Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus

Jeden z najbardziej oryginalnych modeli ostatnich lat. C4 Cactus łączy efektowny wygląd z trwałością i niskimi kosztami utrzymania.

  • Lata produkcji: 2013-2020
  • Silniki: benz. 1.2 (75-131 KM), diesle 1.5-1.6 (92-120 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 416/260 cm, szerokość/wysokość: 173/148 cm, bagażnik: 348-1170 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Konstruktorzy założyli, że Cactus ma być efektowny, ale także lekki i możliwie tani. Wymusiło to uproszczenia konstrukcyjne. Auto nie ma dzielonej tylnej kanapy, opuszczanych tylnych szyb (są uchylne), koła zapasowego, a nawet obrotomierza. Zresztą przykładem oszczędności, tyle że efektownym, jest prosty wyświetlacz zamiast panelu analogowych wskaźników. Wnętrze Cactusa oferuje niezłe warunki podróżowania czterem dorosłym osobom. Plus za całkiem pojemny schowek w desce rozdzielczej i spory bagażnik.

Citroen-C4-Cactus__3
Jakość tworzyw nie zachwyca, co rekompensuje jednak świetny i oryginalny design wnętrza.

SILNIKI

Benzynowe silniki 1.2 bez turbo nadają się do miasta. Kto jeździ w dłuższe trasy, powinien wybrać jednostkę z doładowaniem lub elastycznego diesla.

AWARYJNOŚĆ

Poważne problemy nie są sygnalizowane. Zdarzające się usterki mają charakter losowy – w niektórych autach wymieniono na gwarancji np. katalizator, w innych w dolocie zebrał się nagar lub zaczął łuszczyć pasek rozrządu.

KOSZTY

Renoma Citroenów jest coraz lepsza, więc na okazyjny zakup Cactusa nie ma co liczyć. Auto nie powinno jednak dużo stracić na wartości, a bieżące koszty eksploatacji są obniżane przez niskie zużycie paliwa i tani serwis – baza zamienników jest bardzo duża.

SYTUACJA RYNKOWA

Na nabywców czeka ponad 200 Cactusów. Nie brakuje egzemplarzy z krajowych salonów.

Citroen-C4-Cactus__2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Technicznie Cactusowi bliżej do modelu C3, z którym dzieli płytę podłogową. Z C4 łączą go przede wszystkim gabaryty.
  • Znajdujące się w drzwiach i zderzakach kolorowe wstawki z tworzywa (Airbumps) można wymienić.
  • Samochody ze zautomatyzowaną skrzynią mają stykające się ze sobą fotele przednie (na wzór kanap aut sprzed lat). Skrzynię obsługuje się przyciskami na konsoli.

CENY

29 000 zł – Świeżo sprowadzone diesle z przebiegiem ok. 200 tys. km. Powypadkowe auta z silnikami benzynowymi.
40 000 zł – Optymalny budżet na zakup ładnie utrzymanego i sensownie wyposażonego Cactusa z lat 2014-2015.
65 000 zł – Demonstracyjne auta dealerów. Mają bogate wyposażenie i kilka tysięcy kilometrów przebiegu.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.2 PureTech 1.5 HDi 1.5 HDi 1.6 HDi 1.6 HDi
Pojemność skokowa 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1199 cm³ 1499 cm³ 1 499 cm³ 1560 cm³ 1560 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benz., turbo benz., turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 75 KM 82 KM 110 KM 131 KM 100 KM 120 KM 92 KM 100 KM
Maks. moment obr. 118 Nm 118 Nm 205 Nm 230 Nm 250 Nm 300 Nm 230 Nm 254 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,0 s 12,8 s 9,3 s 8,1 s 11,8 s 11,1 s 12,0 s 10,7 s
Prędkość maks. 171 km/h 171 km/h 188 km/h 208 km/h 185 km/h 190 km/h 182 km/h 184 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,6 l/100 km 4,6 l/100 km 4,7 l/100 km 4,4 l/100 km 3,4 l/100 km 3,1 l/100 km 3,5 l/100 km 3,4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2013 - premiera auta na targach we Frankfurcie
2014 - C4 Cactus pojawia się w salonach Citroena
2015 - nagroda World Car Design Award przyznana na salonie w Nowym Jorku
2017 - modernizacja, C4 Cactus Phase 2 wchodzi do sprzedaży na początku 2018 r.
2020 - zakończenie produkcji

Citroen-C4-Cactus__4
Citroen C4 Cactus po liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z pokładową elektroniką
    Kierowcy sygnalizują np. opóźnione włączanie kamery cofania czy rozłączanie się z telefonem.
    Aktualizacja oprogramowania: od 200 zł
  • Łuszcząca się guma paska rozrządu
    Pasek silnika 1.2 pracuje w oleju. Fragmenty kruszącej się gumy mogą zapchać pompę oleju.
    Koszt wymiany paska: od 600 zł
  • Wycieraczki Magic Wash
    Auto ma dysze spryskiwaczy w... piórach wycieraczek. Nawet zamienniki są dość drogie.
    Koszt wycieraczek: 70-160 zł (para)
  • Korodujące drzwi i klapy bagażnika
    Pojawiają się doniesienia o korozji w dolnych częściach drzwi czy pokryw bagażnika.
    Koszt lakierowa: od 600 zł (element)

ZALETY I WADY

+ Efektowna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Niskie koszty utrzymania i napraw.
+ Komfortowe zawieszenie.

- Uproszczenia konstrukcyjne, słabe wyciszenie.
- Przeciętna zautomatyzowana skrzynia ETG.
- Problemy z paskiem rozrządu w silniku 1.2.

WARTO KUPIĆ

Egzemplarz z krajowego salonu ze 110-konnym silnikiem 1.2 PureTech. Diesla 1.6 z udokumentowanym przebiegiem.

UWAŻAJ NA

Bazowe wersje. Są słabo wyposażone i nieco zbyt wolne. Sprowadzone diesle bez dokumentacji serwisowej.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także