Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C5 X

Powrót do klasy średniej – Citroen C5 X

Citroen

Powrót do klasy średniej – Citroen C5 X

Citroen zaprezentował nowy flagowy model – C5 X. To crossover, który będzie rywalizował m.in. z Volkswagenem Passatem czy Skodą Superb.

Citroen C5 poprzedniej generacji był typowym samochodem klasy średniej oferowanym jako sedan i kombi. Ostatni egzemplarz europejskiego C5 zjechał z taśm produkcyjnych w 2017 r. i od tego czasu Citroen nie oferował modelu w tej klasie. Teraz jednak francuska firma wraca do gry. 

Nowe C5 to jednak zupełnie inny samochód niż poprzednik oraz bezpośredni rywale. Opracowanie klasycznego auta w segmencie, który wyraźnie traci na popularności, mijało się z celem. Dlatego C5 X to liftback wyraźnie nawiązujący do crossoverów, czyli obecnie najbardziej modnych i pożądanych aut.

Citroen C5 X został zbudowany na jednej z wersji platformy EMP2 znanej z innych francuskich modeli koncernu Stellantis (m.in. Peugeota 508 czy DS 9). Podstawowe wymiary są następujące: długość 480,5 cm, szerokość 186,5 cm, wysokość 148,5 cm. Rozstaw osi to 278,5. Auto ma duże 19-calowe felgi i prześwit większy niż w typowych autach klasy średniej (choć na razie Citroen nie podaje jego wartości). Pojemność bagażnika wynosi od 545 do 1640 l. Podłoga jest płaska po złożeniu oparć, a sam otwór ładunkowy – typowo dla liftbacków – wyjątkowo duży i o nisko położonej krawędzi. Łatwość pakowania poprawia roleta, która podnosi się razem z pokrywą bagażnika.

Citroen obiecuje, że wnętrze C5 X ma być wyjątkowo wygodne i przestronne, szczególnie dla pasażerów siedzących z tyłu. W standardzie znajdą się m.in. siedzenia z serii Advanced Comfort. W wyposażeniu przewidziano m.in. laminowane szyby poprawiające wyciszenie kabiny, duży szklany dach, ładowarkę do telefonów czy kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie. System multimedialny z 12-calowym dotykowym ekranem bezprzewodowo łączy się ze smartfonami, oferuje obsługę głosową, a aktualizacje będzie pobierał zdalnie.

Wśród systemów wsparcia kierowcy przewidziano m.in. asystenta jazdy autostradowej, który łączy działanie adaptacyjnego tempomatu z funkcją stop&go oraz układu utrzymywania pojazdu na środku pasa ruchu. Ponadto C5 X ma m.in. asystenta martwego pola, system ostrzegający o ruchu poprzecznym podczas cofania oraz kamerę 360 stopni.

Nowe C5 nie otrzymało stosowanego w poprzedniku zawieszenia hydropneumatycznego, ale amortyzatory z progresywnymi poduszkami hydraulicznymi (ograniczającymi wstrząsy na wyjątkowo dużych wybojach), natomiast w topowej odmianie hybrydowej znajdzie się układ adaptacyjny z trzema trybami pracy.

Na razie Citroen zaznacza jedynie, że w gamie znajdą się silniki benzynowe (nie podaje konkretnie jakie, ale można się spodziewać, że będą to turbodoładowane jednostki 1.2 i 1.6 PureTech) oraz wariant hybrydowy plug-in o mocy 225 KM (w trybie elektrycznym może pokonać 50 km i rozpędzić się do prędkości maksymalnej 135 km/h). Nie wspomniano natomiast o silnikach wysokoprężnych.

Citroen C5 X trafi do salonów na początku przyszłego roku.

CL 21.009.022
C5 X mierzy nieco ponad 480 cm. Dla porównania Skoda Superb ma 486 cm długości.
Citroen
CL 21.009.020
Liftback będzie jedyną odmianą nowego C5 X.
Citroen
CL 21.009.001
C5 ma duże felgi, a opony mają być relatywnie wąskie, ale o sporym profilu.
Citroen
CL 21.009.029
Topowy wariant C5 X to hybryda plug-in o mocy 225 KM.
Citroen
CL 21.009.014
Na razie nie podano, jakie dokładnie silniki będą napędzały C5 X. Byłoby dziwne, jeśli zabraknie wśród nich świetnych diesli, z jakich słynie Citroen.
Citroen
CL 21.009.003
W wyposażeniu znajdzie się m.in. szklany dach.
Citroen
CL 21.009.019
Diodowe reflektory to standard w każdym C5 X.
Citroen
CL 21.009.018
C5 jest szerokie, ale dość niskie. 
Citroen
CL 21.009.011
Interfejs systemu multimedialnego będzie można dostosować do upodobań użytkownika. Brawa za pozostawienie klasycznego panelu klimatyzacji.
Citroen
CL 21.009.013
Atutem C5 X mają być m.in. wyjątkowo komfortowe siedzenia.
Citroen
CL 21.009.039
Citroen obiecuje ponadprzeciętną ilość miejsca na głowy i nogi.
Citroen
CL 21.009.032
Bagażnik ma regularny kształt i podstawową pojemność 545 l.
Citroen

Czytaj także