Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Enyaq iV, Subaru Solterra – PORÓWNANIE

Skoda Enyaq iV 80x i Subaru Solterra AWD – porównanie elektrycznych SUV-ów

Skoda Enyaq iV 80x i Subaru Solterra AWD – porównanie elektrycznych SUV-ów

Subaru należy do marek, które późno wkraczają w świat elektromobilności. Japońska firma wprowadziła niedawno na rynek opracowany z Toyotą w pełni elektryczny model Solterra. Jego możliwości sprawdzamy w porównaniu ze Skodą Enyaq iV 80x.

Sceptycyzm wobec elektromobilności w Japonii wydaje się większy niż w Europie. Jak inaczej wytłumaczyć fakt, że wszyscy producenci z Kraju Wschodzącego Słońca dość późno wprowadzają na rynek modele w pełni elektryczne?

Jednym z najnowszych japońskich samochodów na prąd jest Solterra, czyli efekt współpracy ekspertów od napędu na cztery koła Subaru oraz Toyoty. Ekstrawertycznie narysowany crossover ma przekonywać praktycznością, typowymi dla marki właściwościami terenowymi oraz nowoczesną łącznością.

W pierwszym porównaniu debiutant zmierzył się z trudnym rywalem – Skodą Enyaq iV, która należy do najchętniej wybieranych „elektryków” na Starym Kontynencie. Czeski SUV wystąpił w czteronapędowej wersji 80x.

  • Skoda Enyaq 80x; 2 x silnik elektr., moc maksymalna: 265 KM, 0-100 km/h w 6,9 s, cena od 249 950 zł 
  • Subaru Solterra AWD; 2 x silnik elektr., moc maksymalna: 218 KM, 0-100 km/h w 6,9 s, cena od ok. 230 500 zł (uwaga: ceny przeliczone z euro, po kursie 1 euro = 4,61 zł)
skoda enyaq iv 80x vs subaru solterra awd test porównanie 2023 tyl
Awangardowo stylizowane Subaru jest nieco wyższe i dłuższe od Skody.

Nadwozie: rodzinna Skoda

Solterra wygląda jak podniesiony hatchback. Z długością 469 cm jest o ok. 4 cm dłuższa od niemałej Skody Enyaq iV, która na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie znacznie masywniejszej. Swoją przewagę w zewnętrznych gabarytach japońskie auto tylko w ograniczonym zakresie wykorzystuje w zagospodarowaniu wnętrza. Imponuje ilością przestrzeni na nogi w drugim rzędzie siedzeń, ale zarówno na głowy, jak i na szerokość zapewnia mniej miejsca niż obszerny rywal z Czech. 

Skoda góruje też walorami transportowymi. Subaru nie podaje maksymalnej objętości bagażnika Solterry, więc możemy poddać ocenie jedynie jego standardową pojemność. Wynosi ona 452 l, czyli znacznie mniej niż w przypadku Enyaqa iV, którego kufer pomieści 585 l.

Maksymalna ładowność Subaru to 537 kg (testowany egzemplarz o masie 2047 kg: 503 kg).  Tyle co prawda wystarczy do codziennego użytku, lecz i tu konkurent oferuje nieco lepsze warunki (do 625 kg; testowany egzemplarz Skody, ważący 2221 kg, zapewniał 529 kg).

DANE TECHNICZNE Skoda Enyaq 80x Subaru Solterra AWD
Silnik 2 x elektryczny 2 x elektryczny
Moc systemowa 195 kW/265 KM 160 kW/218 KM
Systemowy moment obrotowy 472 Nm 337 Nm
Napęd 4x4 4x4
Skrzynia biegów aut./1-biegowa aut./1-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcze went./bębny tarcze went./tarcze went.
Długość/szerokość/wysokość 465/188/162 cm 469/186/165 cm
Rozstaw osi 277 cm 285 cm
Średnica zawracania 11,2 m 12,0 m
Masa/ładowność 2125/625 kg 2013/537 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 585/1710 l 452/b.d. l
Pojemność akumulatora (netto) 77,0 kWh 71,4 kWh
Opony (przód; tył) 235/50 R20; 255/45 R20 235/50 R20; 235/50 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 160 km/h 204 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s 6,9 s
Średnie zużycie energii 16,6 kWh/100 km 16,0 kWh/100 km
Zasięg 460 km 440 km
Cena od 249 950 zł ok. 230 500 zł

Wnętrze: przyciski kontra ekrany

Nie trzeba się obawiać, że pod futurystycznym nadwoziem Solterry kryje się nieprzyjazny dla użytkownika kokpit. Co prawda funkcje nie mają tu tak estetycznych animacji jak w Skodzie, ale menu okazuje się nieskomplikowane. Obsługę japońskiego auta dodatkowo ułatwia szereg „prawdziwych” przycisków. Szybko można się przyzwyczaić do małej kierownicy i wysoko umieszczonego zestawu instrumentów (pozdrowienia od projektantów Peugeota!).

Prawdziwym atutem Subaru jest bogate standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Obejmuje ono nie tylko układ awaryjnego hamowania i asystenta utrzymania pasa ruchu (elementy seryjne również w Skodzie), ale też szereg funkcji zautomatyzowanej jazdy, kamery dookoła samochodu czy tryb off-roadowy z programem wspomagającym zjeżdżanie ze wzniesienia. W Enyaqu za wiele systemów wsparcia niestety trzeba dopłacać.

Zawieszenie: łagodna Solterra

Subaru robi dobre wrażenie także podczas jazdy. Zostało zestrojone bardziej miękko niż konkurent i z zauważalnie większą sprężystością pokonuje uskoki, nieprzyjazne krawędzie czy zapadnięte studzienki. Na ekstremalnie zniszczonej nawierzchni nadwozie Solterry pozostaje spokojne. Z maksymalnym obciążeniem japońska nowość reaguje na pofalowania z jeszcze większym wyczuciem, a przy wyższym tempie staranniej wybiera nierówności i zachowuje więcej rezerw niż Skoda.

Zawieszenie Enyaqa zasadniczo zestrojono dość sztywno. Jest to zauważalne zarówno na autostradzie, jak i podczas spokojnej jazdy. Przy wyższych prędkościach do wnętrza przenikają niekiedy nawet krótkie pofalowania nawierzchni. Z kolei w mieście tylna oś, w przeciwieństwie do stosunkowo dobrze tłumiącej osi przedniej, dość twardo reaguje na krawędzie. Przy maksymalnym obciążeniu praca zawieszenia nieco się poprawia, ale na mocno zniszczonych drogach dają o sobie znać jego ograniczone rezerwy. 

Elektryczny samochód z Czech porusza się za to nadzwyczaj cicho. Jego izolacja akustyczna znacznie skuteczniej blokuje hałas toczenia opon niż ma to miejsce u rywala.

W Enyaqu wygodniej się też siedzi. Fotele zapewniają lepsze podparcie ud oraz skuteczniejsze trzymanie boczne niż krótkie siedzenia Solterry. Z tyłu Skody podróżuje się na przyjemnie wyprofilowanej kanapie, która umożliwia zajęcie bardziej zrelaksowanej pozycji niż nisko zamontowane siedzenia w Subaru.

DANE TESTOWE Skoda Enyaq 80x Subaru Solterra AWD
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s 2,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s 6,9 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 13,8 s 14,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 35,7 m 38,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 34,5 m 38,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,0 dB 57,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 66,0 dB 67,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:49,3 min 1:51,4 min
Prędkość w slalomie (słupki co 18 m) 63,3 km/h 59,6 km/h
Śr. testowe zużycie energii 21,6 kWh/100 km 27,0 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 350 km 260 km

Napęd: przepaść w „spalaniu”

Zarówno Solterra, jak i Enyaq mają po dwa silniki elektryczne: jeden przy przedniej, drugi przy tylnej osi. Japoński napęd dostarcza łącznie 218 KM, a cięższy model z Czech generuje 265 KM. Podczas codziennej jazdy nie czuć, że Solterra dysponuje nominalnie niższą mocą. Oba „elektryki” przyspieszają do 100 km/h w niecałe 7 s, a ich prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h.

Skoda znacznie ostrożniej obchodzi się z energią zgromadzoną w baterii o pojemności netto 77 kWh. Średnio w teście zużyła 21,6 kWh/100 km, co odpowiada 356 km zasięgu.

Solterra na tym samym odcinku, ze swoim akumulatorem o nieco mniejszej pojemności (71,4 kWh netto), potrzebowała aż 27 kWh. Na jednym ładowaniu przejedzie więc zaledwie 264 km. Jej minimalne zużycie w teście wyniosło 23,8 kWh/100 km, o 3,7 kWh więcej niż Skody.

Zdecydowanej poprawy w Subaru wymaga też zarządzenie ładowaniem. Mimo że według danych fabrycznych Solterra może pobierać energię z mocą do 150 kW, to w naszym teście (przeprowadzonym przy temperaturze zewnętrznej ok. 8°C) na szybkiej ładowarce przyjmowała prąd z mocą 100 kW i więcej jedynie przy bardzo niskim stanie baterii, wynoszącym między 10 a 30%. Później japoński samochód ładuje się znacznie wolniej, przez co przystanki na stacji mogą się stać prawdziwym testem cierpliwości. Skoda spisuje się tu nieporównywalnie lepiej.

skoda enyaq iv 80x vs subaru solterra awd test porównanie 2023 ładowanie
Mimo niższej maksymalnej mocy ładowania (135 wobec 150 kW u rywala) Skoda lepiej z niej korzysta i szybciej się ładuje

Prowadzenie: ukryta zwinność Enyaqa

Choć Enyaq wygląda statecznie i niemało waży, imponuje tym, jak umiejętnie potrafi ukryć swoją masę. Z zaskakującą lekkością pokonuje zakręty nie tylko wąskich dróg, ale także toru manewrowego. Jego układ kierowniczy dobrze reaguje w środkowym ustawieniu i zapewnia mnóstwo informacji zwrotnych.

Subaru prowadzi się mniej poręcznie. Chociaż nie skręca ociężale, to łuki pokonuje z prędkościami niższymi od Skody. Systemy kontroli japońskiego samochodu nie interweniują też tak płynnie jak u rywala, co przełożyło się na słaby występ w slalomie.

Podobnie nieprzekonująco Solterra wypada w testach hamowania. Zarówno z zimnymi, jak i z rozgrzanymi tarczami na zatrzymanie się ze 100 km/h wymaga ponad 38 m. Enyaq iV, choć wyposażony w hamulce bębnowe z tyłu, i „na zimno”, i „na ciepło” potrzebuje znacznie krótszego odcinka do wyhamowania – ze 100 km/h nawet poniżej 35 m.

Koszty: kwestia ceny

Obecny trend rosnących cen nowych samochodów wciąż się utrzymuje, a nowa Solterra z pewnością nie jest okazją. Na tle Skody jej zakup wypada jednak znacznie korzystniej. Podstawowa, całkiem bogato wyposażona wersja Comfort po przeliczeniu z euro kosztuje 234 000 zł, a więc o ponad 15 000 zł mniej niż Enyaq iV, który wymaga doposażenia. 

Mimo kilku mocnych stron nowe Subaru musi jednak uznać wyższość doświadczonego konkurenta. Skoda jest nie tylko znacznie oszczędniejsza i szybciej się ładuje, ale oferuje też praktyczniejsze nadwozie. Komfort tłumienia dziur można poprawić, zamawiając adaptacyjne amortyzatory.

PUNKTACJA TESTOWA maks. Skoda Enyaq 80x Subaru Solterra AWD
NADWOZIE/WNĘTRZE
Przestrzeń z przodu 100 78 71
Przestrzeń z tyłu 100 82 70
Widoczność/przejrzystość 70 52 50
Łatwość obsługi 100 82 81
Pojemność bagażnika 100 51 35
Funkcjonalność 100 40 38
Ład./maks. masa przyczepy 50/30 35 28
Wyp. z zakr. bezpieczeństwa 150 90 120
Wykończenie/montaż 100/100 147 139
SUMA PUNKTÓW 1000 657 632
KOMFORT JAZDY
Fotele przednie 150 126 121
Fotele tylne 100 68 61
Ergonomia 150 88 79
Poziom hałasu 50 36 34
Wrażenia akustyczne 100 85 82
Wentylacja wnętrza 50 44 36
Resorowanie bez obciąż. 200 137 144
Resorowanie z obciąż. 200 139 145
SUMA PUNKTÓW 1000 723 702
NAPĘD
Przyspieszenie 150 123 121
Elastyczność 100
Prędkość maksymalna 150 35 35
Skrzynia biegów 100 98 98
Sposób rozwijania mocy 50 42 40
Kultura pracy silnika 100 100 100
Zużycie energii 325 265 205
Zasięg 25 13 8
SUMA PUNKTÓW 1000 676 605
UKŁAD JEZDNY
Prowadzenie w zakrętach 150 78 70
Prowadzenie w slalomie 100 57 38
Układ kierowniczy 100 83 80
Jazda po prostej 50 42 42
Wyczucie pedału hamulca 30 18 18
Droga hamowania (zimne) 150 93 68
Droga hamowania (rozgrzane) 150 105 69
Przeniesienie napędu 100 85 85
Bezpieczeństwo jazdy 150 130 128
Średnica zawracania 20 12 8
SUMA PUNKTÓW 1000 703 606
KOSZTY/EKSPLOATACJA
Cena 600 264 280
Wyposażenie 350 98 128
Gwarancja 50 30 30
SUMA PUNKTÓW 1000 392 438
       
SUMA CAŁKOWITA 5000 3151 2985
MIEJSCE   1 2

Porównanie: Skoda Enyaq, Subaru Solterra – podsumowanie

Wygrywa Skoda Enyaq iV. Jej popularność nie bierze się znikąd – to utalentowany SUV, który praktyczne nadwozie łączy z wysoką dynamiką jazdy oraz efektywnym, budzącym zaufanie napędem. Jest droższy niż Subaru, ale wart tej dopłaty. Jasne strony Solterry – wysoki komfort i atrakcyjniejsza cena – nie wystarczyły do pokonania rywala. Efektywność napędu oraz skuteczność układu hamulcowego kwalifikują się do poprawy. 

Skoda Enyaq iV 80x – galeria zdjęć

Subaru Solterra AWD – galeria zdjęć

Czytaj także