektórych autach wymieniono na gwarancji np. katalizator, w innych w dolocie zebrał się nagar lub zaczął łuszczyć pasek rozrządu.
Renoma Citroenów jest coraz lepsza, więc na okazyjny zakup Cactusa nie ma co liczyć. Auto nie powinno jednak dużo stracić na wartości, a bieżące koszty eksploatacji są obniżane przez niskie zużycie paliwa i tani serwis – baza zamienników jest bardzo duża.
Na nabywców czeka ponad 200 Cactusów. Nie brakuje egzemplarzy z krajowych salonów.
Samochody ze zautomatyzowaną skrzynią mają stykające się ze sobą fotele przednie (na wzór kanap aut sprzed lat). Skrzynię obsługuje się przyciskami na konsoli.
29 000 zł – Świeżo sprowadzone diesle z przebiegiem ok. 200 tys. km. Powypadkowe auta z silnikami benzynowymi.
40 000 zł – Optymalny budżet na zakup ładnie utrzymanego i sensownie wyposażonego Cactusa z lat 2014-2015.
65 000 zł – Demonstracyjne auta dealerów. Mają bogate wyposażenie i kilka tysięcy kilometrów przebiegu.
SILNIK | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.2 PureTech | 1.5 HDi | 1.5 HDi | 1.6 HDi | 1.6 HDi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1199 cm³ | 1499 cm³ | 1 499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 75 KM | 82 KM | 110 KM | 131 KM | 100 KM | 120 KM | 92 KM | 100 KM |
Maks. moment obr. | 118 Nm | 118 Nm | 205 Nm | 230 Nm | 250 Nm | 300 Nm | 230 Nm | 254 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 13,0 s | 12,8 s | 9,3 s | 8,1 s | 11,8 s | 11,1 s | 12,0 s | 10,7 s |
Prędkość maks. | 171 km/h | 171 km/h | 188 km/h | 208 km/h | 185 km/h | 190 km/h | 182 km/h | 184 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 4,6 l/100 km | 4,6 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,4 l/100 km | 3,4 l/100 km | 3,1 l/100 km | 3,5 l/100 km | 3,4 l/100 km |
2013 - premiera auta na targach we Frankfurcie
2014 - C4 Cactus pojawia się w salonach Citroena
2015 - nagroda World Car Design Award przyznana na salonie w Nowym Jorku
2017 - modernizacja, C4 Cactus Phase 2 wchodzi do sprzedaży na początku 2018 r.
2020 - zakończenie produkcji
+ Efektowna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Niskie koszty utrzymania i napraw.
+ Komfortowe zawieszenie.
- Uproszczenia konstrukcyjne, słabe wyciszenie.
- Przeciętna zautomatyzowana skrzynia ETG.
- Problemy z paskiem rozrządu w silniku 1.2.
Egzemplarz z krajowego salonu ze 110-konnym silnikiem 1.2 PureTech. Diesla 1.6 z udokumentowanym przebiegiem.
Bazowe wersje. Są słabo wyposażone i nieco zbyt wolne. Sprowadzone diesle bez dokumentacji serwisowej.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6
SUMA: 17/24 pkt