Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C5 II

Citroen C5 II

Archiwum

Citroen C5 II

Wysoki komfort jazdy i bogate wyposażenie. Na tym nie kończą się atuty Citroena C5, który także pozytywnie zaskakuje trwałością.

  • Lata produkcji: 2008-2017
  • Silniki: benz. 1.6-3.0 (120-211 KM), diesle 1.6-3.0 (109-240 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 478-483/282 cm, szerokość/wysokość: 186/145 cm, bagażnik: sed 467 l, kmb 533-1490 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Wnętrze jest dobrze wykończone i wyciszone oraz przestronne. Wraz z dopracowanym zawieszeniem zapewnia to ponadprzeciętny komfort podróżowania. Kokpit przeładowany przyciskami nie należy do najłatwiejszych w obsłudze.

Citroen-C5-II_3
Wnętrze zostało świetnie wykończone. Jedynym mankamentem jest nietrwała skóra na kierownicy.

SILNIKI

Niemal 90% ofert stanowią diesle. I dobrze, bo najlepiej sprawdzają się w tym aucie. Są trwałe i oszczędne. Benzynowe silniki 1.6 mają słabe łańcuchy rozrządu i potrafią palić olej. Wyposażeniem seryjnym wersji 1.6 VTi (120 KM), a opcją dla diesli 1.6 HDi była zautomatyzowana skrzynia EGS6. Nie polecamy jej, gdyż utrudnia serwisowanie.

AWARYJNOŚĆ

W dieslach z dużym przebiegiem najczęściej trzeba naprawiać osprzęt. W 2.7 V6 HDi zdarzają się problemy z panewkami i pękaniem wału. Typowe są wycieki oleju z silnika czy skrzyni. Zawieszenie hydropneumatyczne jest trwałe, ale może wymagać usunięcia wycieków czy naprawy połączeń elektrycznych bądź usunięcia luzów na tulejach.

KOSZTY

Używane Citroeny C5 wyróżniają się korzystną relacją ceny do wieku. Model jest dobrze zaopatrzony w zamienniki. Hydropneumatycznego zawieszenia nie należy się obawiać. Jego naprawy nie są droższe od serwisowania podwozi innych aut klasy średniej.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 1000 ofert, w większości diesle. Citroen C5 jest tańszy i często lepiej wyposażony od niemieckich rywali.

Citroen-C5-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Premierę auta wspierało hasło reklamowe „Bez wątpienia niemiecki”. Po latach wiemy, że nie było przesadzone. C5 II nie tylko dobrze jeździ, ale okazał się również bardzo solidny.
  • Zawieszenie hydropneumatyczne jest komfortowe, ale przeciętnie filtruje krótkie, poprzeczne nierówności.
  • Bazowe wersje otrzymywały proste zawieszenie ze sprężynami i zwykłymi amortyzatorami.

CENY

11 000 zł – Auta świeżo sprowadzone, do napraw blacharskich lub mające 300-400 tys. km deklarowanego przebiegu.
24 000 zł – Przeciętna cena używanego C5. Wystarczy na dobrze utrzymane auto, jednak ze słabszym silnikiem.
60 000 zł – Zadbane egzemplarze z końca produkcji. Kompletnie wyposażone, z dieslem 2.0 HDi oraz z krajowego salonu.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 THP 1.8i 16V 2.0i 16V 3.0 V6 1.6 HDi 2.0 HDi 2.2 HDi 2.7 V6 HDi 3.0 V6 HDi
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1749 cm³ 1997 cm³ 2946 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 2179 cm³ 2720 cm³ 2992 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel biturbodiesel biturbodiesel biturbodiesel
Moc maks. 156 KM 125 KM 140 KM 211 KM 109 KM 140 KM 170 KM 204 KM 240 KM
Maks. moment obr. 240 Nm 170 Nm 200 Nm 290 Nm 260 Nm 320 Nm 370 Nm 440 Nm 450 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,6 s 12,2 s 10,7 s 10,0 s 13,5 s 11,6 s 10,0s 9,6 s 7,9 s
Prędkość maks. 210 km/h 200 km/h 210 km/h 224 km/h 189 km/h 204 km/h 219 km/h 224 km/h 243 km/h
Średnie zuż. paliwa 6,7 l/100 km 7,9 l/100 km 8,4 l/100 km 10,5 l/100 km 5,6 l/100 km 6,0 l/100 km 6,5 l/100 km 8,4 l/100 km 7,2 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - premiera Citroena C5 II
2009 - wycofanie benzynowych silników 2.0/3.0
2010 - lekki lifting (światła LED do jazdy dziennej)
2012 - kolejna modernizacja (nowe logo marki)
2014 - uterenowiona wersja CrossTourer
2017 - wycofanie C5 II z Europy (w Chinach pozostaje do dziś w ofercie)

Citroen-C5-II_4
Citroen C5 II w wersji kombi.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Uzupełnienie płynu Eolys (diesle)
    Eolys wspomaga wypalanie sadzy. By był dozowany optymalnie, warto tankować do pełna.
    Koszt płynu: od 320 zł (za 3 l)
  • Wymiana „sfery” gazowej
    W „hydropneumatyce” rolę amortyzatorów pełnią kolumny zakończone tzw. sferami.
    Koszt sfery i wymiany: od 350 zł
  • Niska trwałość układu hamulcowego
    C5 jest ciężki, co przyspiesza zużycie tarcz czy klocków. Możliwe wycieki z tylnych zacisków.
    Koszt naprawy: od 350 zł
  • Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
    Koszt usunięcia wycieku zależy od jego lokalizacji i czasu pracy mechanika
    Uszczelnienie napędu: 200-800 zł

ZALETY I WADY

+ Komfortowe i trwałe zawieszenie.
+ Szeroka gama udanych silników.
+ Bogate wyposażenie wielu egzemplarzy.
+ Brak problemów z korozją.

- Konieczność obsługi auta w wyspecjalizowanych serwisach.
- Marne osiągi wersji 1.6 VTi, 1.8i i 1.6 HDi.

WARTO KUPIĆ

Diesle 2.0 HDi łączą dobre osiągi z niskim spalaniem. Do montażu LPG najlepsze są silniki 1.8/2.0 z początku produkcji.

UWAŻAJ NA

Silniki V6 istotnie zwiększają koszty utrzymania samochodu. Najbardziej ryzykownym wyborem jest wersja 2.7 V6 HDi.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 6/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 21/24 pkt

Czytaj także