Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Subaru Solterra przód

Bez turbo, ale z napędem 4x4 – elektryczne Subaru Solterra

Subaru

Bez turbo, ale z napędem 4x4 – elektryczne Subaru Solterra

Pierwszy elektryczny samochód Subaru z zasilaniem akumulatorowym jest bliźniaczą konstrukcją z Toyotą bZ4X.

Toyota i Subaru są związane sojuszem kapitałowym i technologicznym, w ramach którego m.in. opracowują wspólnie wybrane modele. Tak jest m.in. w przypadku sportowych samochodów GT86/GR 86 oraz BRZ, a także samochodu elektrycznego. Toyota niedawno pokazała model bZ4X, a teraz Subaru zaprezentowało swoją wersję tego „elektryka” – o nazwie Solterra.

Oba modele są w zasadzie identyczne, a różnice w wyglądzie można dostrzec właściwie tylko z przodu. Subaru Solterra to crossover klasy średniej opracowany na platformie przeznaczonej dla aut elektrycznych, a jego podstawowe wymiary są następujące:

  • Długość: 469 cm
  • Szerokość: 186 cm
  • Wysokość: 165 cm
  • Rozstaw osi: 285 cm
  • Pojemność bagażnika: 452 l
  • Prześwit: 21 cm

Tak jak gros samochodów elektrycznych Solterra nie należy do pojazdów lekkich – w zależności od wersji waży 1930-2020 kg.

Subaru będzie oferowane w dwóch wariantach. W wersji z napędem na przednią oś stosowany jest jeden silnik o mocy 204 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy. Z kolei odmiana z napędem na cztery koła ma dwa silniki (każdy przekazuje moment obrotowy na jedną oś) generujące łącznie 218 KM. Topowa Solterra rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,7 s. W układzie napędu 4x4 zastosowano system X Mode, który ma poprawiać trakcję na nieutwardzonych drogach.

Umieszczony pod podłogą akumulator trakcyjny ma pojemność 71,4 kWh i jak podaje Subaru pozwoli to na uzyskanie zasięgu 530 km (FWD) lub 460 km (AWD). Obie dane ustalono wg japońskiej normy WLTC. Ładowanie baterii z maksymalną mocą 150 kW do 80% jej pojemności ma zająć około pół godziny.

Solterra ma zawieszenie na kolumnach McPhersona z przodu i układ z podwójnymi wahaczami z tyłu. Standardowo opony mają rozmiar 235/60 R18, a opcjonalnie – 235/50 R20. Nie wspomniano, czy tak jak w Toyocie zamiast tradycyjnego układu kierowniczego będzie można wybrać system ze sterowaniem w pełni elektronicznym, bez mechanicznego połączenia kolumny z kołami (i kierownicą w formie wolantu).

Subaru Solterra będzie modelem sprzedawanym globalnie. Do Europy zostanie wprowadzone do połowy roku 2022.

Subaru Solterra przód
Solterra to spory, mierzący niemal 4,7 m crossover. Przód ma nieco inną stylizację niż w Toyocie bZ4X.
Subaru
Subaru Solterra bok
Duży, 21-centymetrowy prześwit nie wyklucza jazdy z dala od ubitych dróg.
Subaru
Subaru Solterra tył
Solterra będzie rywalizować m.in. z Volkswagenem ID.4 czy Teslą Model Y.
Subaru
Subaru Solterra deska rozdzielcza
Długi rozstaw osi ma zapewniać wyjątkowo dobrą przestronność kabiny. System multimedialny będzie pobierał zdalne aktualizacje. (na fot. auto w wersji na rynek brytyjski)
Subaru
Toyota bz4x przód
Bliźniaczy model Subaru Solterry – Toyota bZ4X.
Toyota

Czytaj także